• ALLIEVERDO

Hur får jag huslån, om jag inte har till kontantinsatsen?

Hej,

Snälla. Tips på vilka banker och hur det skulle fungera att få lån utan kontantinsats.

Kortfattat.. behöver verkligen flytta snarast ifrån där vi hyr.. och hinner inte spara ihop en sådan kontantinsats som oftast behövs på hus i dagens läge med bra standard. Har inte haft möjligheter att spara de senaste åren, men vi har ju råd med att leva med huslån osv. bara kontantinsatsen som krånglar.
    har ägt hus förut, men då tog man ju lån på allt. inga problem..verkar inte vara så nu?

• Svar på tråden Hur får jag huslån, om jag inte har till kontantinsatsen?
  • zZzZz

På hus tillkommer även kostnaden för lagfart och ev nya pantbrev, så det är ännu mera cash som du måste ha.. 

Så har du inte dessa 15% i kontantinsats + ytterligare pengar för lagfart iallafall, så blir det svårt.. 

Sbab kan låna ut upp till 95%
    85% i bostadslån och 10% blancolån, men du måste
    ändå ha 5%, plus lite mer, och kör du ytterligare ett blancolån så är risken stor att du får nej för bolån plus två större blancolån lär överstiga summan du får låna i hänsyn till inkomst.. Sen är det långt ifrån gratis och bo i hus, mycket pengar blir det, och buffert behövs med, för allt oförväntat som kan inträffa.. 

Tyvärr låter det inte troligt att du kan köpa något utan handpenning tyvärr.. 

Men lycka till :) 

• ALLIEVERDO

hmm..varför har det börjats så här tro..blir ju mycket svårare för barnfamiljer att få huslån, medan de  äldre som har pengar kvar kan köpa stora hus..känns ju lite åt fel håll..Alltså det jag menar att förr kunde man ju ta ett blankolån på de där 15% lagfart mm..

• CoolestDadEver

Du kan fortfarande ta blanco på de där 15%, lagfart med mera förutsatt att det inte är för stora belopp. Blanco brukar ha ett maxtak.

Däremot kan du inte med bostaden som säkerhet få lån över 85% belåningsgrad hos de flesta banker. Däremot kan du få andra typer av lån (läs blanco) men då med betydligt sämre villkor.

Svar på tråden Hur får jag huslån, om jag inte har till kontantinsatsen?