Sally eller Julie?
Vi har fått en liten fantastisk dotter men det här med namn alltså! Är nere på två nu; Julie och Sally. Skulle bli så glad för lite inputs från er. Vilket gillar ni bäst och varför?
Vi har fått en liten fantastisk dotter men det här med namn alltså! Är nere på två nu; Julie och Sally. Skulle bli så glad för lite inputs från er. Vilket gillar ni bäst och varför?
Jag röstade Julie. Tycker det är ett jättefint namn! Jag läste namnet som "Juli" och inte med det franska uttalet "Juliii".
I Sverige så kommer hon kanske att få rätta några personer om hon stavar det "Julie" (men långt ifrån ALLA). Från ett mer internationellt sätt så är stavningen Julie bättre då det uttalas just "Juli" (förutom i Frankrike då kanske), medan stavningen Juli uttalas "Julaj". Bara en liten tanke.
Helt klart lite mer komplicerat än namnet Sally, kanske. :)
Jag röstade på Julie och tycker det ska uttalas som på engelska. Sally heter min bil, tycker inte alls att det passar på människor. Snarare katter och kor.
Jag röstade Julie. Tycker det är ett jättefint namn! Jag läste namnet som "Juli" och inte med det franska uttalet "Juliii".
I Sverige så kommer hon kanske att få rätta några personer om hon stavar det "Julie" (men långt ifrån ALLA). Från ett mer internationellt sätt så är stavningen Julie bättre då det uttalas just "Juli" (förutom i Frankrike då kanske), medan stavningen Juli uttalas "Julaj". Bara en liten tanke.
Helt klart lite mer komplicerat än namnet Sally, kanske. :)
Jag måste säga att jag faktiskt inte ens tänkt på att Julie skulle uttalas på nåt annat sätt än månaden juli. Blev lite förvånad över att det tydligen kan uppstå frågetecken kring uttalet. Har själv funderat på det namnet, så då har jag lite att ha i åtanke :)
Ja och sen finns ju de som tror att det kanske uttalas som engelskans, alltså med ett D i början djulie. Jag känner en Nathalie som uttalar sitt namn med betoning på första a:et, som i engelskan. Jag vet om en Mary som uttalas med engelskt R. Så det kommer nog finnas några som säger så.
Som mamma till en Lovis och möter folk (mest äldre) som ser namnet och säger Loviiiis (som elise) rekommenderar jag alla att ge sina barn namn som inte behöver missuppfattas. Man blir så otroligt trött på att hela tiden rätta, och då gissar jag att även ungen min i framtiden kommer att störa sig på det.
Presenterar du dig ofta med för- och efternamn?
Sally är jättefint, jag tycker om korta -y namn.
Julie är också fint, men lite för ljuvt för min smak. Jag hade uttalat det som månaden. Det engelska uttalet är också fint, vilket skulle kunna vara en fördel i framtiden.
Ja och sen finns ju de som tror att det kanske uttalas som engelskans, alltså med ett D i början djulie. Jag känner en Nathalie som uttalar sitt namn med betoning på första a:et, som i engelskan. Jag vet om en Mary som uttalas med engelskt R. Så det kommer nog finnas några som säger så.
Som mamma till en Lovis och möter folk (mest äldre) som ser namnet och säger Loviiiis (som elise) rekommenderar jag alla att ge sina barn namn som inte behöver missuppfattas. Man blir så otroligt trött på att hela tiden rätta, och då gissar jag att även ungen min i framtiden kommer att störa sig på det.
Ja, varje gång jag träffar nytt folk genom jobbet och när det ringer okänt nummer på telefonen. Varje gång jag skriver ett formellt brev eller mail. Varje gång jag ringer ett samtal till någon som jag inte känner väl, när presenterar mig i jobbet eller privat. Alltså ganska ofta.
Vilken löjlig fråga förresten! Alla få vi ju leva med både för och efternamn. Det är väl klart att de måste passa tillsammans.