• SandraS23

Vad tycker ni om att ha storasyskon på förskola när man är föräldraledig med yngsta

Jag är lite kluven i detta. Jag funderar på att till hösten sätta min 3 åring på förskola 15 timmar för att dels att hon ska få chans till kompisar men också att minsta syskonet och jag ska få egen tid lite. Är det ett dumt tänk? Är nog mest orolig att storasyskonet tror att jag väljer bort hen vilket jag inte gör men usch jag tycker det är jättesvårt det här. Hur gör ni föräldrar där ute?

• Svar på tråden Vad tycker ni om att ha storasyskon på förskola när man är föräldraledig med yngsta
  • nozpa

Min 3 ( 4 i år) åring går, min 2 åring är hemma med mig och lillebror. Min 3 åring började när hon var drygt 2 år och jag var hemma med lillasyster. Dom är så olika mina 2 tjejer.
    2 åringen har det bäst hemma i vårat fall, medans min 3 åring älskar förskolan och alla kompisar hon har där. Hon var mycket mer "framåt" som 2 åring än vad lillasyster är. Så det är så olika från barn till barn.

• SandraS23

Ja jag tog ur min 3 åring från förskola förra hösten så hon har varit hemma med mig nu i drygt 6 månader men tycker mig känna att hon kanske behöver en annan stimulans eller andra kompisar lillasyster är 9 månader så är ju inte så roligt att leka med henne så kanske och jag känner att öppna förskola inte riktigt räcker längre.

nozpa skrev 2015-04-30 14:57:53 följande:

Min 3 ( 4 i år) åring går, min 2 åring är hemma med mig och lillebror. Min 3 åring började när hon var drygt 2 år och jag var hemma med lillasyster. Dom är så olika mina 2 tjejer.

2 åringen har det bäst hemma i vårat fall, medans min 3 åring älskar förskolan och alla kompisar hon har där. Hon var mycket mer "framåt" som 2 åring än vad lillasyster är. Så det är så olika från barn till barn.

• fluu

Utifrån bara det tänker jag ingenting. Alla situationer är olika och för många barn är det bra att ha kvar fsk lite grann trots nytt syskon(eller kanske just därför).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammalovis

Då mina barn redan varit etablerade med kompisar på förskolan och pratat mycket om dem hemma så har vi inte övervägt att ta hem dem, än så länge den äldsta. Skulle vi märka en skillnad när bebisen kommer får vi ta det då. De går ju bara 15 timmar vid fl, så det blir ju ändå skillnad mot ca 40 timmar nu. Barnen kommer vara nästan 2,5 år och 5 år. På så vis behåller de ju även sina platser.

Du får väl testa och se hur hon trivs, annars är det ju bara att låta henne vara hemma igen.

• Natulcien

Jag tycker ingenting om detta, bara för principens skull. Alla fall är ju unika.
    Det jag kan tycka är att om storasyskonet bara är 1,5-2,5 år och sätts på förskola när föräldern är hemma med bebis är lite synd, eftersom ett så litet barn inte har något eget behov av förskola, utan mår bättre hemma.
    Å andra sidan kan det ju vara synd att plocka hem en 4-5-åring, som har gått ett par år på förskola och har kompisar där.

En 3-åring som inte ens har börjat på förskola än skulle jag behålla hemma. Men bara du kan ju avgöra hur du vill ha det.

• modsey

inte något jag skulle välja för en tre åring!
    Tider att passa och baciller att släpa hem kommer ni få ändå i framtiden....

• Bananen123

Om jag hade varit du, så hade jag nog satt de äldsta barnet på förskola & försökt berätta hur mycket roligare de är att vara på förskola med sina vänner, än att sitta hemma.

• SandraS23

Tack för alla era tankar. Ja, det känns som att det ev lutar åt förskola/familjedaghem i höst men inte riktigt bestämt mig än. Men vi är runt och hälsar på lite på olika verksamheter.

• phillipha

Min stora fick gå kvar på fsk när lilla kom. Han var då 3 år. Började med 15 timmar men allt gick åt skogen. Han var tokledsen varje morgon och lika ledsen på em för han inte hann leka färdigt. Vi fick utökad tid till 24h/vecka ä. Mycket bättre! Lillan hade kolik och skrek hela nätterna så jag var tvungen att sova nån gång....

Nu är jag gravid med trean som kommer i augusti. Pga att jag mår väldigt dåligt har lilla precis börjat på fsk (16mån) hon kommer gå max 24h/ vecka och till hösten ska jag plugga samtidigt med bebis så båda stora får gå kvar trots att jag är hemma.

Vi har en fantastisk fsk, underbara pedagoger (5st på 22 barn) mina barn trivs och älskar att vara där. Men de är ändå lediga mycket. Var 6 vecka åker vi iväg till mina föräldrar och då är vi lediga plus alla klämdagar extra vid lov och liknande.

Så jag ängeln för förskola även när man är hemma!

(Vi har 30h/vecka vi fl)

• SandraS23

Ja det var ju en dröm med 5 lärare på 22 barn här har vi 2.75 på 15 barn tycker det är lite lite men ska ev skola in på familjedaghem om det blir något till hösten.

• gbgumman

Känn efter själv. För oss var det självklart att sonen skulle gå kvar på dagis när syster kom. Ingen inte han heller reflektera över det. Ni får väl skapa en vardag där dagis inte förknippas med att bli bortlämnad utan som något positivt och speciellt som bara den stora får och inte den lilla. Som att gå på kalas. Eller så har ni den stora hemma.

• ako75

Om det är en bra förskola (tyvärr skiftar ju kvalitén mycket) kommer hon att ha jättekul. 15 j öre vecka är ju liksom bara lekstunder, inget man blir trött och matt av utan just bara roligt med kompisar och fröknar. Om hon sover 12 H per natt och är i fsk 15 H per vecka kommer ni ändå att ha 79 vakna timmar tillsammans per vecka kvar. Sett i det perspektivet är 15 H ganska lite. Vår 3.5- åring som fick syskon när hon var 2.5 (och hade börjat fsk vid 1år 9 mån) fick självfallet gå kvar, och hon studsar lyckligen dit de tre dagarna i veckan. Nu dock långledig över sommaren,

• SandraS23

Jag sökte förskola eller familjedaghem samma som dagmamma och fick en plats på ett ställe jag har hört mycket bra om så i höst börjar min tjej på förskola och jag och den minsta ska vara hemma lite själva tills 3.e syskonet kommer i januari sen blir det fullt ös igen.

• Connie07

Låter som bra idé.Inget fel att ha barnet på förskolan halvtid/deltid om man är hemma med en bebis.Bra för alla.

• SandraS23
    puss skrev 2015-07-07 16:27:50 följande:

Vissa barn har det ju bättre på förskolan.

Hur menar du då? Det har varit hur bra som helst att ha mitt äldsta barn hemma med men jag tänker att hon kanske behöver/vill skaffa kompisar nu. Jag tror inte hon har det bättre på förskola än hemma.
  • lövet2

Ingenting för mig. Å andra sidan har vi aldrig haft några större problem att hitta barn att leka med. Eftersom vården är en av de största arbetsplatserna här, så finns det alltid någon som är ledig att hälsa på. Många jobbar nätter och andra jobbar helger och är lediga på vardagarna.

• puss
    SandraS23 skrev 2015-07-07 18:22:08 följande:
    Hur menar du då? Det har varit hur bra som helst att ha mitt äldsta barn hemma med men jag tänker att hon kanske behöver/vill skaffa kompisar nu. Jag tror inte hon har det bättre på förskola än hemma.
    På riktigt, begriper du inte vad jag skriver? Hur 17 kan mitt inlägg vara otydligt? Vad är det du undrar?
    "Vissa barn har det ju bättre på förskolan", skrev jag, och det är oklart för dig vad det betyder? Menar du allvar? Jag orkar inte med folk.
  • Velmaja

Hade inte satt en 3-åring i förskolan om jag ändå skulle vara hemma med syskon.

Svar på tråden Vad tycker ni om att ha storasyskon på förskola när man är föräldraledig med yngsta