Mandel skrev 2015-05-14 14:47:26 följande:
Panik är väl att ta i - överdriva, men jag skulle inte vilja vara ifrån dem i flera nätter.
Sedan beror det så klart även på av vilken orsak de inte sover "hemma".
Eftersom jag är uppfostrad av livet till att klara mig själv så har jag väldigt svårt för att inte må dåligt när barnen är borta. De är mitt ansvar och jag tar inte det när de är borta utan det måste någon annan göra. Jag litar på andra, men lever hela tiden med piskan över huvudet att jag ska klara mig själv. Det är jag själv som ger mig skuld och skamkänslor och att vara beroende eller stå i skuld till någon är det värsta jag vet...
Det låter som att det ligger djupt hos dig. Hur hade du tänkt om du var i vår situation där barn och morföräldrar vill men med samma känslor? 5 hela dagar.
I all välmening, jag hoppas du kommer tillrätta med det där för din egen skull (och kanske också dina barns) för vill barnen och vill barnvakten finns det inget att känna skuld och skam för, barnen vill och någon annan vill vara med dem. Du kommer mest troligt tvingas uppleva sådana situationer förr eller senare även om du inte är där och pushar på.
Själv känner jag som så att jag kommer sakna mina barn, deras pappa likaså och han mer. Rätt naturligt tänker jag. Däremot kan jag inte alls relatera till dina känslor där det finns skuld och skam. Oavsett om jag ber mina föräldrar vara barnvakt och barnen är med på det eller de gör upp planer själva som nu med mormor och morfar känner jag ingen skuld. Mina föräldrar är vuxna människor som har ett val men
vill vara med sina barnbarn ofta och mycket. Vill de inte förväntar jag mig att de säger nej. Svårare än så behöver det inte vara. Varför känna skuld där det finns en vilja?
Skam nej, den känner jag inte alls. Jag, i min värld, hade tyckt att det hade varit fullt normalt om du med så gamla barn såg till dig själv och gjorde saker utan barnen. Inte barnvakt detta men jag åker till min bästa väninna varannan månad en helg. Där bor mina bästa vänner och även om relationen till mina barn ska klassas som och är viktigast har jag inte glömt bort mina andra relationer och skäms inte det minsta över det. Jag är en egen människa även om jag är förälder. Barnen har andra som bryr sig om dem. jag behöver inte ha full kontroll jämt? Vi har haft det jätteroligt eller jättevanligt de gånger vi har varit barnfria. Någon gång har vi tagit in på hotell, en annan haft seriemaraton från morgon till kväll. Ibland gått och lyssnat på livband och druckit öl, ibland tagit ett bad med champagne hemma. De senare gör vi även om barnen är närvarande. Våra föräldrar vill och våra barn vill så varför inte då?