• Linnea77

Barnburkar med på resa? Går det?

Skall ta en liten resa till värmen själv med vår 14 månaders! Kan man packa ner matburkar i resväskan? Får man ha tetrapack med välling i handbagaget? Kan man ha vällingpulver i resväskan? Ja ni hör jag är lite novis! Vill gärna höra era tips o idéer! Visst kan mam säkert köpa på plats men vill veta lite vad det innehåller osv. Lite vanlig mat äter han säkert från hotellet! Men det är buffer o jag vet i te hur de blanda ihop maten!

Tips p tankar tack

• Svar på tråden Barnburkar med på resa? Går det?
  • Vegetarian1

De har barn även i utlandet. ;)

• viseversa

Ja i g´handbagaget får du ha med burkmat och välling till barnet. jag hade tetrapack och det fick man ha. men man får inte ha med sig någon annan vätska genom kontrollen när man ska kliva på planet. I resväskan får du packa ner både mat och välling om du vill. Jag hade både gröt barnmat och välling med mig på vår Kroatienresa förra sommaren när min dotter var ca 14mån=)

• viseversa
    Vegetarian1 skrev 2015-05-11 18:59:34 följande:
    De har barn även i utlandet. ;)
    Ja men kanske inte barnmatsburkar och definitivt inte välling då välling är väldigt "svenskt"
  • viseversa
    viseversa skrev 2015-05-11 19:01:18 följande:
    Ja i g´handbagaget får du ha med burkmat och välling till barnet. jag hade tetrapack och det fick man ha. men man får inte ha med sig någon annan vätska genom kontrollen när man ska kliva på planet. I resväskan får du packa ner både mat och välling om du vill. Jag hade både gröt barnmat och välling med mig på vår Kroatienresa förra sommaren när min dotter var ca 14mån=)
    Alltså du får ha mat till barnet endast för flygresan dit i handbagaget. Resten får du ha i resväskan som du checkar in. Vag gäller välling. ta med lite mer än du tror går åt. För mig räckte det på håret. Och då tyckte jag ändå jag packade mycket. 
  • viseversa
    viseversa skrev 2015-05-11 19:02:15 följande:
    Ja men kanske inte barnmatsburkar och definitivt inte välling då välling är väldigt "svenskt"
    I Kroatien hade dom INTE välling eller barnmat på burk. Nu åt min dotter hotellets mat men visst hade det varit skönt med favvoburken då och då när hon åt dåligt i värmen. 
  • Linnea77
    viseversa skrev 2015-05-11 19:08:51 följande:

I Kroatien hade dom INTE välling eller barnmat på burk. Nu åt min dotter hotellets mat men visst hade det varit skönt med favvoburken då och då när hon åt dåligt i värmen. 

Tack snälla för ditt svar! Har du något bra tips på hur du packade matburkarna? Typ inlindat i handukar ?
  • viseversa
    Linnea77 skrev 2015-05-11 19:23:07 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Har du något bra tips på hur du packade matburkarna? Typ inlindat i handukar ?
    Nej la net dom mellan kläderna i väskan. Man kan ju lägga dom i en påse OM någon skulle spricka. Men alla dom jag packade höll. Men det är ju svårt att veta. Men jag la först kläder sen burk sen kläder igen. La burkar lite här och var i väskan så dom inte slog mot varandra heller. Dom tar dock mer plats än man tror. Och ska man även ha välling med sig har man inte så mycket plats kvar i väskan om man inte har en jätteväska.
  • gruvan

Ett tips är att lägga burkarna i blöjor i resväskan. Bra stötskydd och skulle de gå sönder suger blöjan upp en del. Jag vet att det går att köpa blöjor på plats med några blöjor kan ändå vara bra/skönt att ha med sig så då är det perfekt att packa burkar i dem! Ha en skön semester!

• viseversa
    gruvan skrev 2015-05-11 20:30:40 följande:

Ett tips är att lägga burkarna i blöjor i resväskan. Bra stötskydd och skulle de gå sönder suger blöjan upp en del. Jag vet att det går att köpa blöjor på plats med några blöjor kan ändå vara bra/skönt att ha med sig så då är det perfekt att packa burkar i dem! Ha en skön semester!

Åh smart. : )
  • gruvan

Ska du ha välling med på flyget (i handbagaget) kan du hälla rätt mängd pulver i flaskan/flaskorna och ha med en tom termos. När du är igenom säkerhetskontrollen kan du fylla termosen på ett café eller restaurang. Sen är det bara att blanda på flyget.

• pigglet

Burkarna väger mycket, vi hade med typ 28 burkar och det blev väl ungefär maxvikten... Alla höll, trots att vi inte lindade in dem eller så utan bara lade dem mellan några handdukar.
    Har läst att det finns barnmat på tetra, som väger mycket mindre då. Kan ju vara värt att kolla upp.

• Linnea77
    pigglet skrev 2015-05-11 21:50:03 följande:

Burkarna väger mycket, vi hade med typ 28 burkar och det blev väl ungefär maxvikten... Alla höll, trots att vi inte lindade in dem eller så utan bara lade dem mellan några handdukar.

Har läst att det finns barnmat på tetra, som väger mycket mindre då. Kan ju vara värt att kolla upp.

Oj tetra, det hade ju varit toppen! Men det har jag aldrig hört talas om innan än mindre sett! Vet du vart man kan köpa dessa?
  • viseversa
    Linnea77 skrev 2015-05-12 06:25:18 följande:
    Oj tetra, det hade ju varit toppen! Men det har jag aldrig hört talas om innan än mindre sett! Vet du vart man kan köpa dessa?
    Dock behöver man betydligt mindre kläder med sig än man tror. Det räcker med 3-4 ombyten. Sandaler kan man köpa billigt på plats. Och så tar man med sig lite tvättmedel i en påse så kan man tvätta upp för hand i handfatet. När jag var i Kroatien hade jag med mig på tok för mycket kläder, man använder inte allt. går ju mycket i badkläder ändå. Och som sagt man kan tvätta upp i handfatet och hänga ut på tork.
  • pigglet
    Linnea77 skrev 2015-05-12 06:25:18 följande:
    Försökte googla på det, men hittar inget. Det ska ha funnits på något som heter BaByon, eller vad det var, men sidan verkar nedlagd? Kanske inte blev någon succé? Du får söka.
  • mia maria

När jag har flugit med spädbarn så fick man ha med oöppnade barnmatsförpackningar (vällingtetra, barnmatsburk) i handbagaget som avsåg själva resan.
    Resten lade jag i påsar, inlindade i handdukar o kläder i det incheckade bagaget. Blöjor spred jag ut överst i resväskan.

I Turkiet där vi var när yngste sonen var spädbarn fanns det barnmatsburkar, men utbudet var väldigt begränsat så där är jag glad att jag tog med hemifrån.
    Blöjor finns naturligtvis o köpa, o även våtservetter o andra sköttillbehör, men jag tyckte att det var skönt att ha med hemifrån så att det skulle räcka en bit in på semestern iaf

• Yonndax

Har inte rest med barn dock ett lite tips. Skulle det krisa kan man köpa svenska barnmatsburkar på IKEA på många ställen i utlandet. Det har ett större utbud än vad som finns i Sverige på IKEA när det kommer till svensk mat. Kanske inte det första man vill göra att leta upp ett Ikea (inte ens säker att det finns ett inärheten) men det kan vara bra att veta.

• Fnitterfia

Hej,

Har aldrig använt detta själv men utan sett det på instagram. Angående barnmat på plats så har www.kit4kids.se/ ett bra alternativ. Jag har ingen aning om det blir dyrare eller så men man slipper packa med maten själv.:)

• Ettans

Finns det barnmatsburkar så brukar det sällan finnas i smaker man känner igen. Och blöjor brukar vara jättedyra utomland! Mer än dubbla priset i tex grekland. 
    Ett annat tips är om du ska ta med barnvagnen och hyr ett sånt där "skal" - airshell tror jag dom heter- för säker transport på flyget så kan du fylla även den med tex blöjor. 

• yellow88

Vi reste till Grekland när ena sonen var 14 månader och då hade vi med massa barnmatsburkar och vällingpulver i vanliga resväskorna (delade upp det lite ifall någon skulle försvinna). Sen hade vi med en vattenkokare också har jag för mig för att kunna koka även det köpte vattnet.. Hade även med barnmatsburkar i handbagaget och smoothies att dricka när planet lyfte och landade för att undvika lock för öronen..

När vi skulle resa tillbaka hem så hade vi glömt att tömma ut barnets vatten i pipmuggen så min sambo fick visa att han kunde dricka det innan vi gick ombord. vet inte vad de trodde det kanske var? :)

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • isolande

Vet inte vart du ska men på Teneriffa hade de iaf Nestles barnmatsburkar, men utbudet var begränsat (typ 3 olika smaker i slät puré) inget annat. Vi handlade på en stor supermercado, och ändå var just barnmatsutbudet jättelitet, ersättning fanns bara NAN.

Dessutom har det salt i barnmatsburkarna där, så om man är noga med det kan det vara bra att veta.

Svar på tråden Barnburkar med på resa? Går det?