• Anonym (Orolig)

detta med arv. blir jag hemlös då.

Mannen hade ett barn innan.
    Jag har flera.
    O ett gemensamt.
    Jag flyttade till hans hus.
    Allt bytes ut. Alla möbler o inredning är köpta ihop. Vi har renoverat huset för massa pengar.

Skulle sambon hastigt gå bort. Står jag bostadslös då? Kan hans barn gå o plocka bland våra saker som vi köpt gemensamt??
    Hans son fyller 17 år.
    Eftersom han ej är myndig kan pojkens mamma komma o plocka saker??

Någon snäll som kan hjälpa.

• Svar på tråden detta med arv. blir jag hemlös då.
  • Anonym (-)

Skriv över halva huset på dig.

• mzhyde

Är ni gifta?

Sambolagen och jag skullr spara kvitton om jag var du på dyra saker jag ej vill bli av med om jag köpt det!

Antar att de sagt el påpekat något för din oro?

Om ni båda står på huset är det ju din rätt att bo kvar.

Hans barn ska naturligtvis ärva något om jag inte minns fel! Men är väl mest om något av hans saker!?

• Anonym (C)

Först görs en bodelning, du får din del av sakerna som har förvärvats för gemensamt bruk. Bostaden ingår inte. Du borde kunna behålla alla möbler men utge värdet för dessa till sonen som ärver allt om inget testamente finns.

• Donizetti

Jag har för mig att man kan skriva inbördes testamente om orubbat bo, dvs att sonen måste vänta tills även du är avliden innan han kan ärva ert gemensamma hus. Laglotten kan du däremot inte göra något åt. Skriv papper på vem som äger vad, vem som står för det ni köpt gemensamt. Står din sambo för allt ärver sonen allt, han är universalarvinge. Skriv samboavtal och ange tydligt vad var och en fört i boet, det du ägde innan kan sonen aldrig ärva.

• Anonym (W)
    Donizetti skrev 2015-05-06 07:24:03 följande:

Jag har för mig att man kan skriva inbördes testamente om orubbat bo, dvs att sonen måste vänta tills även du är avliden innan han kan ärva ert gemensamma hus. Laglotten kan du däremot inte göra något åt. Skriv papper på vem som äger vad, vem som står för det ni köpt gemensamt. Står din sambo för allt ärver sonen allt, han är universalarvinge. Skriv samboavtal och ange tydligt vad var och en fört i boet, det du ägde innan kan sonen aldrig ärva.

Orubbat bo finns inte när det gäller särkullsbarn. Och tack gode Gud för det.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (W) skrev 2015-05-06 07:39:21 följande:
    Varför är det så fel med att själv få bestämma över sina tillgångar? Enligt mig är arv ingen rättighet, varken för särkullbarn eller gemensamma. En lagändring borde till då jag får bestämma vem som ska få mina pengar.
  • Anonym (Ottilia)
    Ja tyvärr är det så. Om maken dör kommer jag att tvingas flytta från hus och hem. Vi har inga gemensamma barn och hans har just flyttat hemifrån. Hand barn kommer att ärva huset och jag får flytta. Det finns ingen chans att jag kan lösa ut dem.
  • Donizetti

Tack för korrekt information.
  • nevermind
    Anonym (Qwe) skrev 2015-05-06 07:46:59 följande:
    Varför är det så fel med att själv få bestämma över sina tillgångar? Enligt mig är arv ingen rättighet, varken för särkullbarn eller gemensamma. En lagändring borde till då jag får bestämma vem som ska få mina pengar.
    Håller helt med!!
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2015-05-06 06:44:55 följande:

Mannen hade ett barn innan.

Jag har flera.

O ett gemensamt.

Jag flyttade till hans hus.

Allt bytes ut. Alla möbler o inredning är köpta ihop. Vi har renoverat huset för massa pengar.

Skulle sambon hastigt gå bort. Står jag bostadslös då? Kan hans barn gå o plocka bland våra saker som vi köpt gemensamt??

Hans son fyller 17 år.

Eftersom han ej är myndig kan pojkens mamma komma o plocka saker??

Någon snäll som kan hjälpa.

Ingen kan komma och plocka saker. Däremot kan det behövas en uppdelning vid något tillfälle.

Huset får ert gemensamma och hans barn dela på. Du riskerar att bli bostadslös.

Gift er, skriv testamente, skriv in dig som ägare på huset och /eller fixa livförsäkring.

Framförallt, snacka igenom detta med din sambo.
Svar på tråden detta med arv. blir jag hemlös då.