• Nicco123

Vad göra med gäst från utlandet i Stockholm?

Hejsan

Nu är det så att min kompis från USA kommer hit och hälsar på i mitten på maj. Jag möter upp henne i Paris och sen flyger vi till Stockholm på en fredag och sen flyger hon hem söndagen veckan efter. Det blir alltså en dryg vecka hon är här och jag vill verkligen att hon ska ha så roligt som möjligt! Men jag behöver verkligen tips på vad man kan göra i/ runt Stockhol i maj!? Jag har bott här större delen av mitt liv men tycker det är otroligt svårt att fylla dagarna helt med olika aktiviteter...

Har ni haft något besök från utlandet och har något tips på saker man kan hitta på? Eller något ni gjorde som inte alls blev lyckat? Eller bara vet något ni gärna skulle göra om ni kom till Stockholm? Det skulle verkligen uppskattas!

Hittills har jag väll tänkt på att promenera mkt i stan, gamla stan, Södermalm, Djurgården osv men det är ju inte så kul att bara gå omkring...

Vi är 21 år gamla, ifall det gör någon skillnad... Skansen kändes först som ett måste men jag vet inte om det inte är lite mer för barn eller äldre turister som kanske är mer intresserade av kultur?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad göra med gäst från utlandet i Stockholm?
  • ursula

Båttur till Fjäderholmarna eller längre ut i skärgården

• MEE83

Vad gillar ni att göra? Vad har ni för intressen?

Det finns ju alltid en hel del events, men det gäller ju att ha lite framförhållning. 

Monday Bar har sin Spring cruise 8-9 maj till exempel, deras evenemang är i absolut världsklass, men med så här kort framförhållning kan ni nog glömma att knipa biljetter till det dock, men passar dutumen, och ni känner för en liten kryssning, och ett galet partaj, så kan du alltid kolla om det finns några kvar. 

Stockholm Fashion Week, retailer collections är 19-21 maj har jag för mig, de flesta eventen kräver inbjudan, men Beckmans har sin examen show den 19 maj, vilket är öppet för allmänheten. 

• Voluptuous Shalimar

När vi har gäster från andra länder brukar jag ta med dem på sånt som är "typiskt svenskt", det blir gärna lite "exotiskt" för gästerna. Gå ut och ät smörgåsbord, promenera längst vattnet vid slottet (och berätta att om flaggan är hissad är "kungen hemma"), ta en båttur med guidning via hörlurar (finns bl a på engelska), gå på ABBA-museet, ta en drink på en uteservering vid vattnet (om det är fint väder och ni hittar ett bord...) Gamla Stan brukar vara poppis även om det är skittråkigt när man bor i stan, hehe. 

• Maria

Jag har turistat i Stockholm då och då eftersom en av mina bästa vänner flyttat dit. Alltså inte infödd. Jag och mannen älskar båttur i skärgården! Vi åkte till Vaxholm och det var underbart, kanske min största upplevelse i stockholm. Älskade annars moderna muséet och fotografiska. Vi har planerat att gå på skansen vid något besök så det tycker jag absolut ni kan. Om din kompis är lite förtjust i det där med "en riktig kung" så är det väl livrustkammaren som har en rätt fin samling gamla uniformer och klänningar och saker, så man kan frossa lite i kungafamiljerna i Sveriges historia. Vasamuseet är också kul att se! Kanske gå en vända vid stadshuset och peka ut de tre kronorna.

• MEE83

Ni kan ju gå på fotboll med, det är något amerikaner inte riktigt får uppleva på samma sätt, deras supporterkultur runt deras stora matcher är ju väldigt, väldigt tam, jag tog med en amerikansk kollega på match när han var här, och det var en wow upplevelse för han. Det är en faktiskt en upplevelse att gå på en match i Sverige(och i övriga Europa), även om man inte direkt uppskattar sporten. 

Mycket testosteron dock, men fixar ni det så är det kul, ni måste ju inte stå i klacken. Det är inte några speciella matcher just i mitten av maj dock. 

Bajen har ju lyckats kravla sig upp ur träsket och lirar ju Allsvenskan nu och AIK tar i mot Bajen på Friends i nästa vecka, Djurgården tar i mot AIK i slutet av maj, passar inte det så finns det ju ett antal andra matcher, som kanske till och med är mer passande för två tjejer, då de inte är riktiga rival möten, det kan ju bli lite hetsigt i derbyna(men desto bättre inramning på arenan) eller mot Blåvitt(som jag håller på).   

Alexander Skarsgård Skrattande

• Anonym (Madebyme)

Jag bor i Stockholmsområdet och har följande förslag:
    1. Båtsightseeing, en av de längre turerna så att man verkligen får åka runt och få en känsla hur mycket vatten det är i Stockholm. Ett annat perspektiv än på land.

2. Forna Skatteskrapan - högst upp finns en bar - Himmelen tror jag den heter. Otroligt bra utsikt över hela Stockholm, alla väderstreck !

3. Drink uppe vid Gondolen/Katarinahissen.
    4. Om Melanders Fisk finns kvar så att det trevligt att sitta där  vid vattnet äta, ta ett glas vin  ( nedanför Slussen/Gamla Stan.)
    5. Mosebacke - har ju också fin utsikt.

6. Ibland är det bra konsert på Gröna Lund. Väldigt trevligt en fin sommarkväll.
    Kan vara ett trevligt framåt kvällskvisten !

Hoppas ni får kul !

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (Madebyme) skrev 2015-04-30 15:16:44 följande:
    Jag bor i Stockholmsområdet och har följande förslag:
    1. Båtsightseeing, en av de längre turerna så att man verkligen får åka runt och få en känsla hur mycket vatten det är i Stockholm. Ett annat perspektiv än på land.

2. Forna Skatteskrapan - högst upp finns en bar - Himmelen tror jag den heter. Otroligt bra utsikt över hela Stockholm, alla väderstreck !

3. Drink uppe vid Gondolen/Katarinahissen.
    4. Om Melanders Fisk finns kvar så att det trevligt att sitta där  vid vattnet äta, ta ett glas vin  ( nedanför Slussen/Gamla Stan.)
    5. Mosebacke - har ju också fin utsikt.

6. Ibland är det bra konsert på Gröna Lund. Väldigt trevligt en fin sommarkväll.
    Kan vara ett trevligt framåt kvällskvisten !

Hoppas ni får kul !
    Många bra förslag här!
  • MEE83

Melanders finns lite överallt nu känns det som, de har ett brasseri på Dalagatan bland annat, man kan ju köpa med sig grejer från deras butiker om man inte vill sitta inne.

• Peter Ek

Hej,

Vilka bra och spännande tips alla har. Jag hade samma problem nyligen med en kompis från USA.

Vi hittade iaf ett ställe som jag varmt kan rekommendera. Det heter VespaStockholm och dom hyr ut snygga klassiska Vespor med en GPS monterad på styret. Det gör att man bara klickar på en Vespa-tur man vill åka så visar GPS:en vägen runt om i Stockholm. Det gjorde att jag själv inte behövde tänka så mycket på vilka fina platser som finns i Stockholm utan dom var redan inlagda i deras Vespa-turer. Det var riktiga bra platser med allt från Djurgården och utsiktsplatser på Söder!

Vi hade två riktigt härliga dagar och min kompis var riktigt nöjd! Det kostade 590 kr/dygn och adressen är www.vespastockholm.com

Svar på tråden Vad göra med gäst från utlandet i Stockholm?