• SOS

Sally eller Julie?

Vi har fått en liten fantastisk dotter men det här med namn alltså! Är nere på två nu; Julie och Sally. Skulle bli så glad för lite inputs från er. Vilket gillar ni bäst och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sally eller Julie?
  • Anonym (Röst på Julie)

Jag röstade Julie. Tycker det är ett jättefint namn! Jag läste namnet som "Juli" och inte med det franska uttalet "Juliii". 

I Sverige så kommer hon kanske att få rätta några personer om hon stavar det "Julie" (men långt ifrån ALLA). Från ett mer internationellt sätt så är stavningen Julie bättre då det uttalas just "Juli" (förutom i Frankrike då kanske), medan stavningen Juli uttalas "Julaj". Bara en liten tanke. Glad 

Helt klart lite mer komplicerat än namnet Sally, kanske. :)

• linnéa001

Jag röstade på Julie och tycker det ska uttalas som på engelska. Sally heter min bil, tycker inte alls att det passar på människor. Snarare katter och kor.

• SOS
    Anonym (Röst på Julie) skrev 2015-05-10 13:59:12 följande:

Jag röstade Julie. Tycker det är ett jättefint namn! Jag läste namnet som "Juli" och inte med det franska uttalet "Juliii". 

I Sverige så kommer hon kanske att få rätta några personer om hon stavar det "Julie" (men långt ifrån ALLA). Från ett mer internationellt sätt så är stavningen Julie bättre då det uttalas just "Juli" (förutom i Frankrike då kanske), medan stavningen Juli uttalas "Julaj". Bara en liten tanke. Glad 

Helt klart lite mer komplicerat än namnet Sally, kanske. :)

Tack för detta inlägget! Håller med dig på alla punkter. Lite mer komplicerat men också lite finare med Julie. Utan E kommer det inte bli.

Vi har testkört Julie och vi får helt klart en hel del frågor på uttal och typ "Min kompis dotter heter Juni". Nu ska vi bara fundera på om vi orkar med det... Vi gillar nog båda Julie lite, lite, lite mer. Tycker att Sally är ett coolt namn (som passar bra ihop med vårt efternamn som inte är Svensson eller Santesson) och visst, det finns säkert fler djur som heter Sally än Julie men det bryr jag mig inte om så mycket. Tar vi det kommer vår dotter bli världens finaste lilla Sally. Och vi kommer inte få en enda fråga på uttal eller stavning!  
  • fluu
    SOS skrev 2015-05-09 19:47:46 följande:
    Ja.Foten i munnen
    Inget fel i att känna så. Men det blir kanske meckigare om man ska ta hänsyn till de mångas åsikter(och det måste man inte).
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • annieh897

Jag måste säga att jag faktiskt inte ens tänkt på att Julie skulle uttalas på nåt annat sätt än månaden juli. Blev lite förvånad över att det tydligen kan uppstå frågetecken kring uttalet. Har själv funderat på det namnet, så då har jag lite att ha i åtanke :)

• Grus grus

Ja och sen finns ju de som tror att det kanske uttalas som engelskans, alltså med ett D i början djulie. Jag känner en Nathalie som uttalar sitt namn med betoning på första a:et, som i engelskan. Jag vet om en Mary som uttalas med engelskt R. Så det kommer nog finnas några som säger så.

Som mamma till en Lovis och möter folk (mest äldre) som ser namnet och säger Loviiiis (som elise) rekommenderar jag alla att ge sina barn namn som inte behöver missuppfattas. Man blir så otroligt trött på att hela tiden rätta, och då gissar jag att även ungen min i framtiden kommer att störa sig på det.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Gina43
    Anonym (-) skrev 2015-05-10 09:54:20 följande:

Presenterar du dig ofta med för- och efternamn?

Ja, varje gång jag träffar nytt folk genom jobbet och när det ringer okänt nummer på telefonen. Varje gång jag skriver ett formellt brev eller mail. Varje gång jag ringer ett samtal till någon som jag inte känner väl, när presenterar mig i jobbet eller privat. Alltså ganska ofta.

Vilken löjlig fråga förresten! Alla få vi ju leva med både för och efternamn. Det är väl klart att de måste passa tillsammans.
  • Fenna

Sally är jättefint, jag tycker om korta -y namnGlad

Julie är också fint, men lite för ljuvt för min smak. Jag hade uttalat det som månaden. Det engelska uttalet är också fint, vilket skulle kunna vara en fördel i framtiden.

• SOS
    Gina43 skrev 2015-05-10 21:31:03 följande:
    Ja, varje gång jag träffar nytt folk genom jobbet och när det ringer okänt nummer på telefonen. Varje gång jag skriver ett formellt brev eller mail. Varje gång jag ringer ett samtal till någon som jag inte känner väl, när presenterar mig i jobbet eller privat. Alltså ganska ofta.

Vilken löjlig fråga förresten! Alla få vi ju leva med både för och efternamn. Det är väl klart att de måste passa tillsammans.
    Håller med dig! Tycker också att för och efternamn ska passa ihop. Jag har en chef med ett väldigt amerikanskt förnamn till ett väldigt svenskt efternamn (tänk Dwight Österberg), det blir mest komiskt. 
  • SOS
    Grus grus skrev 2015-05-10 20:38:54 följande:

Ja och sen finns ju de som tror att det kanske uttalas som engelskans, alltså med ett D i början djulie. Jag känner en Nathalie som uttalar sitt namn med betoning på första a:et, som i engelskan. Jag vet om en Mary som uttalas med engelskt R. Så det kommer nog finnas några som säger så.

Som mamma till en Lovis och möter folk (mest äldre) som ser namnet och säger Loviiiis (som elise) rekommenderar jag alla att ge sina barn namn som inte behöver missuppfattas. Man blir så otroligt trött på att hela tiden rätta, och då gissar jag att även ungen min i framtiden kommer att störa sig på det.

Oj, har inte ens haft en tanke på att Lovis kan uttalas som Louise med V. Förstår att det stör er! 

Och ja, håller med dig om att bäst vore att ta ett namn som skapar få missuppfattningar och som inte rimmar på något dumt. Jobbigt att ha fastnat för ett namn som inte gör det.
  • SOS
    fluu skrev 2015-05-10 16:58:42 följande:
    Inget fel i att känna så. Men det blir kanske meckigare om man ska ta hänsyn till de mångas åsikter(och det måste man inte).
    Nej, det måste man såklart inte. Men jag tänker mest på att det kanske är orättvist mot vår dotter att ge henne ett namn som skapar frågetecken ibland. För hennes skull.
  • Anonym (-)
    Gina43 skrev 2015-05-10 21:31:03 följande:

Haha, nej! Det måste de verkligen inte. Eller hur menar du "passa tillsammans"? Menar du att det ska flyta på när man uttalar det? Hur gör man då om man har ett efternamn som inte flyter på med många namn? Mitt efternamn är väldigt kort och trubbigt. Således flyter få förnamn ihop med mitt efternamn.

Eller menar du "passa tillsammans" som i att Dylan inte passar med Jonsson, men däremot med Johnson? Eller att Ida inte passar med efternamnet Muhammed, men med efternmnet Svensson?

Eller hur menar du egentligen? Är du namnrasist!?
Svar på tråden Sally eller Julie?