• Linae86

hur förändrades din kropp efter graviditet?

Jag är 28 år, väntar mitt första barn. Igår låg jag och lyssnade på lite olika poddar om att få barn, varav den ena handlade om kroppen. Hur kroppen förändras under en graviditet, men framför allt efter förlossningen. Jag har tränat mycket innan jag blev gravid och haft en ganska slimmad kropp och haft tanken att man borde kunna komma tillbaka efter en graviditet med bra kost och träning och en massa vilja. Men när jag lyssnade på podden igår var det väldigt mycket fokus på att man får en helt ny kropp efter att ha blivit mamma, att allt börjar hänga, rumpan blir sladdrig, brösten blir som tepåsar och magen som en degklump osv. Jag vill gärna höra era erfarenheter om hur kroppen förändrats efter graviditeten och har ni lyckats komma tillbaka genom träning tex? Jag behöver ingen predikan om att dagens samhälle är för utseendefixerat osv. Jag vill må bra i min egen kropp och mår jag bra av att se bra ut så är det upp till mig :)

• Svar på tråden hur förändrades din kropp efter graviditet?
  • Tezz01

Det enda som ändrades på mig var att brösten blev mindre men då har jag " lång" ammat båda mina barn i 2 år.

Jag gick upp 14 respektive 22 kg i mina graviditeter. Är 180 cm lång och väger 65 kg, samma vikt nu som innan kidsen.

Jag gick ner allt på 2 veckor båda gångerna, tror det beror på att båda barnen satt fastklistrad vid tutten och käkade så kilona rann av snabbt. Inga bristningar, ingen överflödig hud. Jag var 23 år med första barnet och 30 år med andra. Tränar inte och har inte gjort mellan graviditeterna heller

• SmultronSöt

Hej Ts, har det kommit någon bebis? Står inget om hur långt du var gången i maj när tråden gjordes så omöjligt att gissa, beror ju helt på :) 

Hittade den här tråden för att jag själv är gravid med nummer 2 och undrar om jag kan komma tillbaka lika bra gällande kroppen som jag hade turen att göra förra gången. 

Det kom såklart inte helt gratis, jag är i vanliga fall noga med vad jag äter och sprang en del för att gå ner mina 19 kg som jag gick upp :) 

Min kropp blev nästan som den var innan graviditeten efter förra omgången, lite mindre bröst kanske men tror det beror på att jag rörde mig så mycket. Upplevde även att min rumpa blev något plattare, men löpträning bygger väl inte precis muskler där, så om jag inte hade tyckt att styrketräning var så förbenat tråkigt kanske det hade gjort susen, med typ utfall och squats. 

Huden på magen klarade sig rätt bra, jag fick inga bristningar. Däremot var huden väldigt len och mjuk efter förlossningen, och om jag pressade ihop huden med händerna blev den liksom "smårynkig" så man såg att den hade varit uttänjd. Tog nog 5 månader innan det värsta gav sig och började tighta till sig, återstår att se om det går tillbaka den här gången eller om jag får leva med mjuk mage :) 

Så här såg magen ut sist, bilderna är från typ 8-9 månader efter graviditeten.

• Tillys

Känns skönt att läsa att man kan arbeta sig tillbaka efter graviditeten! Vad är det bästa att börja med och ungefär när kan man komma igång efter förlossningen? Är det något man bör undvika?

• Iowhannah

Jag har också varit nojig över hur kroppen kommer se ut efteråt, men här ser man ju en hel del peppande bilder! Jag tränade styrka, yoga och spinning innan jag blev gravid. Sammanlagt blev det allt mellan två och sex pass per vecka. Sen kom en redig förkylning och den enorma tröttheten, så då blev det paus. I andra trimestern började jag gå till gymmet igen, vilket var helt underbart, och körde ett gravidanpassat pass en till två gånger i veckan. Men, framåt vecka 28 så blev det för tungt och nu (v 37) kör jag på simning, gravidyoga och promenader. Men som jag saknar den tunga träningen! Att få ta ut musklerna till max! Och jag saknar min "gamla" kropp!

• ummsumaya
    Tillys skrev 2015-09-17 22:10:44 följande:

Känns skönt att läsa att man kan arbeta sig tillbaka efter graviditeten! Vad är det bästa att börja med och ungefär när kan man komma igång efter förlossningen? Är det något man bör undvika?

Magövningar bör du undvika de första månaderna efter förlossning. Så som situps t.ex.

I övrigt så kan du köra på i den takt som känns bra för din kropp.

Men just magövningar bör du undvika minst tre månader efter förlossningen då du kan sabba återhämtningen ganska rejält av magen och du kommer få problem som kanske inte kan åtgärdas utan operation.
  • mammalovis
    Linae86 skrev 2015-05-04 10:10:39 följande:
    Tack för alla era svar! Jag ser ju att det är lite olika från kvinna till kvinna. Men nu fick jag upp hoppet lite iaf på att det inte är helt kört för mig, haha :) Klart kroppen förändras, det förstår jag ju. Men på vissa låter det som att det är helt kört, att man bara får acceptera att kroppen förfaller. Jag har styrketränat 4-5 dagar/vecka innan och tänker att om jag fortsätter med det efter bäbis har kommit borde jag kunna känna mig någorlunda nöjd med mig själv iaf :) Jag är smal sen innan, väger ca 50-52 kg. Förhoppningen är väl att inte gå upp allt för mycket under denna graviditet så det inte blir lika mycket att jobba bort sen. Vill gärna få tillbaka mina muskler och styrka.
    Bristningar bryr jag mig inte allt för mycket om faktiskt, förhoppningsvis håller de sig över magen och där kan man dölja det om man vill. Hoppas däremot att jag klarar mig från bristningar på lår och bröst. Men får jag det så är det väl så, de bleknar väl med åren, och lite får man väl ta när man burit barn! :)
    Blev bara lite rädd för att höra att allt bara börjar hänga och slänga och det är något man får räkna med. Jag tror, och hoppas, att det är som någon ovan sa att det är vad man själv gör det till, och att med bra träning och kost så går det! :)
    Jag tror inte du ska stirra dig blind på vikten. Det finns egentligen ingenting som säger om det är lättast att gå ner 10 kg eller 25. Lägger du på dig 25 kg, är det oftast väldigt mycket vätska med i bilden som är lättare att tappa i samband med och efter förlossningen.

Jag har gått upp till samma slutvikt båda gångerna, men la på mig 9 kg första gången och andra 4 kg, lutar mot samma även med tredje om det inte tjoffar till sista månaden. Efter första barnet hade jag inte gått ner hennes födslovikt när jag kom hem från bb, vilket var oerhört frustrerande. Anledningen var att jag fick tillbaks aptiten efter förlossningen när amningshungern och törsten sätter in. Under första mammaledigheten hade vi ett mammapass i veckan under ca första halvåret, sedan började resten jobba.
    Inför 3:e barnet låg startvikten 2 kg lägre än med andra, men då blir det ju mer vardagsmotion när man bor i stan än i landsorten där man får ta bilen överallt. Någon träning har det däremot inte blivit då jag hellre umgås med barnen den korta tiden på kvällarna och sedan har jag varit för trött efter 8. Visserligen saknar jag dansen, men klubben här i stan sägs bara vara till för inbördes beundran (av sambon), så jag har inte kommit mig för.

Sedan tycker jag att brösten inte går ner helt, så vi får se hur det blir den här gången då jag behövt gå upp i storlek redan under graviditeten. Magen har blivit lite mjukare, men klarat sig utan bristningar.
  • susannapanna

Mina bröst fick en annan konsistens (ammade 10 månader), så att säga, men annars ser jag i princip ut som innan. Jag löptränar eller går på gym ett par ggr per vecka. Har fortfarande en strlk 36. Slapp bristningar, vilket var skönt tycker jag. 

Gick upp 8 kg under graviditeten och var tillbaka på ursprungsvikten ca 1-2 veckor efter förlossningen. Magen var slapp under 3-4 veckor men såg sedan ut som innan.

Min navel fick dock en annan form - mysko!!!

• Eckma

Härlig tråd! Brukar också träna 4-5 ggr per vecka ganska hårt, nu äntligen börjat komma ur den värsta tröttheten (v 12) och varit tillbaka på gymmet enstaka gång.. Blir ju knäpp av att inte träna när man är van vid det! Skönt att det finns hopp om att komma tillbaka till samma status som innan..

• SmultronSöt

Bara för att ha det sagt, rörde jag mig inte en tum under förra graviditeten, och inte den här som är pågående heller! Bara äter gott och latar mig. I vanliga fall är jag väl hyffsat aktiv, fast inte överdrivet på något sätt. Jag joggar ett par gånger i veckan och tänker noga på vad jag äter, men that's it :)

Som sagt, vi får se hur bra det går att komma tillbaks en andra gång! Någon som har erfarenhet av hur kroppen förändrats efter flera barn!? Jag får väl även uppdatera här så småningom när jag själv har fått den erfarenheten :D

• SmultronSöt
    Sådär ja, nu är min andra graviditet över och kroppen börjar komma tillbaka. Det blir ingen större skillnad på mig och kroppen efter barn nummer 2, de sista kilona ska bort inför sommarn men musklerna sitter fortfarande där de ska, har inte fått några bestående skillnader som bredare höfter etc :) Så kan nu intyga att det går att se ut i princip som innan även efter 2 barn. Har nog tagit lika lång tid som förra gången att komma tillbaks till denna form dock, min minsta är 6 månader nu, kan tänka mig att jag är som jag vill om ett par, tre månader... så nio månader upp, nio månader ner :D

Det här är helt färska bilder, 5-6 kg till bort så blir det perfekt, bara börja jobba på det :)

Svar på tråden hur förändrades din kropp efter graviditet?