Linae86 skrev 2015-05-04 10:10:39 följande:
Tack för alla era svar! Jag ser ju att det är lite olika från kvinna till kvinna. Men nu fick jag upp hoppet lite iaf på att det inte är helt kört för mig, haha :) Klart kroppen förändras, det förstår jag ju. Men på vissa låter det som att det är helt kört, att man bara får acceptera att kroppen förfaller. Jag har styrketränat 4-5 dagar/vecka innan och tänker att om jag fortsätter med det efter bäbis har kommit borde jag kunna känna mig någorlunda nöjd med mig själv iaf :) Jag är smal sen innan, väger ca 50-52 kg. Förhoppningen är väl att inte gå upp allt för mycket under denna graviditet så det inte blir lika mycket att jobba bort sen. Vill gärna få tillbaka mina muskler och styrka.
Bristningar bryr jag mig inte allt för mycket om faktiskt, förhoppningsvis håller de sig över magen och där kan man dölja det om man vill. Hoppas däremot att jag klarar mig från bristningar på lår och bröst. Men får jag det så är det väl så, de bleknar väl med åren, och lite får man väl ta när man burit barn! :)
Blev bara lite rädd för att höra att allt bara börjar hänga och slänga och det är något man får räkna med. Jag tror, och hoppas, att det är som någon ovan sa att det är vad man själv gör det till, och att med bra träning och kost så går det! :)
Jag tror inte du ska stirra dig blind på vikten. Det finns egentligen ingenting som säger om det är lättast att gå ner 10 kg eller 25. Lägger du på dig 25 kg, är det oftast väldigt mycket vätska med i bilden som är lättare att tappa i samband med och efter förlossningen.
Jag har gått upp till samma slutvikt båda gångerna, men la på mig 9 kg första gången och andra 4 kg, lutar mot samma även med tredje om det inte tjoffar till sista månaden. Efter första barnet hade jag inte gått ner hennes födslovikt när jag kom hem från bb, vilket var oerhört frustrerande. Anledningen var att jag fick tillbaks aptiten efter förlossningen när amningshungern och törsten sätter in. Under första mammaledigheten hade vi ett mammapass i veckan under ca första halvåret, sedan började resten jobba.
Inför 3:e barnet låg startvikten 2 kg lägre än med andra, men då blir det ju mer vardagsmotion när man bor i stan än i landsorten där man får ta bilen överallt. Någon träning har det däremot inte blivit då jag hellre umgås med barnen den korta tiden på kvällarna och sedan har jag varit för trött efter 8. Visserligen saknar jag dansen, men klubben här i stan sägs bara vara till för inbördes beundran (av sambon), så jag har inte kommit mig för.
Sedan tycker jag att brösten inte går ner helt, så vi får se hur det blir den här gången då jag behövt gå upp i storlek redan under graviditeten. Magen har blivit lite mjukare, men klarat sig utan bristningar.