• Anonym (una)

Skoluniform, för eller emot?

Skoluniform, för eller emot? Varför/varför inte? Diskutera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?
  • Anonym (JK)
    Ewald01 skrev 2018-03-24 10:06:07 följande:

Men jag tror inte att man kommer att rösta på politiker som vill att föräldrar ska bekosta skoluniform i Sverige.

Det är möjligt. Men knappast för att pga att de måste köpa kläderna utan för att så många ogillar ordning i Sverige.

Kläder måste de ju köpa ändå.
  • Ewald01
    Anonym (JK) skrev 2018-03-24 10:17:01 följande:
    Irrelevant. Poängen är att påvisa att påståendet om att föräldrar inte kan köpa uniformerna är felaktigt.
    Har du ngn gång sett en polis eller en sjuksköterska som köper en uniform?
    Inte ens en väktare köper sin uniform själv - trots att den tjänar pengar med yrket!

Det är skolan respektive staten som betalar sådant. 
  • Ewald01
    Anonym (JK) skrev 2018-03-24 10:19:20 följande:
    Det är möjligt. Men knappast för att pga att de måste köpa kläderna utan för att så många ogillar ordning i Sverige.

Kläder måste de ju köpa ändå.
    Ordning.

Då finns det väl annat som man ska satsa på för att få mer ordning.

Brinnande bilar 

..... eller falska polisbilar ....

• Anonym (JK)
    Ewald01 skrev 2018-03-24 10:27:37 följande:

Har du ngn gång sett en polis eller en sjuksköterska som köper en uniform?

Inte ens en väktare köper sin uniform själv - trots att den tjänar pengar med yrket!

Det är skolan respektive staten som betalar sådant. 

Det kan vara så men skoluniformer betalar i regel föräldrarna.
  • Anonym (JK)
    Ewald01 skrev 2018-03-24 10:29:40 följande:

Ordning.

Då finns det väl annat som man ska satsa på för att få mer ordning.

Brinnande bilar 

..... eller falska polisbilar ....

Det hänger ihop. De där männen hade mått bra av militärtjänstgöring. Ordning föder mer ordning. Kaos föder mer kaos.
  • Ewald01

Som sagt, jag skulle satsa på annat .... främst bättre skolebyggnader, anti-mobbing kampanjer osv. ... 

• Meriall

För för att jag tror att det skulle göra det mer seriöst i skolan, mer känsla av att man är "på jobbet".

Men viktigt att ha några olika modeller/färger att välja på och att de är gratis. Ett alternativ är att ge en klädkod, tex ljus överdel och mörk underdel eller något.

Inte för lågstadiet eller universitet men kanske typ högstadie/gymnasiet. Inte för särskolan.

Undantag om man har medicinska anledningar tex autism eller är känslig för något material.

• Ewald01
    Meriall skrev 2018-03-24 10:43:48 följande:

För för att jag tror att det skulle göra det mer seriöst i skolan, mer känsla av att man är "på jobbet".

Men viktigt att ha några olika modeller/färger att välja på och att de är gratis. Ett alternativ är att ge en klädkod, tex ljus överdel och mörk underdel eller något.

Inte för lågstadiet eller universitet men kanske typ högstadie/gymnasiet. Inte för särskolan.

Undantag om man har medicinska anledningar tex autism eller är känslig för något material.

Man kan faktiskt pussas i uniform på jobbet .... visste du det?

Kolla vid 3:30

Vad tycks?

• Anonym (Pia)
    vampyria2 skrev 2015-05-10 19:29:36 följande:

Jag är emot, jag tror att det inte motverkar mobbning ett dugg pga att barn mobbar om allt möjligt och vill barn mobba så gör det de oavsett vad den andre har för kläder eller inte.

Om det ska vara sättet vi motverkar mobbning vad är då nästa steg, att barnen får bara ha vissa frisyrer eller?

Håller med!
  • Yabo
    Aniiee skrev 2018-03-23 23:13:44 följande:

Hur kan du vara emot (eller för, för den delen)något du inte ens vet vad det är?

Jag vet visst vad skoluniform är. Men hur ska eleverna kunna visa sina nya kläder för varandra när de måste ha på sig den där jävla tråkiga skoluniformen varenda dag? Lärarna får säkert svårare att urskilja eleverna också när alla är likadana.
Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?