• TessanB

När skall förskolan hålla öppet?

Vi har precis börjat förskolan och jag är så vansinnigt besviken på min kommun. Vi har fått en sk akutförskola som öppnat nu och stänger till semestern då mitt barn skall vara på sommarförskola för att till hösten skolas in på ytterligare en förskola vilket innebär 3 förskolor på 6 v tid. Det är bara för oss att be arbetsgivare om extra tid ledigt. Vi hade redan planerat för ledighet när det var sommar stängt men det hjälper ju inte när det dröjer ytterligare 3v till vi får en ny plats på ny permanent fsk.

Vidare håller kommunens förskolet öppet mellan 06:30-17:30 och börjar man som vi gör 7 övervägande dagar skall man alltså ha nattis. Jag trodde i min enfald att de flesta nfsk har behovsöppet från kl. 06:00.
    Hur är det i era kommuner???

• Svar på tråden När skall förskolan hålla öppet?
  • Jennie med ie
    TeresB skrev 2015-05-19 14:15:33 följande:
    Nej utan att är tiderna som sådana har de skyldighet att ordna med nattis. Vi får se vad de säger. Vet minst 3 familjer som kommer starta på samma fsk som har samma behov som vi.
    Fast en kommun har inte skyldighet att erbjuda "nattis" (såvida inte en majoritet har behov av det, minns ej exakta formuleringen i lagen). Så antingen missuppfattade du eller så utgår inte personen från lagen.
  • TeresB
    Jennie med ie skrev 2015-05-19 15:52:53 följande:

Fast en kommun har inte skyldighet att erbjuda "nattis" (såvida inte en majoritet har behov av det, minns ej exakta formuleringen i lagen). Så antingen missuppfattade du eller så utgår inte personen från lagen.

Jag är ingen expert därför ringde jag Skolverket. Enligt den jag talade med är De är skyldiga att försöka tillgodose behov. Det står som jag förstått i lagen. Här finns nattis så det är nog det som är närmsta lösningen ( kö är det ju förstås). Om det inte är så att de kan öppna lite tidigare då vi är några familjer som har behov att lämna mellan 6-06:30. Sista alt så ordnar det sig inte och då får någon av oss byta jobb. Men det kan ju ta lite tid pm man måste byta bransch pga av öppettider på fsk.

Hursom så kan jag tycka att det inte är orimligt med öppet från 6 då många yrken har en dag som börjar 7.
  • AnkiC
    Jennie med ie skrev 2015-05-18 21:28:11 följande:
    Inte kvällar, nätter och helger som sagt. Bara dagtid veckodagar. Övrig tid ska de enligt lagen "sträva efter" att erbjuda barnomsorg utifrån behov, men skyldighet saknas.
    Nej såklart inte helger, nätter och kvällar. Jag pratar inte om nattis utan en vanlig förskola och de har skyldighet att ha öppet efter förälderns behov och 12-timmarsregeln gäller inte. Det kan bli mer än 12 timmar fsk får ha öppet. Tex 6-18:30.
  • Jennie med ie
    AnkiC skrev 2015-05-19 17:46:57 följande:
    Nej såklart inte helger, nätter och kvällar. Jag pratar inte om nattis utan en vanlig förskola och de har skyldighet att ha öppet efter förälderns behov och 12-timmarsregeln gäller inte. Det kan bli mer än 12 timmar fsk får ha öppet. Tex 6-18:30.
    Ja vanlig förskola men som sagt bara inom dagtid veckodagar och vad som är dagtid specificeras inte. Så "efter förälderns behov" kräver liksom det tillägget för att vara korrekt. Vilket dock många föräldrar missat.
  • AnkiC
    Jennie med ie skrev 2015-05-19 17:51:37 följande:
    Ja vanlig förskola men som sagt bara inom dagtid veckodagar och vad som är dagtid specificeras inte. Så "efter förälderns behov" kräver liksom det tillägget för att vara korrekt. Vilket dock många föräldrar missat.
    Tja inom rimlig tid skulle nog vara till ca 6-18:30 eller tom lite mer. I den kommun jag arbetar öppnar vi ibland före 6 och har öppet till efter 18:30. De som arbetar i butik och slutar kl 18 har ju rätt till omsorg de med. Men det är ju extremt dåligt att service finns klara regler kring detta.
  • AnkiC
    AnkiC skrev 2015-05-19 20:17:40 följande:
    Tja inom rimlig tid skulle nog vara till ca 6-18:30 eller tom lite mer. I den kommun jag arbetar öppnar vi ibland före 6 och har öppet till efter 18:30. De som arbetar i butik och slutar kl 18 har ju rätt till omsorg de med. Men det är ju extremt dåligt att service finns klara regler kring detta.
    *att det inte finns* skulle det stå
  • whitestar

I våran kommun öppnar dom flesta 6.15 eller 6.30, men dom som öppnar 6.15 kan ta emot från 6.00 om man säger till i förväg. Sen finns det ett som håller öppet till 18.30, där har dom flesta som jobbar i butik sina barn. Men före 6 så gäller jour/ nattdagiset!

• Punkster

Skollagen, Kapitel 8 §3-7. Texten i sin helhet finns att läsa här:

www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar

3 §
     Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i förskoleklassen eller i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar,

nätter, veckoslut eller i samband med större helger.

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller
    tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om
    inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i
    den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas
    förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget
    behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga
    enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat
    barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under
    minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra
    skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av
    förskola.

3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i
    förskoleklassen eller i någon utbildning för fullgörande av
    skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar,

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller
    tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om
    inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i
    den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas
    förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget
    behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga
    enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat
    barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under
    minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra
    skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av
    förskola.

• elyse

Här i Uppsala har olika förskolor öppet olika länge. Vissa öppnar inte förrän 7:30 och andra stänger 17.

• TeresB
    Punkster skrev 2015-05-19 21:21:08 följande:

Skollagen, Kapitel 8 §3-7. Texten i sin helhet finns att läsa här:

www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar

3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i förskoleklassen eller i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar,

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyllertre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, ominte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola iden omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnasförvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett egetbehov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldraledigaenligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annatbarn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola underminst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andraskäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form avförskola.

3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat iförskoleklassen eller i någon utbildning för fullgörande avskolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar,nätter, veckoslut eller i samband med större helger.

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyllertre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, ominte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola iden omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnasförvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett egetbehov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldraledigaenligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annatbarn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola underminst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andraskäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form avförskola.

Det är ju lite en tolkningsfråga då när natten är slut och morgon tar vid. Här börjar morgonen 6:30. På många andra ställen kl6.

Trist är det vilket fall när det inte fungerar.
  • violis

Nu blev detta väldigt långt men det är en förklaring från " andra sidan" en förklaring om varför det ser ut som det gör.

VI har en läroplan att följa och en kvart hit eller en kvart dit gör skillnad för våra förutsättningar att följa denna läroplan. Vi som jobbar inom förskolan VILL följa läroplanen ,vi VILL ge ALLA barn i vår omsorg en BRA pedagogisk verksamhet vi vill INTE bara ha " barnpassning" majoriteten av oss ( de som inte är utbrända o utmattade) älskar vårt jobb och ser det som ett givande yrke därför vänder vi oss ut och in för att få till en verksamhet som inte bara "fungerar " utan som också är bra och givande för barnen.

Som barnens tider ser ut idag så KAN vi inte gå ihop flera avd. Före kl 16.45 - varje avd har ca 15-18 barn kvar till 16.30 enl schema vilket innebär att ca 10-15 föräldrar kommer in genom dörren kl 16.25-16.35 och vill veta lite om sitt barns dag ( självklart!) då behöver vi vara två vuxna ...... För att få ihop schemat på 3 personer( ej heltider ) så jobbar vi 9h dagar de dagar vi är sena och mellan tiden( inkl 30 min rast ,som ofta blir 15-20 min) vi gör i min kommun 38h i barngrupp 2 h / veckan ska räcka till ett APT ( 17.30-19.30) o en avd plan / månad + all egen planering inkl de utvecklingsamtal vi inte kan få in på arbetstid ( alla föräldrar kan inte komma på dagtid)

Så som ni ser det handlar inte " bara" om en kvart hit eller dit

Så vi talar tyst om att möjligheten finns ,vi jobbar över de gånger något barn enl schema behöver komma tidigare än 6.30 eller gå efter 17.30.... Tid vi i bästa fall kan få ut på en klämdag eller ibland OM verksamheten tillåter kan ta ut genom att komma senare någon dag

Och gör vårt bästa för att få ihop ett schema så att vi är 3 pedagoger i barngruppen så lång tid det bara går under en dag

• TeresB
    violis skrev 2015-06-06 10:47:18 följande:

Nu blev detta väldigt långt men det är en förklaring från " andra sidan" en förklaring om varför det ser ut som det gör.

VI har en läroplan att följa och en kvart hit eller en kvart dit gör skillnad för våra förutsättningar att följa denna läroplan. Vi som jobbar inom förskolan VILL följa läroplanen ,vi VILL ge ALLA barn i vår omsorg en BRA pedagogisk verksamhet vi vill INTE bara ha " barnpassning" majoriteten av oss ( de som inte är utbrända o utmattade) älskar vårt jobb och ser det som ett givande yrke därför vänder vi oss ut och in för att få till en verksamhet som inte bara "fungerar " utan som också är bra och givande för barnen.

Som barnens tider ser ut idag så KAN vi inte gå ihop flera avd. Före kl 16.45 - varje avd har ca 15-18 barn kvar till 16.30 enl schema vilket innebär att ca 10-15 föräldrar kommer in genom dörren kl 16.25-16.35 och vill veta lite om sitt barns dag ( självklart!) då behöver vi vara två vuxna ...... För att få ihop schemat på 3 personer( ej heltider ) så jobbar vi 9h dagar de dagar vi är sena och mellan tiden( inkl 30 min rast ,som ofta blir 15-20 min) vi gör i min kommun 38h i barngrupp 2 h / veckan ska räcka till ett APT ( 17.30-19.30) o en avd plan / månad + all egen planering inkl de utvecklingsamtal vi inte kan få in på arbetstid ( alla föräldrar kan inte komma på dagtid)

Så som ni ser det handlar inte " bara" om en kvart hit eller dit

Så vi talar tyst om att möjligheten finns ,vi jobbar över de gånger något barn enl schema behöver komma tidigare än 6.30 eller gå efter 17.30.... Tid vi i bästa fall kan få ut på en klämdag eller ibland OM verksamheten tillåter kan ta ut genom att komma senare någon dag

Och gör vårt bästa för att få ihop ett schema så att vi är 3 pedagoger i barngruppen så lång tid det bara går under en dag

Som jag ser det är det inget som skall lägger på pedagogerna. Det är väl ett politiskt beslut. Men att en kommun på en bit över 100 000 inv har 1 ställe som har öppet före 06:30 är i min mening as kass. För många börjar jobba kl 7. För oss innebär detta att en av oss får försöka byta jobb och ev bli arbetslös då kommunen inte kan erbjuda oss barnomsorg från kl 6 inom en rimlig tid. Och det är ju förbaskat trist för alla. Bättre vore det i min mening att man ex inte lämnade barn om man var hemma.
  • nozpa

Just våran har öppet 06:30-17:00. Men dom öppnar vid 06:00 om behov finns, och kan ha öppet till kl 18:00.

Svar på tråden När skall förskolan hålla öppet?