• Nilssonamila

Dottern har stannat upp i vikten!

Jag är så orolig för minstingen här hemma. Hon blev 18 mån igår och väger 9200gr samt 82cm lång.
    För att göra det hela kort, hon föddes 3900gr och 52cm lång. Var väldigt kraftig fram till 6/7 månaders ålder då kruppen och förkylningsastma kom och hon därmed började gå ner i vikten. Hon hade en del förkylningar, halsfluss mm och bvc tyckte det hade med det att göra. Hon har varit relativt frisk ett tag nu bortsett från lite snuva och öroninflammation en gång. Så igår kom oron tillbaka när vågen visade samma vikt som för några månader sedan och hon hade växt 2 cm.
    Hon är annars väldigt pigg, utvecklas helt normalt, äter i vågor, dvs ibland vill hon inte ha och äter bara lite och ibland vräker hon i sig. Sover fint gör hon med.

Jag har två tjejer sedan innan och båda var betydligt längre och vägde mer och där tröstar jag mig med att de har en annan pappa, andra gener. Mina nuvarande svärföräldrar är båda väldigt korta och smala. 
    Jag blir så orolig att det är nåt annat allvarligt som spökar. :(

Hon har kollats för gluten och proverna visade inget.

Själv ar jag alltid varit smal och lång. Kommer ihåg att mor berättade hur ont det gjorde i hennes hjärta varje gång hon skulle duscha mig. Är nu 176cm lång och väger 73kg efter tre barn.., alltid haft 59kg innan barnen. 

BVC är mer inställda på "att följa sin kurva" och eftersom hon föddes 3900gr och ökade fint i vikt de första halvåret så är det "inte ok" nu. :(

Någon er med samma erfarenhet?

• Svar på tråden Dottern har stannat upp i vikten!
  • cosinus

Det jag har fått lära mig är att så länge de växer på längden så är det ok.

Om vikten börjar vara ett problem på riktigt då slutar de även växa på längden. 2 cm på några månader måste ju anses som helt ok.

Kan ju vara någon allergi som spökar också eller så börjar hon bara smalna av men så länge hon mår bra hade jag haft lite is i magen och vägt igen om någon månad.

Min brosa föddes på 4.5 och var typ minst i sin ålder vid 3 år. Min grannes unge vägde 4.4 och var jättesmal från 2 år. Alla är inte automatiskt i den formen de ska vara när de föds :)

Svar på tråden Dottern har stannat upp i vikten!