• Fruktolina

Kräva ersättning från veterinär?!

Har en chihuahua på 2 år, som har opererats för patella lux på båda bakbenen. Första gången hände det när hon var 1,5 år gammal. Andra gången hände det nu i slutet av mars. Gick till samma klinik och ortoped andra gången som jag gjorde första gången, då vi fick förtroende för ortopeden. Andra patella operationen har bara gjort saken värre både för min hund och det är så otroligt påfrestande för både mig och sambon! Ortopeden hade tydligen inte fäst ordentligt ledbandet i knät, vilket har resulterat en akutoperation då en annan veterinär på samma klinik såg att benet inte såg bra ut på dagen för stygnbortagning. Inte hjälpte det andra gången heller, ligamentet som håller knäskålen på plats har brutits av och sårvätska har bildats runt knäskålen. Träffade ortopoden som gjorde operationen första och andra gången, och även den tredje gången med akutoperation, på återbesök och som förklarade sig att det brukar faktiskt inte hända med patella operationer. Men...när sambon åkte med återbesök återigen då ändrade han sin utsaga helt! Och erkände att det brukar hända!

Hur i helvetet ska vi kunna lita på honom igen?! Lillan har fått sårvätskan dränerad av en annan veterinär på samma klinik och försöker ta det lugnt nu. Det hela är så jäkla jobbigt för både mig och sambon och kan bara tänka mig hur jobbigt det är för lillan att bli opererad gång på gång och gå på olika mediciner och med alla återbesöken.

Jag undrar om vi har laglig rätt att kräva åtminstone att kliniken står för dräneringen? Lillan är försäkrad och vi har stått för 20% för hela kalaset pga en ortopeds miss två gånger i rad. Den andra ortopeden hade sagt att vi kan få åtminstone rabatt på dräneringen efter allt vi har gått igenom. Tänkte bara att vi kan mötas någonstans på mitten, kliniken har ju fått betalt för alla onödiga operationer, återbesök och röntgen för något som egentligen inte borde ha hänt!

Någon som vet om man kan kräva ersättning för det?

• Svar på tråden Kräva ersättning från veterinär?!
  • Dexter dot com

Ta en diskussion med klinikansvarig och säg att ni inte blivit informerade om att komplikationer som den här är vanliga och att ni inte vill betala för att kirurgen missat att fästa ledbandet. Jag skulle kräva att slippa betala sista op och eftervården pga av kirurgens misstag och att han inte gett er all information om risker mm. Risken är ju att hunden aldrig blir helt ok och ni kommer få bekosta stora summor på rehab osv.

Gör även en anmälan till 

www.vetansvar.se

• Fruktolina

Tack för att du tog din tid att svara och även tack till att du länkade vetansvar.se! Ska ringa till vetansvar imorgon då dem jobbar till 15.00. Och på måndag när lillan gör återbesök för dräneringen, så ska jag be att prata med klinikansvarig.

• Dexter dot com

Jag hör ofta om hundar som blir felbehandlade med mycket lidande som följd både för hund och plånbok och tyvärr kommer veterinärerna undan eftersom folk drar sig för att ifrågasätta dom. Självklart ska man inte behöva betala när dom gjort misstag .
    Stå på dig !!

• Fruktolina

Jo det är sant det du sa, att man inte vågar ifrågasätta veterinären. Vågade först inte från hela början, tänkte " har inte mycket att säga förutom att hunden mår dåligt tiden och plånboken blir tunnare efter varje besök, dessutom kan man inte så mycket om hur en operation går till osv" Nu är det fan att jag tänker låta veterinären gå undan på något sätt. Dock så har lillan början på rehab och hjälpt henne mycket. Det betalar jag från hjärtat eftersom hon mår bra efter varje träning fast hon får ej träna nu pga dräneringen. Men det andra vid sidan om, där tänker jag stå på mig både för mig, mina hunds rättigheter och så att andra inte råkar illa ut. Tack för alla dina svar Dexter!

Svar på tråden Kräva ersättning från veterinär?!