• calabalic

bebis dubbelvikt och i säte i v.35 - fler som har erfarenhet av det?

Är i vecka 35 och var på TUL häromdagen pga stigande blodtryck och allt såg bra ut med bebis, men det visade sig att han ligger i säte och dessutom dubbelvikt, som en fällkniv med fötterna uppe vid ansiktet. Han låg så även vid RUL i v.19, så möjligen har han legat så hela tiden. BM har dock sagt de senaste veckorna att han ligger med huvudet neråt, men även sköterskan som gjorde TUL trodde att han låg med huvudet ner när hon bara kände med händerna före UL så det kanske är lätt att känna fel. Jag har hela tiden känt sparkar enbart på höger sida upptill, inget nedtill, och det stämmer med hur barnet låg på TUL (med huvudet på vänster sida och benen på höger sida).

Är det nån mer som varit med om att bebis ligger i säte och dubbelvikt, eller känner nån som haft så? Blev det kejsarsnitt eller sätesförlossning, eller gick det att vända? Går det ens att föda med huvudet först om fötterna är vid ansiktet och ev. inte går att böja ner? Stod benen fortfarande uppåt när bebis kom ut?

Ursäkta många frågor men jag blev helt förvirrad nu, har ju varit helt inställd på att han ligger med huvudet neråt påväg att fixeras..

• Svar på tråden bebis dubbelvikt och i säte i v.35 - fler som har erfarenhet av det?
  • Sara H

Spännande aleakim, jag går in i v 29 imorgon!

Har en flicka i magen denna gång, hon är väldigt livlig och lever rövare mer än vad sonen gjorde (han låg konstant i säte från v 30) och ligger än så länge mestadels rättvänd. Men det är ju en hel del tid kvar för henne att snurra runt.

Min BM säger att det är 50/50 denna gång, det går inte att säga nu på förhand hur det blir. Kan vara så att min livmoder är lite hjärtformad menar hon (inget som synts till på UL) vilket de sa även på vändningsförsöket med sonen. Finns ju en ärftlig faktor som spelar in men man vet inte riktigt hur, och min mamma har som sagt också fött i säte. Men hon har å andra sidan fött två rättvända också, så jag hoppas att dottern i magen ligger rättvänd för det vore jättekul att få jämföra en sätesförlossning med en "vanlig" förlossning.

• Kies79
    calabalic skrev 2015-05-16 14:19:47 följande:
    Välkommen, ja det är perfekt att få lite info från andra som varit med om samma sak. Var det BM som kände att huvudet är uppåt? Hur känner du spontant inför vändning, sätesförlossning och kejsarsnitt? Har du fler barn sen tidigare eller är det första?

Jag är i vecka 36 nu, ska på kontroll igen på tisdag och om den inte vänt sig så ska vi diskutera hur vi ska gå vidare. På sparkarna känns det som den ligger kvar på samma sätt som förut, men jag vet inte, försöker känna utanpå men tycker det är helt omöjligt att identifiera vad som är vad..
    Jag kommer vara i 36+1 när jag gör TUL på onsdag. Jag det var min BM som först inte var säker på position och tog in en mer erfaren och sen blev det en gammal UL maskin då såg vi huvudet uppåt på hö sida.

Ja vad jag förstår så kommer vändningsförsök att göras dagen efter. Funkar det inte får man om man nu vill föda vaginalt göra en bäcken röntgen för att säkerställa att man har plats.

Jag vill helst undvika snitt dels för att jag vill att föda vaginalt och hade ändå inte tänkt mig mer smärtlindring än lustgas. Och för att jag tror kroppen mår bra av den naturliga process det innebär. Det är mitt första barn och jag har läst att det oftast är omföderskor som får ok att göra det samt att vissa BB inte har kompetensen. Då blir jag lite orolig då vi bor 1,5h norr om Uppsala.

Men men jag får väl mer info på onsdags!
  • Kies79

Ja jag känner huvudet tydligt uppåt Hö sida.

Inför vändning känns väl så där. Tycker väl inte om att bli i pumpad en massa Bricanyl.

Sen läste jag att förlossning kan starta och då blir det snitt så bäst är väl att ta med väskan.

• calabalic
    aleakim skrev 2015-05-16 17:08:13 följande:
    Jag är bara i vecka 29 så mycket kan ju hända. Och så sent som i förmiddags snurrade han faktiskt runt :)

Han lade sig alldeles perfekt på min blåsa så jag höll på att kissa på mig i ett bollhav. Hade vart en syn det :)

Jag vill innerligt uppleva en vaginal förlossning, mitt snitt var en jättefin upplevelse så just det var inga problem alls. Jag hade mindre smärta och problem efteråt än flera av mina vänner som fött vaginalt tom :) Men så får man höra överallt att det är en så fantastisk och häftig upplevelse att föda vaginalt. Skulle var en sorg att inte få uppleva det.

Har precis fått veta att mitt hemsjukhus inte är så öppna för sätesförlossningar, men att de kan tänka sig att göra det om mamman vill.. Vet inte hur jag ska känna inför det. Hade nämligen börjat luta åt en sätesförlossning om det blir aktuellt men har de ingen erfarenhet så.. Då ser jag tusen gånger hellre att min kropp tar stryk genom ett till snitt än att mitt barn tar stryk genom en sätesförlossning med dess risker.
    Finns det några andra sjukhus i närheten som är ok med sätesförlossningar? OM jag skulle få för mig att genomföra sätesförlossning så skulle det definitivt behöva vara på ett sjukhus där de är vana vid att hantera det och helst rekommenderar det. På mitt sjukhus rekommenderas man sätesförlossning om man är omföderska (och uppfyller kriterierna med bäckenmått etc), däremot om man är förstföderska "erbjuder" de sätesförlossning men verkar som de helst ser att man väljer snitt.

Hur tycker du att det känns när bebisen snurrar runt? Känns det som om allt vänder sig i magen, känner du att kroppsdelar har flyttat sig och märker att sparkar kommer på ett annat ställe än tidigare? Jag är osäker på om min nånsin har snurrat runt, har aldrig tänkt på det i alla fall. Ibland kan den ju böka extra mycket där inne, men sparkar och buffar är ju alltid på samma yta.
  • calabalic
    Kies79 skrev 2015-05-16 23:40:33 följande:
    Jag kommer vara i 36+1 när jag gör TUL på onsdag. Jag det var min BM som först inte var säker på position och tog in en mer erfaren och sen blev det en gammal UL maskin då såg vi huvudet uppåt på hö sida.

Ja vad jag förstår så kommer vändningsförsök att göras dagen efter. Funkar det inte får man om man nu vill föda vaginalt göra en bäcken röntgen för att säkerställa att man har plats.

Jag vill helst undvika snitt dels för att jag vill att föda vaginalt och hade ändå inte tänkt mig mer smärtlindring än lustgas. Och för att jag tror kroppen mår bra av den naturliga process det innebär. Det är mitt första barn och jag har läst att det oftast är omföderskor som får ok att göra det samt att vissa BB inte har kompetensen. Då blir jag lite orolig då vi bor 1,5h norr om Uppsala.

Men men jag får väl mer info på onsdags!
    Då är det bara två dagar skillnad mellan oss, jag är i 36+0 på torsdag. Var på kontroll idag med UL och bebis ligger kvar på samma sätt så nu har jag vändningsförsök inbokat på fredag. Är väl inget jag ser fram emot direkt, men vad gör man inte för den lille. De sa iaf att förutsättningarna borde kunna vara hyfsade att lyckas för bebisen är inte helt fixerad och det finns en del fostervatten även om det var ganska trångt där inne. Hänger kanske lite på om bebisen stretar emot eller inte.
  • Kies79
    calabalic skrev 2015-05-19 19:06:58 följande:
    Då är det bara två dagar skillnad mellan oss, jag är i 36+0 på torsdag. Var på kontroll idag med UL och bebis ligger kvar på samma sätt så nu har jag vändningsförsök inbokat på fredag. Är väl inget jag ser fram emot direkt, men vad gör man inte för den lille. De sa iaf att förutsättningarna borde kunna vara hyfsade att lyckas för bebisen är inte helt fixerad och det finns en del fostervatten även om det var ganska trångt där inne. Hänger kanske lite på om bebisen stretar emot eller inte.
    Ja då har du BF den 18/6 då?

Vi kommer göra vändningsförsök på tor känns inte som bebis har vänt sig själv.

Har läst lite om vändning och det låter inte då farligt, bara hoppas att den inte fixerat sig än!

Läste även lite om sätes förlossningar så vi får väl prata med doktorn på tor ut ifall att.

UL i morrn får se vad dom säger!

Lycka till på fredag, tar du med dig förlossningsväskan?!?
  • calabalic
    Kies79 skrev 2015-05-19 22:38:08 följande:
    Ja då har du BF den 18/6 då?

Vi kommer göra vändningsförsök på tor känns inte som bebis har vänt sig själv.

Har läst lite om vändning och det låter inte då farligt, bara hoppas att den inte fixerat sig än!

Läste även lite om sätes förlossningar så vi får väl prata med doktorn på tor ut ifall att.

UL i morrn får se vad dom säger!

Lycka till på fredag, tar du med dig förlossningsväskan?!?
    17/6 har jag BF men är i 35+6 idag och 36+0 imorgon enligt min app. Men det kanske är lite olika hur man räknar. Ja, vi tar nog med väskan för säkerhets skull på fredag. Ifall ifall :)

Hur gick ditt UL idag? Blir det vändning?
  • aleakim
    calabalic skrev 2015-05-18 14:35:47 följande:

Finns det några andra sjukhus i närheten som är ok med sätesförlossningar? OM jag skulle få för mig att genomföra sätesförlossning så skulle det definitivt behöva vara på ett sjukhus där de är vana vid att hantera det och helst rekommenderar det. På mitt sjukhus rekommenderas man sätesförlossning om man är omföderska (och uppfyller kriterierna med bäckenmått etc), däremot om man är förstföderska "erbjuder" de sätesförlossning men verkar som de helst ser att man väljer snitt.

Hur tycker du att det känns när bebisen snurrar runt? Känns det som om allt vänder sig i magen, känner du att kroppsdelar har flyttat sig och märker att sparkar kommer på ett annat ställe än tidigare? Jag är osäker på om min nånsin har snurrat runt, har aldrig tänkt på det i alla fall. Ibland kan den ju böka extra mycket där inne, men sparkar och buffar är ju alltid på samma yta.

Ingen aning, men vi bor rätt så nära Göteborg och där kan jag tänka mig att de kanske har lite mer erfarenhet. Åtminstone något sjukhus. Tänkte fråga min bm i morgon :)

Tycker det kännas lite som en sammandragning, fast att magen trycks utåt istället för att "sugas ihop". Sen kommer det sparkar och buffar lite överallt.

Vår son snurrade aldrig runt, han satt där han satt. Så detta är nytt för mig, tyckte det var rätt obehagligt första gången.
    W och liten i magen :)
  • Kies79
    calabalic skrev 2015-05-20 18:11:45 följande:
    17/6 har jag BF men är i 35+6 idag och 36+0 imorgon enligt min app. Men det kanske är lite olika hur man räknar. Ja, vi tar nog med väskan för säkerhets skull på fredag. Ifall ifall :)

Hur gick ditt UL idag? Blir det vändning?
    Vändning blir det på måndag!

Bebis hade inte fixerat sig så det var ju bra!

Allt såg bra ut som flöde och så och vägde strax över 2600g enl beräkningarna.

Inget som direkt kan komplicera en vändning men livmoder i framkant och då kan dom inte vara jätte hårdhänt vad jag förstod.

Lycka till i dag nu!
  • Zora

Har ingen erfarenhet av barn som ligger dubbelvikt, men första barnet låg iallafall i säte och hon låg på exakt samma sätt hela tiden. Snurrade aldrig. Hade jämt något hårt under revbenen på höger sida och kände kraftiga dunsar/sparkar neråt och ibland bak mot rumpan (typ) Var in för vändningsförsök men då upptäcktes att hon var tillväxthämmad så det blev inget med det, utan istället en tid en vecka senare för KS...

Nu är jag gravid i v 31 (30+0 imorgon) och jag tycker att det känns misstänkt likadant som förra gången. Jag har något hårt till höger under revbenen och dunsar/sparkar neråt. Ibland är det hårda borta, men tror att den ligger mer mitt i magen då, för jag har aldrig känt sparkar uppåt, tror jag iallafall för jag har ingen aning om hur det ska kännas. Känner ibland mindre rörelser i trakterna kring det hårda. Magen är precis som förra gången sned åt höger när jag ligger ner.

Finns ju tid för den att vända sig, men jag börjar bli lite fundersam om den verkligen tänker göra det. Härom natten var det ett vansinnigt bökande och stökande som tom gjorde ont ibland och jag undrar vad den höll på med då? Kanske försökte den vända sig men misslyckades? Eller så vände den sig, men bestämde sig för att snurra tillbaka? Jag vet ju inte hur det känns när huvudet är neråt...

Ska iallafall på TUL i v 33 pga att första var tillväxthämmad och då lär dom ju kika hur den här ligger också.

Svar på tråden bebis dubbelvikt och i säte i v.35 - fler som har erfarenhet av det?