• anonymK

Mammas gode man jävlas.

Vad gör man när min mors gode man jävlas och hans chef,överförmyndaren är på hans sida och vägrar byta ut honom ?

• Svar på tråden Mammas gode man jävlas.
  • BCH52

TS, skriv ett formellt brev till Överförmyndaren, adressera det till kommunen, då kommer det att diarieföras och måste bevaras. Om det svar du får blir negativt så överklaga till Länsstyrelsen, de är tillsynsmyndighet.

Ett tips bara i det brevet bör du anstränga dig att skriva på god svenska och tydligt och sakligt beskriva det du vill ta upp.

• sandrajansson

Låter som det saknas mycket info.

Varför valde din syster att hon ska ha en god man?

Vad är det för krav du skahå med på?

• XEmmabus

Det man kan utläsa är att din mor har fått förvaltare för att skydda hennes ekonomi från dig. Om det sedan är korrekt bedömt är det ingen här i tråden som kan bedöma på dina uppgifter. De händelser som dock har hänt, även om de uppfattats fel enligt dig, gör att de inte kommer att avsluta förvaltarskap för din mor. Som längst kommer förvaltaren att bytas ut.

Råder dig att lägga all din energi på att ta hand om din mamma och att hon har det bra. Är hon på hem är det mest fasta kostnader hon har och inte så mycket att bråka om.

• anonymK

Hej regndamen Nya hemtjänsttjejen hittade blåmärken på mamma som kom när jag hjälpte henne upp när hon ramlat,för hon hade sämre balans då.Hon kontaktade godmannen,som snabbt som ögat valde att sätta mamma i säkerhet,bort från mig. Mamma hade då haft hemtjänst i drygt 1 år,och de som haft mamma från början sa "han skulle aldrig misshandla sin mamma"..men godmannen bestämde/höll i trådarna. Hon trillade bl a mot en blomkruka "i hårt material" som stod på marken..figur som blomman står i..och allt blev sekretess-belagt,så ingen fick säga ngt. Så nej,regndamen,mamma är inte förståndshandikappad Hon ramlade 2 ggr på 3 eller 4 helger.Fick höra för drygt 1 år sedan,att ingen av de andra "bland hennes hemtjänst-kollegor" pallade med henne,och hon fick sluta.Hon som kontaktade godmannen alltså.

• Johan70

En överförmyndare är inte en god mans chef. Överförmyndaren har ett tillsynsansvar över gode män.

• anonymK

Hej på er och Sandra Jansson

Mamma fick godmanskap av min syster pga "hon tappade lusten att betala räkningarna" för nåra år sedan..när frågan om godman kom till mig,kom syrran över o hälsade på,fick syn på brevet fr Tingsrätten...och bara tog det,så jag fick inte chansen  svara..fick sedan veta att,att jag inte svarade var samma sak som att jag godkände godmanskap...när ja sen läste att "godman har rätt till arvode1000 kr/mån" = 12 000 om året..då backade både jag och mamma,men då var de försent.. när mamma tog hjälp av mig att avsluta godmanskap,godkändes de av Tingsrätten och de blev STARK PROTEST fr Överförmyndaren..på den vägen är det..som Advokaten ja anlitade sa" Godmannen och överförmyndaren sitter i varandras knä o håller varann om ryggen" (klart du ska va kvar som god man,du tjänar ju 12 000 om året..ja,jag vill va kvar,svarade säkert han)...MEN,mamma har blivit piggare idag..och "jag vill inte att han ska tjäna 12 000 om året på mig,du kan hjälpa mig betala räkningarna"..och,varför i hela friden,skulle jag roffa åt mig mammas pengar ?? Jag har fast jobb sen många år och fast månadslön.."skydda ekonomin"..så,sure,byt ut honom,låt förvaltarskapet vara kvar,då..men dedär svinet ska bort ! Mammas kontaktperson på hemtjänsten sa till mig för 14 dar sen på en fika "hon är så pass pigg,de räcker med god man",hon är verkligen inte till fara för ngn annan". Och,hittade regler ang detta,där står svart på vitt : om det räcker med god man,får inte förvaltarskap tillförordnas..de har ingen brytt sig om. När jag ringde överförmyndarnämnden ang godmannens krav,sa dom "Det är hot och utpressning"..så godmannen ljuger om mig så det står härliga till..samt han har sett till att alla mammas räkningar bet via autogiro,så han kan bara kamma in pengarna och flina..så han har mamma + 16 st till han är godman och förvaltare åt,,så han kammar in 17 000 extra/månad..

• anonymK

Nu ska vi se om ni vill fortsätta lyssna eller om ja ska starta ny tråd..glömde ju berätta att godmannen mer än 1 gång,hotade via mail med att polisanmäla mig om jag inte gjorde som han sa...

Så,i en godmans uppdrag ingår tydligen inte bara att hjälpa betala huvudmans räkningar och sköta ekonomin..samt se till huvudmans bästa..utan även hota med att polisanmäla huvudmans närmsta anhörig om denne inte gör som godmannen säger...

• Kjell2
    anonymK skrev 2015-06-02 19:45:27 följande:

Nu ska vi se om ni vill fortsätta lyssna eller om ja ska starta ny tråd..glömde ju berätta att godmannen mer än 1 gång,hotade via mail med att polisanmäla mig om jag inte gjorde som han sa...

Så,i en godmans uppdrag ingår tydligen inte bara att hjälpa betala huvudmans räkningar och sköta ekonomin..samt se till huvudmans bästa..utan även hota med att polisanmäla huvudmans närmsta anhörig om denne inte gör som godmannen säger...

Men låt förvaltaren /god mannen polisanmäla. Du har väl inte gjort något brottsligt.
  • anonymK

Hej Kjell2.

Precis,ringde överförmyndarnämnden om detta och dom svarade likadant "Han kommer ändå ingenvart,så låt honom polisanmäla dig".

• anonymK

Och mamma/huvudmannen själv tycker han är obehaglig och vill inte se eller träffa honom mer,,medans hans överförmyndare skriver "Klart han skall vara kvar som förvaltare"..

• Kjell2
    anonymK skrev 2015-06-02 20:53:21 följande:

Och mamma/huvudmannen själv tycker han är obehaglig och vill inte se eller träffa honom mer,,medans hans överförmyndare skriver "Klart han skall vara kvar som förvaltare"..

Vänd dig i så fall till tingsrätten. De fattar beslut om förvaltare.
Svar på tråden Mammas gode man jävlas.