• Autonom

    Dela rum? 5 års ålderskillnad

    Hej!

    Jag ska flytta in i egen lägenhet (4a) efter att ha separerat med mina barns mamma. Funderar på om barnen ska få varsitt rum, eller om dom ska dela sovrum och ha ett gemensamt lekrum. Storebror år 7 år och lillasyster 2 år, dom är fantastiskt fina kompisar och älskar varandras sällskap.

    Någon som har erfarenheter av att låta syson dela rum när dom är i de här åldrarna?

    Om det blir ett gemensamt sovrum så får storebror en loftsäng och lillasysters säng står under den. I övrigt så blir det klädförvaring i det gemensamma sovrummet.

    Lekrummet ska ha balansbräda, gympamatta och en liten studsmatta som kan hängas upp på väggen när den inte används. Det blir en bäddsoffa och en tv. En av väggarna används för pyssel och får då en lång bänkskiva med två stolar.

  • Svar på tråden Dela rum? 5 års ålderskillnad
  • Sous

    Fråga barnen. Mina vänner flyttade nyligen och erbjöd barnen, flicka 7 och pojke 2 egna rum, men nej, de ville båda dela. Det är inte så att alla barn helst vill ha egna rum.

  • lövet2

    Mina två yngsta har 5 år mellan sig. De delade rum tills den äldre av dem var 12 år, och det gick jättebra. Ingen av dem önskade sig eget rum tidigare.

  • Natulcien

    Det är 5 år mellan mig och min syster och vi delade tills jag var 11 år. Funkade jättebra! Men fråga 7-åringen! Jag tycker att din idé med lekrum låter kul!

  • Hannah76

    Det är sex år mellan mina barn, o de hade aldrig kunnat dela rum. De älskar varann o kommer överens, men är så totalt olika o har så totalt olika behov (det har alltid varit så)

    V sålde huset o flyttade till lägenhet, vi skulle köpa en stor lägenhet men ångrade oss pga att det varvet dåligt köp. Så nu hyr vi en lägenhet tills vi hittar en vi vill köpa, det är en trea. Vi har löst det genom att vi harvett sängskåp och barnen varsitt rum.

    Om det är en fyra så behöver väl barnen inte dela av utrymmesskäl?

  • Autonom

    Precis, barnen behöver inte dela av utrymmesskäl eftersom det är en 4a. Storebror 7 år har sagt att han gärna vill dela rum med lillasyster 2 år, så länge hon inte lägger beslag på tvn i deras rum.

    Jag vet inte om det kommer funka, men i så fall är det lätt att göra om lekrummet till sovrum.

    Kul att det finns olika åsikter!

  • Autonom

    Barnen kommer dela rum hos sin mamma och det kanske är bra att dom gör det hos båda föräldrarna

Svar på tråden Dela rum? 5 års ålderskillnad