• Äldre 28 Apr 09:44
    2602 visningar
    20 svar
    +1
    20
    2602

    soclägenhet

    hej jag är en tjej på 17år, jag bor just nu med min mamma, halv lillebror och låssaspappa. grejen är att min låssas pappa är elak mot mig, mamma verkar nästan vara rädd för honom och min halvlillebror är hans riktiga son och honom behandlar min låssas pappa jätte bra, han är snäll mot mamma också. men han brukar t.ex. säga till mig att jag bara är ivägen och förstör och att han inte vill att jag bor här och att den ända anledningen till att jag bor här är för att mamma vill de. kallar mig t.ex. hora och luder för att jag legat med mer än en kille och då är men en hora I hans ögon. det får jag höra ganska ofta och jag ska börja plugga upp mina betyg nu I augusti på intruditions pogram. och jag kommer inte ha någon ork till att plugga om jag måste höra sånt och må dåligt varje dag, har redan ångest och är depprimerad. så jag undrar om jag har någon chans att få en soc lägenhet så jag kan plugga upp mina ämnen utan att få höra massa grejer som sänker mig hela tiden. andledningen till att jag inte kan bo hos pappa är då att det inte finns någon plats för han och hans tjej har en liten lägenhet och hon har två söner som fortfarande bor hemma så det finns ingen plats för mig.


  • Svar på tråden soclägenhet
  • Äldre 28 Apr 10:29
    #1
    +1

    Kan bli jättesvårt att få en egen lägenhet. Dels saknar du en inkomst. Dels har vi en skriande bostadsbrist här i landet. Ta kontakt med ungdomsgruppen hos socialtjänsten där du bor och förklara dina hemförhållanden. Det är fullständigt oacceptabelt att din mammas nya man kränker dig på det sättet han gör.

  • Anonym (kan gå)
    Äldre 28 Apr 10:52
    #2
    +1

    När jag gick på högstadiet (för 11-12 år sedan) så dog min väns pappa. Min vän kom inte bra överens med sin mamma så han blev tilldelad en egen lägenhet att bo i. Hur det ekonomiska funkade vet jag inte. Jag antar att han fick bidrag av något slag, men är osäker.
    Men han fick i alla fall en egen lägenhet, det var det jag ville komma fram till.

  • Äldre 28 Apr 11:49
    #3

    jag ringed till socialen I denhär komunen jag bor I och jag ska dit på ett mote så ska vi prata närmare

  • Anonym (Hyr)
    Tue 18 Jan 2022 09:14
    #4

    Är det hyresrätter socialen tillhandahåller 

  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 09:26
    #5

    Socialen har inga lägenheter. Det är inte 1970-tal längre.

  • Anonym (.....­)
    Tue 18 Jan 2022 09:29
    #6

    Vet din mamma att han pratar sådär till dig? Det är ju verkligen helt oacceptabelt och hon har ett ansvar som förälder att skydda dig. 
    Är han från någon annan kultur, då han tror det är hlet ok att använda såna där nedsättande ord om kvinnor/sin styrdotter??
    Det där ska du aboslut inte behöva stå ut med, han borde anmälas till soc.. 

  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 09:30
    #7

    Socialen har sålt alla sina lägenheter de hade förr för att hjälpa människor i utsatt situation. Det glada 1970-talet är förbi. Efter 1990-talet kan inte socialen hjälpa till längre och hemlösa får söka egna lägenheter.

  • Anonym (Wtf)
    Tue 18 Jan 2022 09:47
    #8

    Tråden är 6 år gammal så för Ts har det nog löst sig.

  • Anonym (E)
    Tue 18 Jan 2022 10:11
    #9
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 09:30:24 följande:

    Socialen har sålt alla sina lägenheter de hade förr för att hjälpa människor i utsatt situation. Det glada 1970-talet är förbi. Efter 1990-talet kan inte socialen hjälpa till längre och hemlösa får söka egna lägenheter.


    Bara för att de inte äger lägenheterna själva så betyder det inte att de inte har kontrakt hos bostadsbolag. Tveksam att TS bryr sig om detta idag dock.
  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 10:26
    #10

    Socialen hjälper inte till med lägenheter längre. Det får man söka själv.

  • Anonym (E)
    Tue 18 Jan 2022 10:29
    #11
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 10:26:01 följande:

    Socialen hjälper inte till med lägenheter längre. Det får man söka själv.


    Inte helt korrekt. Ja, för det mesta får man söka själv och sedan står soc för kostnaden men det finns ungdoms eller träningslägenheter i flera städer. Inget som delas ut lättvindigt eller finns i överflöd såklart.
  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 10:33
    #12

    De har inte alls några lägenheter längre. Det du kallar ungdoms och träningslägenheter är HVB-hem och ägs av privatpersoner, men socialen placerar ungdomar där. Det betyder inte att det är socialen som har lägenheter.

  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 10:34
    #13

    Privatpersoner eller företag som hyr eller äger lägenheterna och socialen placerar ungdomar där. HVB-hem kallas det.

  • Anonym (E)
    Tue 18 Jan 2022 10:35
    #14
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 10:33:08 följande:

    De har inte alls några lägenheter längre. Det du kallar ungdoms och träningslägenheter är HVB-hem och ägs av privatpersoner, men socialen placerar ungdomar där. Det betyder inte att det är socialen som har lägenheter.


    nej, det är inte vad jag pratar om


    Soc hyr här av det lokala bostadsbolaget tex

  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 10:36
    #15

    Källa?

  • Anonym (E)
    Tue 18 Jan 2022 10:44
    #16
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 10:36:57 följande:

    Källa?


    Källa på att de inte gör precis så?


    Nej, det är över vad jag orkar hålla på med och det lär inte stå tydligt. Har flera bekanta(varav en vars lägenhet som jag gärna haft, hon hade verkligen inte kötiden till en lägenhet ens) på såna kontrakt, vänner som bor i hus där vissa lägenheter är just dedikerade till detta etc.

  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 10:50
    #17
    Anonym (E) skrev 2022-01-18 10:44:30 följande:

    Källa på att de inte gör precis så?


    Nej, det är över vad jag orkar hålla på med och det lär inte stå tydligt. Har flera bekanta(varav en vars lägenhet som jag gärna haft, hon hade verkligen inte kötiden till en lägenhet ens) på såna kontrakt, vänner som bor i hus där vissa lägenheter är just dedikerade till detta etc.


    Källa på att soc hyr lägenheter. De har inga lägenheter att hyra ut.
    Däremot brukar soc hyra i andra hand av privatpersoner eller företag. Men då krävs det att personerna är placerade på HVB-hem. 
    HVB-hem hamnar man inte på bara för att man är hemlös eller andra problem. Det krävs beslut.  
  • Anonym (E)
    Tue 18 Jan 2022 10:57
    #18
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 10:50:54 följande:
    Källa på att soc hyr lägenheter. De har inga lägenheter att hyra ut.
    Däremot brukar soc hyra i andra hand av privatpersoner eller företag. Men då krävs det att personerna är placerade på HVB-hem. 
    HVB-hem hamnar man inte på bara för att man är hemlös eller andra problem. Det krävs beslut.  

    är du läskunnig? De hyr av ett bostadsbolag som i sin tur hyr ut till personer som behöver lägenhet som inte fått kontrakt annars. Mina bekanta har inte andrahandskontrakt från privatpersoner utan har fått dessa lägenheter tilldelade sig trots ej inkomst annat än bistånd eller köpoäng som skulle räckt. Alla dessa ägs av samma bostadsbolag som inte tillåter flera år i vanlig andrahandsuthyrning.


     Mina bekanta är inte inom HVB-insatser.

  • Anonym (...)
    Tue 18 Jan 2022 11:07
    #19
    Anonym (E) skrev 2022-01-18 10:57:55 följande:

    är du läskunnig? De hyr av ett bostadsbolag som i sin tur hyr ut till personer som behöver lägenhet som inte fått kontrakt annars. Mina bekanta har inte andrahandskontrakt från privatpersoner utan har fått dessa lägenheter tilldelade sig trots ej inkomst annat än bistånd eller köpoäng som skulle räckt. Alla dessa ägs av samma bostadsbolag som inte tillåter flera år i vanlig andrahandsuthyrning.


     Mina bekanta är inte inom HVB-insatser.


    Fast soc har inget med det att göra. Dina bekanta har med största sannolikhet sökt lägenheterna själva, inte att soc hade färdiga lägenheter att hyra ut till dem. Det är möjligt att de har ekonomiskt bistånd som "inkomst" men det har inget med att soc skulle ha lägenheter att hyra ut att göra. 
  • Anonym (E)
    Tue 18 Jan 2022 11:19
    #20
    Anonym (...) skrev 2022-01-18 11:07:34 följande:
    Fast soc har inget med det att göra. Dina bekanta har med största sannolikhet sökt lägenheterna själva, inte att soc hade färdiga lägenheter att hyra ut till dem. Det är möjligt att de har ekonomiskt bistånd som "inkomst" men det har inget med att soc skulle ha lägenheter att hyra ut att göra. 

    hahahaha detta är komiskt faktiskt


    Jag vet att mina bekanta inte har köpoäng, jag vet hur de pratat med mig om sina kontrakt, de fick givetvis inte kontraktet samma dag som behovet uppstod för det står inte lägenheter tomma och väntar


     


    Jag har själv lägenhet som soc garanterade "inkomsten" på via samma bostadsbolag då jag hade kötid nog och inte den problematik eller barn som mina bekanta har.

Svar på tråden soclägenhet