• Linae86

hur förändrades din kropp efter graviditet?

Jag är 28 år, väntar mitt första barn. Igår låg jag och lyssnade på lite olika poddar om att få barn, varav den ena handlade om kroppen. Hur kroppen förändras under en graviditet, men framför allt efter förlossningen. Jag har tränat mycket innan jag blev gravid och haft en ganska slimmad kropp och haft tanken att man borde kunna komma tillbaka efter en graviditet med bra kost och träning och en massa vilja. Men när jag lyssnade på podden igår var det väldigt mycket fokus på att man får en helt ny kropp efter att ha blivit mamma, att allt börjar hänga, rumpan blir sladdrig, brösten blir som tepåsar och magen som en degklump osv. Jag vill gärna höra era erfarenheter om hur kroppen förändrats efter graviditeten och har ni lyckats komma tillbaka genom träning tex? Jag behöver ingen predikan om att dagens samhälle är för utseendefixerat osv. Jag vill må bra i min egen kropp och mår jag bra av att se bra ut så är det upp till mig :)

• Svar på tråden hur förändrades din kropp efter graviditet?
  • cosinus

4 barn, yngsta är nu snart 5, jag snart 38

Om jag t ex gör plankan naken (varför man nu skulle göra det) så framträder överskottshuden rätt tydligt på magen. Det blir lite hängbuk.

Brösten är inte hängiga (har liten byst, 70B) men lite mjukare än innan. Någon beskrev det som att brösten efter graviditet och amning blir lite som en vattenballong i känslan. Liksom lite mjukare på något sätt.

En liten, liten bristning vid naveln.

Rent funktionsmässigt kan jag ibland få ont i fogarna när jag har mens och tränar hårt.

Men i övrigt ingen skillnad. Står jag upp ser magen i princip ut som innan. Lite lite annan form på naveln p g a den där pyttelilla bristningen. Jag tränar 5-6 pass i veckan och kan hoppa, skutta, spela innebandy och göra precis allt jag gjorde innan lika bra.

Finns något kort på min mage i en annan tråd, ska se om jag hittar den :)

• Minxy

Jag har för övrigt kort på min mage efter två graviditeter i mitt galleri ifall du vill kika TS

• Linae86
    Minxy skrev 2015-05-04 10:54:27 följande:

Jag har för övrigt kort på min mage efter två graviditeter i mitt galleri ifall du vill kika TS

Jag vet inte om det är jag som är korkad, men jag får inte fram något galleri, haha! ;P
  • cosinus
    Linae86 skrev 2015-05-04 11:12:33 följande:
    Härligt! Det finns hopp :D Syns ju knappt alls att du fött barn :) Men sen kan jag förstå att man får lite överskottshud, det kan jag gå med på ;)
    För mig gick det väldigt fort att gå ihop och få platt mage efter första barnet. Sen har det ju tagit längre och längre tid och efter 4e var jag väl inte riktigt tillbaka föränn efter 2 år.

Men vi har ganska tätt mellan barnen, det är 2 år mellan alla 4 så det blev inga 5 pass i veckan där under några år. Då låg jag nog snarare på 1-2 pass i veckan och nästan bara kondition och lite styrka hemma för att jag kände att det var vad jag behövde bäst för att orka vardagen med så många små.

Fortsätt träna så länge det känns bra. Jag har t ex fått ge upp löpning relativt tidigt med de yngre men kunnat köra spinningcykel nästan ändå till förlossningen. Med yngsta hade jag 10 dagars träningsuppehåll över förlossningen bara. Sen kör man ju väldigt lätt både i slutet och framförallt i början efter förlossningen men ändå så grymt skönt att bara röra sig lite. Har också börjat köra styrka hemma i form av plankor och väldigt enkla vikter ganska direkt. Jätteskönt och lyssnar man bara på kroppen har det iaf funkat bra för mig.
  • Minxy
    Linae86 skrev 2015-05-04 11:11:38 följande:
    Jag vet inte om det är jag som är korkad, men jag får inte fram något galleri, haha! ;P
    Äsch, kan lägga in en här istället, vet inte varför inte galleriet syns?

• Linae86
    Minxy skrev 2015-05-04 11:28:49 följande:
    Äsch, kan lägga in en här istället, vet inte varför inte galleriet syns?
    Ja, det ser ju sannerligen ut som att man kan komma tillbaka ganska så bra efter en förlossning! :D Härligt!! Då kan jag släppa den här tanken om att jag ska behöva gå runt och må dåligt över min kropp efter fl :D
  • Minxy
    Linae86 skrev 2015-05-04 11:31:13 följande:
    Ja, det ser ju sannerligen ut som att man kan komma tillbaka ganska så bra efter en förlossning! :D Härligt!! Då kan jag släppa den här tanken om att jag ska behöva gå runt och må dåligt över min kropp efter fl :D
    Det mesta går att åtgärda. För mig har det handlat om en kombination av styrketräning och konditionsträning, men det som verkligen är avgörande är kosten. Jag äter alltid väldigt onyttigt när jag är gravid och det är lite kämpigt att bryta den vanan när bebisen kommit och man är trött och vill ha snabba sockerkickar ;)
  • Linae86
    cosinus skrev 2015-05-04 11:23:33 följande:
    För mig gick det väldigt fort att gå ihop och få platt mage efter första barnet. Sen har det ju tagit längre och längre tid och efter 4e var jag väl inte riktigt tillbaka föränn efter 2 år.

Men vi har ganska tätt mellan barnen, det är 2 år mellan alla 4 så det blev inga 5 pass i veckan där under några år. Då låg jag nog snarare på 1-2 pass i veckan och nästan bara kondition och lite styrka hemma för att jag kände att det var vad jag behövde bäst för att orka vardagen med så många små.

Fortsätt träna så länge det känns bra. Jag har t ex fått ge upp löpning relativt tidigt med de yngre men kunnat köra spinningcykel nästan ändå till förlossningen. Med yngsta hade jag 10 dagars träningsuppehåll över förlossningen bara. Sen kör man ju väldigt lätt både i slutet och framförallt i början efter förlossningen men ändå så grymt skönt att bara röra sig lite. Har också börjat köra styrka hemma i form av plankor och väldigt enkla vikter ganska direkt. Jätteskönt och lyssnar man bara på kroppen har det iaf funkat bra för mig.
    Ja, vi kommer nog oxå ha ganska tätt mellan våra är tanken iaf :) Men detta är första barnet, sen vet man ju inte vad som händer sen. Tror man kan komma långt på att träna hemma oxå. Jag har en hel del träningsgrejer här hemma för att slippa gå på gymmet vissa dagar när jag inte har så mycket tid tex. Nu under graviditeten har jag inte tränat alls eftersom jag mått dåligt, men nu börjar jag känna mig pigg igen. Men kommer nog fokusera mer på rörlighetsträning och träning med bara kroppsvikt under graviditeten iaf, sen får jag ta upp styrketräningen sen när jag känner mig redo efter bäbis kommit.
Svar på tråden hur förändrades din kropp efter graviditet?