• Jennie87

Hjälp!!

Har en underbar dotter som är 1,6 år. Separerade från pappan ( gemensamt beslut ) för ca 4 månader sedan. Vi är fortfarande vänner :).

Jag började arbeta på nytt schema då också. Jobbar nu kvällar 15-22 och två helger på raken 8.00-20.00. Har dottern hemma varje dag då pappan jobbar 7.30-15 så vi bara byter av varandra.

Men saken är den att jag börjar känna att jag inte vill jobba så mycket kvällar och absolut inte hela helger. Har ingen som helst fritid då jag antingen jobbar eller har dottern. Och klagar absolut inte på att jag får ha henne så mycket. Är helt underbart. Är mer jobbet jag blir nere av.

Så nu är dilemmat att börja jobba dagtid, vara ledig på helgerna och sätta dottern på dagis. Och det ger mig ångest och dåligt samvete att jag ska förlora tid med henne för att jag vantrivs med arbetstiderna. Men känner också att jag inte har någon tid till mig själv..börjar få panik. Och tycker inte att jag har rätt att som mamma vilja ha tid till mig själv. Men känner samtidigt att jag håller på att gå under.

Vill gärna ha tips, stöttning, förslag...allt vad ni kan komma med. Snälla.

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Linnez

Har pappan problem med det får väl han ändra tiderna på hans jobb. Är väl helt okey att sätta en som nästan är 2 på förskolan

• Jennie87

Hej. Nej han har nog infart problem med det. Är mest jag som har dåligt samvete för att jag känner att jag inte orkar mina arbetspass och vill därför byta och sätta henne på dagis. Hon kommer fylla 2 när det i så fall blir till hösten.

• mia maria

Angående tid för sig själv så är det långt ifrån någon självklarhet när man har barn/småbarn (jag vet för jag är helt ensam med mina två barn) så försök att hitta sätt i vardagen som gör att du är nöjd ändå, även om du har din dotter hos dig.
    Lägg henne "i skaplig tid" på kvällen så att du har några timmar för dig själv. Hitta på fritidsintressen som du kan utöva tillsammans med dottern. Umgås med vänner på ett sätt där dottern inte är ett hinder (jag tycker tex att det är lättast att umgås med de vänner som själva har barn i samma ålder) osv.
    Livet blir mer tillfredsställande då, om du inte går o längtar efter "egentid" - o så får du ingen sådan i den utsträckning som du önskar.

Angående jobb så kan det vara fördelar att jobba skift när barnen är små (det har jag själv gjort) men ju äldre de blir så är min erfarenhet att det blir enklare att jobba dagtid - då är man alltid hemma på kvällar o helger när även barnet är ledigt. Även om jag har haft nattis till mina barn så är det ändå lättare med arbetstider som bättre passar skoltider, barnomsorg, fritidsintressen osv. Så upplever jag det iaf.

Så att byta till dagtidsarbete o låta dottern gå på förskola är väl inget konstigt om du känner att du inte orkar med skiftarbete längre? Är pappan missnöjd så får väl han lösa tillsynen av dottern medans du jobbar - annars så är ju alternativet förskola eller dagmamma

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Hjälp!!