• syrena

Gifte mål eller ett barn!

Har en underbar dotter som är mitt allt, sambon jag lever med i dag är inte pappan till min dotter. Vi har levt ihop nu i 6 år. Han har gjort klart att han inte vill ha barn han är nöjd med att va pappa till min tös, och efter som att han känner så, så vill jag inte tvinga han till att skaffa ett med mig det skulle bara bli fel känner jag. Men så har jag en dröm att gifta mig och vi har helt skilda syner på detta han tycker bara att det är onödiga pengar och att man kan lägga det på något annat typ en lyx resa... medans jag har en helt annan syn på gifte målet..

Vi diskutera detta här om kvällen och han ställde då frågan så här: om jag skulle bort se från att han inte vill ha barn vad skulle jag välja då? skaffa barn eller giftermål??

Jag vet ärligt inte vad jag ka svara för nu dessa sex åren vi varit ihop så har jag ju vant mig vid tanken att det inte blir fler barn och har då börjat fundera på bröllop och hur det skulle vara en fin upplevelse att få dela med honom...

Efter som att det är honom jag vill leva mitt liv med.

Nu vet inte jag om ni kan sätt er in i min sits eller inte men jag ber er ändå att försöka och så att ni kanske kan ge mig lite råd... just nu så snurrar allt omkring i huvet på mig....

• Svar på tråden Gifte mål eller ett barn!
  • lilly

Man behöver ju inte lägga en förmögenhet på giftermålet heller. De kostar 500 kr i rådhuset ( i vart fall i min kommun) sen är de ens eget val om man vill ha stora fester. I kyrkan är de gratis att gifta sig, men middagar, klänningar och m.m kostar ju. Men det finns klänningar att hyra, man kan bjuda enbart de närmsta på middag om man vill det, och istället lägga pengarna på resa. De blir vad man gör det till. Sen är det ju fördel ur juridisk synpunkt också om ni äger saker ihop och att han kan få lite starkare ställning mot din dotter.

• Cully
    syrena skrev 2015-05-06 17:49:43 följande:

Har en underbar dotter som är mitt allt, sambon jag lever med i dag är inte pappan till min dotter. Vi har levt ihop nu i 6 år. Han har gjort klart att han inte vill ha barn han är nöjd med att va pappa till min tös, och efter som att han känner så, så vill jag inte tvinga han till att skaffa ett med mig det skulle bara bli fel känner jag. Men så har jag en dröm att gifta mig och vi har helt skilda syner på detta han tycker bara att det är onödiga pengar och att man kan lägga det på något annat typ en lyx resa... medans jag har en helt annan syn på gifte målet..

Vi diskutera detta här om kvällen och han ställde då frågan så här: om jag skulle bort se från att han inte vill ha barn vad skulle jag välja då? skaffa barn eller giftermål??

Jag vet ärligt inte vad jag ka svara för nu dessa sex åren vi varit ihop så har jag ju vant mig vid tanken att det inte blir fler barn och har då börjat fundera på bröllop och hur det skulle vara en fin upplevelse att få dela med honom...

Efter som att det är honom jag vill leva mitt liv med.

Nu vet inte jag om ni kan sätt er in i min sits eller inte men jag ber er ändå att försöka och så att ni kanske kan ge mig lite råd... just nu så snurrar allt omkring i huvet på mig....

Varför använder du tid och energi på att fundera över en hypotetisk fråga?

Han har ju sagt att han inte vill ha fler barn. Och du har accepterat det.

• Natulcien

Vilken konstig fråga att ställa?

Om han har sagt att han inte vill ha barn så är det väl inte något att ens fundera på?

• BCH52

Har ju gjort klart att han inte villa ha biologiska barn, så det är ju inget alternativ, bara en tankelek.

Det du kanske behöver fundra på är vad du egentligen vill. Gifta dig eller ha ett bröllop?

Gifta sig kostar egentligen ingenting, man måste inte ha ringar, man måste inte ha särskilda kläder, man måste inte ha en fest, man måste inte fotografera sig, man måste inte ha blommor. Men allt sånt är ju jätteroligt och blir ett minne för livet.

Om det är gifta dig du vill, då kan ni ju diskutera fram en nivå som ni känner är ok för er båda. Om det är en minnesrik fest du vill ha så har ni en del att diskutera när det gäller prioriteringar.

• Fjäril kär

det du behöver för att gifta dig: 

Godkänd hindersprövning 
    En vigselförättare 
    någon att gifta dig med. 

klädsel och ringar valfri budget och valfritt utseende.

Det är att gifta sig. 

Måste du ha ett prinsessbröllop med 100 gäster , herrgård och flott bil att åka i ? 

Man kan gifta sig fint och romantiskt utan att det kostar skjortan. 

Så fråga dig istället själv om du vill ha ett äktenskap eller ett dyrt bröllop? 

• syrena

Det är väl det jag känner också att det är en konstig fråga att ställa för jag vet ju att han inte vill ha egna barn.. och jag är ok med det. känner att jag börja komma upp i ålder med... Jag vill inte ha något pråligt bröllop utan jag vill ha ett intimt litet bröllop där vi delar en fin stund framför våra nära och kära.  blev bara förundrad vart han vill komma med den frågan... ???

• Jw83

Han vill ju varken gifta sig eller skaffa barn. Skulle det kännas bra om han känner sig tvingad till något av det? Jag tror att ert bröllop skulle kännas väldigt falskt, tänk dig att stå och lova varandra evig kärlek samtidigt som du vet att han inte vill vara där :( Att skaffa barn med en man som inte VILL ha barn till 110% existerar inte i min värld. Jag anser att alla barn bör att chansen till 2 föräldrar som längtat, önskat och känner sig redo.

För mig så är barn/bröllop och övriga värderingar viktiga att dela med min partner. Utan samma framtidsdrömmar och mål så är det svårt att göra båda nöjda. Man vill ju inte att ena partnern offrar allt eller att den andra gör saker som inte känns bra.

• Fjäril kär
    syrena skrev 2015-05-07 00:34:05 följande:

Det är väl det jag känner också att det är en konstig fråga att ställa för jag vet ju att han inte vill ha egna barn.. och jag är ok med det. känner att jag börja komma upp i ålder med... Jag vill inte ha något pråligt bröllop utan jag vill ha ett intimt litet bröllop där vi delar en fin stund framför våra nära och kära.  blev bara förundrad vart han vill komma med den frågan... ???

men eftersom ni har skilda syner på hur ett bröllop ska  se ut så verkar det som att du ändå tar i lite för mycket i den vägen för att passa in i hans bild. 

Om han får bestämma - hur vill han ha sitt bröllop?  5 min i rådhuset med jeans och hämtpizza? 

Jag tycker verkligen ni ska sätta er ner med papper och penna och tillsammans reder ut hur ni faktiskt vill ha det. 

Att BLI gift kostar ingenting. Att vigas i kyrka är helt gratis. Att vigas borgerligt kostar i vissa kommuner 500 kronor.  Det är max vad ni måste betala.   Utgå från det...  

Och sen får ni tänka till helt enkelt. Jag vet dom som haft megastora prinsessbröllop och det helt gratis.  Lånad klänning, redan ägd kostym, föräldrar har stått för middagen, vigselringen har varit arvegods osv osv...  

Bryt ner era tankar i beståndsdelar helt enkelt och fundera på vad ni egentligen vill ha och vad det egentligen kan kosta. 

Ni får reklamblad hem i brevlådan från Guldfynd, där kan ni titta på vad en hygglig prisvärd vigselring kan kosta. 
    En bra brudklänning kan du beställa via Kina och din drömklänning kostar inte mer än några hundralappar den vägen. 
  • Fjäril kär

En tanke. Han kanske testar dig? Han kanske vill se hur ärlig du är i dina tankar. Han kanske känner sig lite trängd? Du får inga fler barn, då vill du gifta dig istället. När ni väl är gifta är det bara barnet kvar... Han kanske känner sig lite överkörd där, han kanske anar att din barnlängtan är kvar och ska poppa upp efter bröllopet.

Därför frågade han om vad du egentligen vill... Och du kunde ju inte svara..

• Vegetarian1

Frågan är ledande.

"Vill du ha barn ELLER gifta dig?"

Dvs "Älskar du mig, eller mina pengar/tryggheten?"

Fast hur gamla är ni? Vilken vuxen människa säger så!? Antingen så vill man, eller så vill man inte.

Svar på tråden Gifte mål eller ett barn!