Betalningsanmärkningar utan brev från KFM???!!!
Kan man få en betalningsanmärkning utan att veta om det och utan att ha fått brev ifrån KFM?!
"alla dessa kfm brev vi fått"? Hur många har ni fått egentligen?
Ni har väl missat några helt enkelt?
Din sambo kan ha döljt saker för dig
I och med era flyttar kan posten ha kommit fel, speciellt om ni inte ändrat folkbokföring
Han får kolla med kfm i morgon varifrån detta kommer.
misstänker de har med addrässändringen att göra..
hoppas de går att åtgärda. men sambo skulle inte dölja sånt. då han jobbar hela dagarna och jag går hemma så är de inte möjligt heller..
misstänker de har med addrässändringen att göra..
hoppas de går att åtgärda. men sambo skulle inte dölja sånt. då han jobbar hela dagarna och jag går hemma så är de inte möjligt heller..
Här får man betalningsanmärkning utan att det gått till kronofogden
TV(radio)licens.
Bilskatter/dieselskatt förut
Förmodligen även kommunala P-lappar och TjyvSkatt
Straffavgifter bolagsverket
Skatter o restavgifter - är han företagare?
Lagfartskostnader/stämpelavgifter
Har en räkning gått till kfm är detta redan en anmärkning... Trodde detta var allmänt känt :o
Mer info här
www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
Har en räkning gått till kfm är detta redan en anmärkning... Trodde detta var allmänt känt :o
Mer info här
www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
Går det till fogden blir det en anmärkning. Bestrider du och det går igenom får du ingen anmärkning.
nej så är de inte fick en lapp sj en gång . så länge jag betalade den så blev de ingenting.
Har ingen koll på hur det funkar med kronofogden. Men mitt syskon fick en anmärkning iom en elräkning. Flyttade och hade inte i huvudet att det saknades elräkning från förra bostaden. Ingen påminnelse eller så heller (kanske till gamla adressen). Fick en anmärkning som var i 3 år. Fanns aldrig registrerat hos kronofogden dock. Räkningen blev betald på någon senare faktura.
Kanske något sådant om ni flyttat ett par ggr?
Fick ett brev från fogden en gång men om man betalade inom 10 dagar händer ingenting
Har man aldrig haft en anmärkning blir det sekretess* - men inte
om man har flera - OCH DETTA FÖRUTSÄTTER ATT DET
FINNS TYP DOM ELLER NÅGOT OCH MAN BETALAR FÖRE
UTMÄTNING dvs typ inom 10 dar från brevet
* efter betalningen
vi har bott här sen maj förra året och banken påstod att vi hade en ifrån feb.. jaha o var är de brevet?!!!
men ah hoppas f åbukt med skiten imorgon..
Tyvärr mycket felaktiga uppgifter i tråden. Nedan svar gäller privatpersoner. Andra regler gäller för juridiska personer, alltså företag.
Det är sant att det inte är Kronofogden som sätter betalningsanmärkningar utan Kreditupplysningsföretag.
Kronofogdens register är öppna för alla och vem som helst kan ringa och höra sig för om skuldsaldo anonymt på valfri person, bara man har personnummer och det får man uppgift om på Folkbokföringen.
När får då Kreditupplysningsföretagen sätta en anmärkning? Jo då det finns en fastställd fordran på ett kapitalbelopp som överstiger 100 kr. Först skall personen som har skulden på sig delges och i samband med delgivningen får man 10 dagar på sig att betala fordran eller bestrida om något är felaktigt. Meddelar man Kronofogden inom förklaringstiden fastställs inte fordran. Om det inte kommer in meddelande till Kronofogden om betalning, bestridande eller sökanden återkallar sin ansökan fastställs fordran i ett utslag och en betalningsanmärkning kan registreras hos Kreditupplysningsföretagen.
Det finns undantag när fordran inte behöver fastställas i ett utslag och det gäller statliga fordringar såsom skatter, CSN, trängselskatt, vissa p-bot, tv-licens m.m. Dessa går direkt för verkställighet och brev sänds ut till folkbokföringsadressen. Får man en statlig fordran och betalar inom förfallodatum läggs en sekretess på ärendet. Inget som syns och ingen anmärkning får registreras. Men får man en till inom 2 år hävs sekretessen och man får betalningsanmärkning hos Kreditupplysningsföretagen.
Långt svar, men jag hoppas att ni blev lite klokare.
Ni får dock ringa Kronofogden för att få uppgift om vilka fordringar ni haft som de kunnat sätta betalningsanmärkning på hos Kreditupplysningsföretagen. Ring 0771-737300.
ExEmmaBus - bra skrivet - tänkte nog själv på CSN också men glömde den
Har ni haft nu skuld hos KFM?
Jag har råkat ut för detta gällande trängselskatt, jag tycker på ren svenska att det är för jävligt att staten kan bete sig på detta vis. Men staten skall ha in sina pengar kosta vad det kosta vill...