• modsey

fick en konstig fråga från barnens kompis mamma

vi kommer vara lediga länge i sommar, barnen blir hemma med oss från v 27-34. Dvs. 7 veckor. Jag kommer under de veckorna jag är ledig behöva åka in till jobbet 2 gånger en fm typ per gång och göra en sak, men annars är jag helt ledig. Maken är ledig 5 veckor med oss, så jag börjar ledigheten själv med barnen.
    Fick en fråga av denna mamma ( som är hemmafru) då hon inte förstod varför vi inte gav barnen längre ledighet eftersom vi egentligen kan det genom att gå mer omlott. Då skulle barnen få 10 veckors ledigt men vi skulle inte få så mycket gemensamt maken och jag. För det första tycker jag 7 veckors sommarlov är mycket bra och sen vill vi ha ledigt ihop i familjen! Men är vi helt märkliga och ensamma i det valet, slår ni andra knut på er i absurdum för att ge barnen långa ledigheter och går omlott under sommaren ?

• Svar på tråden fick en konstig fråga från barnens kompis mamma
  • En blå giraff

Nej, jag tycker inte alls det är roligt att ha semester omlott med min man. Hellre ha 4-5 veckor tillsammans alla. Jag arbetar mån-fre och min man arbetar 3 nätter/vecka. Barnen blir alltså på fritids/dagis 3 dagar/vecka under 6 veckor i sommar. Jag tycker inte det är så farligt. Ibland låter det som att barn verkligen far illa av att vara inom barnomsorgen sommartid, men så är det ju inte. Om barnen fick bestämma skulle de nog vilja vara hemma varje dag hela sommaren men det funkar inte så i verkligheten. Sommardagis där vi bor har varit väldigt bra de senaste åren. Barnen är på det vanliga dagiset och det finns största delen av dagen personal som barnen känner. Det är också mycket personal och lite barn, inte alls samma stress och stora barngrupper som resten av året. 

• En blå giraff

Mina barn har dessutom varit lediga höstlovet + jullovet + påsklovet detta läsår, inte alls gått på dagis/fritids då. Jag har tagit föräldraledigt de veckorna. Och den ledigheten räknas ju också, inte bara sommarlovet.

• Natulcien
    Mother of 4 skrev 2015-04-30 07:54:16 följande:

Förstår mig faktiskt inte på de som går omlott, vi vill iallafall ha semester ihop hela familjen.

Hellre 5 veckor ihop och sen fritids än fem veckor var helt sönderstressade.

7 veckor är ju jättelångt.

Förra året var vi lediga hela sommaren. Men i år så har vi 5 resp 6 veckors ledigt.

Fast omlott betyder ju inte att man har 5 veckor var, helt separat. Omlott betyder att veckorna delvis överlappar varandra. Då kanske man har 1-2 veckor ensam med barnen, 3-4 veckor tillsammans och sen har den andra föräldern 1-2 veckor ensam med barnen.
  • Mother of 4

Jag förstår det, kanske bara jag som inte pallar med barnen själv så länge. Hade nog kolat för länge sen då. Haha

• Sous

Vi går inte omlott, sonen har ändå sju veckors ledigt eftersom han är hemma med mina föräldrar en vecka och jag drygar ut semestern med föräldraledigt. Jag varken kan eller vill ordna det på annat sätt.

Mina föräldrar gick alltid omlott, vissa somrar hade de bara 1-2 veckor tillsammans. Det var jättetråkigt, de sa att det var för barnens skull men om de hade brytt sig om att fråga vad jag ville så hade jag hellre haft fyra-fem gemensamma veckor hela familjen och sen gått på förskola/fritids. Vi hade ett litet lantställe så man träffade inte ens föräldern som jobbade, som var kvar i stan. Det hanns aldrig med några roliga utflykter eller sånt, föräldern som var ledig var stressad över att ta hand om barn, hem, mat och sånt hela tiden. Uselt upplägg.

Ledigheten ser jag som ett tillfälle att umgås allihop, det är tid även för de vuxna att ha mer tid för varandra, den är inte bara för barnen.

• MadHatter

Jag tycker inte att frågan var så konstig - eller var den otrevligt ställd på något sätt?

Om hon är hemmafru så kan man ju tänka sig att orsaken är att hon tycker att det bästa för barn är att vara hemma. Även om det bara är med en förälder. Och utifrån hennes perspektiv undrade hon kanske hur ni resonerade som inte alls gjorde som hon skulle ha gjort.

Du har aldrig frågat varför hon valt att vara hemma?

• modsey
    MadHatter skrev 2015-05-01 07:41:55 följande:

Jag tycker inte att frågan var så konstig - eller var den otrevligt ställd på något sätt?

Om hon är hemmafru så kan man ju tänka sig att orsaken är att hon tycker att det bästa för barn är att vara hemma. Även om det bara är med en förälder. Och utifrån hennes perspektiv undrade hon kanske hur ni resonerade som inte alls gjorde som hon skulle ha gjort.

Du har aldrig frågat varför hon valt att vara hemma?

nja otrevligt ställd var den väl inte direkt även om hon tyckte det var fel att inte förlänga mer om vi kan genom att gå omlott.
  • Varit där

Jag pluggar distans och den utbildningen slutar 10onde juli men jag är gravid och är beräknad till i början av juni och tanken är att jag ska börja med att vara hemma med barnen i juni och sen har sambon semester i juli och då är vi hemma tillsammans. Men sen när jag oxå börjar jjobba så är planen att vi ska ha minst 4veckor ledigt på sommaren och att sambon och jag är lediga samtidigt så vi kan hitta på saker ttillsammans som familj men även han och jag. Men aalla gör ju vad som passar bäst för ens egna ffamilj

• blomblad

Tycker inte alls det är konstigt. Jag har en bonus och vi kunde lösa det med hennes mamma så våra semestrar är helt omlott. Bonus kommer alltså vara helt ledig i 10 veckor. Vi lämnade in lappen till skolan för 2 veckor sedan, när vi hämtade henne i torsdags ifrågasatte fritidsledaren om vi missat att fylla i tider eftersom hennes sommarschema var helt tomt? När vi sa att nej, hon kommer vara helt ledig så lappen är korrekt, såg han förvånad ut och sa 'jaha, vilken lyx! Vad skönt för henne!' Så jag tror inte det är alltför vanligt att barn är lediga heela sommarlovet.

• Alexi

Men det är väl en väldigt stor skillnad på att separerade går omlott mot att gifta gör det...!

• Snällasötarara

Det är ju mycket!! Sen håller jag med om att man vill ju ha semester tillsammans. Våra barn får bara 4 veckor ledigt. Men sen tar vi ledigt på lov, studiedagar...

• blomblad
    Alexi skrev 2015-05-02 10:54:53 följande:

Men det är väl en väldigt stor skillnad på att separerade går omlott mot att gifta gör det...!

Ja absolut, jag menade bara på fritidsledarens reaktion att döma så verkar det inte vanligt att barn är lediga hela sommaren. Är nog mer normalt som i TS fall, några veckor hemma men även några på fritids :)
  • modsey
    blomblad skrev 2015-05-02 12:17:46 följande:

Ja absolut, jag menade bara på fritidsledarens reaktion att döma så verkar det inte vanligt att barn är lediga hela sommaren. Är nog mer normalt som i TS fall, några veckor hemma men även några på fritids :)

Det var inte fritids utan en annan mamma som tyckte vi gjorde ett konstigt val o bara var hemma i 7 veckor. Att gå omlott som separerade mot som familj är ju stor skillnad.

• spirituality

Det är väl upp till er att bestämma vad som passar er familj bäst. Sju veckor är ganska lång tid :)

• Alexi

Nej för de flesta barn har väl sammanboende föräldrar och då är ju hela sommarlovet omöjligt.

• blomblad
    modsey skrev 2015-05-02 12:22:00 följande:
    Det var inte fritids utan en annan mamma som tyckte vi gjorde ett konstigt val o bara var hemma i 7 veckor. Att gå omlott som separerade mot som familj är ju stor skillnad.
    Du frågar i din TS om ni är märkliga som inte slår mer knut på er själva för att barnen ska få längre ledighet och efterfrågar hur andra gör. Självklart är det skillnad att gå omlott som separerade, jag har inte sagt något annat? Jag sa att resultatet av att VI kunde lösa det så gjorde att min bonus får ledigt hela sommaren och av fritidsledarens reaktion att döma är det INTE vanligt att barnen är lediga hela 10 veckor. Han blev ju förvånad och tyckte det var lyxigt för bonus. Det jag ville säga med det var ju att eran situation är nog alltså väldigt vanligt, att barnen går ett par veckor på fritids under sommaren och att ni alltså INTE är märkliga utan den här mammans ifrågasättande är nog ganska ogrundat.
  • aleydis

Jag fick ofta helt lediga somrar eftersom min pappa är lärare och jag dessutom har separerade föräldrar. Någon vecka under sommaren gick jag på ngt form av sommarläger ordnat via kommunen tror jag, vet inte om jag gick lite på fritids någon gång.

Alla har ju olika förutsättningar och jag förstår absolut att ni inte vill gå helt omlott. Tycker oxå att det var en konstig kommentar att lägga sig i hur ni lägger upp semestern, bara för att hon har en annan livssituation.

• Gladskit

Får ni ihop 7v utan att gå omlott så hade jag också valt det!
    I vårt fall kör vi oftast varsin egen vecka i början och i slutet och  3v tillsammans. Totalt 5v ledigt för barnet.
    Resten av sommaren blir det fritids vilket oftast funkar väldigt bra, de gör mycket roligt där, och så kanske farmor/mormor får rycka in någon dag.

Svar på tråden fick en konstig fråga från barnens kompis mamma