Anonym (Jiffy) skrev 2015-05-07 10:58:56 följande:
Helt rätt uppfattat. Arvingen verkar tycka att det är hennes rätt att bestämma vad hennes barns far gör med sina pengar. Enligt mig, om det nu är så viktigt för henne att ungen får pengar, får hon se till att skaffa själv. Istället för att så kategoriskt domdera om andras.
Ts fråga var om hans tidigare son och hans mamma kunde komma in och ta saker, och slänga ut henne från hemmet.
Inte om hon kunde roffa åt sig själv så mycket som möjligt.
Sonens mamma har inga rättigheter till något alls, om inte det finns ett testamente som säger att hon har det. Sonen själv har lika lite rätt att hugga för sig som ts gemensamma barn, och hon själv har.
Men jag tycker det är en fråga som dom egentligen skulle klarat av innan ts flyttade in, eller åtminstone innan hon började betala något som har med själva huset att göra.
När jag träffade min man så flyttade jag in hos honom, och då kom vi överens om att jag betalade en hyra till honom som täckte de ökade omkostnaderna. Jag hade ju ingen rätt till huset om vi skulle delat på oss, eller om han gått bort. Man satsar ju inga pengar på hästen som bröt benet innan start.
Man ska alltid se om sig själv och sitt, så att man inte hamnar på bar backe om det skulle hända något. I dagsläget riskerar ts att förlora allt hon satt in i huset. Så jag tycker mycket väl att man kan diskutera med partnern hur han tänkt sig att det skulle fungera om han gick bort idag.