• Kattvalp

SJ och barnvagn?

Min sambo ska åka upp till Sundsvall från Värmland med hennes dotter och vår gemensamma 3 månader gamla son. Rutten blir alltså Karlstad - Stockholm, Stockholm - Sundsvall. Eftersom tåget startar i Oslo så kommer set sannolikt vara folk på tåget och det kommer bli krångligt att få ombord allt bagage såsom barnvagn, babyskydd och deras väskor med kläder, men på något sätt löser vi det säkert men jag undrar om ni har några tips? Barnvagnen ifråga är alltså en liggvagn från Emmaljunga som bör vara lite osmidigare att bara "fälla" ihop pga just liggdelen, eller? Babyskyddet måste också det med eftersom min sambos familj kommer att hämta upp dem på tågstationen i Sundsvall i bil.

Sen tänkte jag på sträckan Stockholm - Sundsvall, där antar jag att Stockholm är startstation och således bör vara tom från början så det vore smart att vara först ombord och ställa vagnen på lämpligt ställe? Men då är fortfarande frågan om just vårt val av barnvagn aktuell igen.

Jag tänker åka med till Stockholm för att hjälpa dem med allt så att de sen kan åka Stockholm - Sundsvall själva.

• Svar på tråden SJ och barnvagn?
  • viseversa
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 19:37:36 följande:

Ofta är resevagn framåtvända och det i kombo med att det handlar om en bebis så tycker jag att det är olämpligt.
    Eh NEJ både bugaboo bee och easywalker mini kan man ha barnet vänt MOT sig. Samt ha fullt liggläge. Så det funkar utmärkt för bebisars
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 20:27:30 följande:
    Eh NEJ både bugaboo bee och easywalker mini kan man ha barnet vänt MOT sig. Samt ha fullt liggläge. Så det funkar utmärkt för bebisars

Tycker bugaboo är så ful.. ????
  • viseversa
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 20:34:17 följande:

Tycker bugaboo är så ful.. ????
    Jaha? Men ingen tvingar dig att köpa en sån. Bra va?!
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 20:39:14 följande:
    Jaha? Men ingen tvingar dig att köpa en sån. Bra va?!

Ja och vår nitro har fungerat så bra, har inte känt behov av någon annan vagn ????
  • viseversa
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 20:43:07 följande:

Ja och vår nitro har fungerat så bra, har inte känt behov av någon annan vagn ????
    Vad jiddrar du om då? Sovit dåligt i natt eller?!
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 21:30:03 följande:
    Vad jiddrar du om då? Sovit dåligt i natt eller?!

Nej, verkligen inte. Det var du som började jiddra om att Emmaljunga bara har stora vagnar
  • viseversa
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 21:50:25 följande:

Nej, verkligen inte. Det var du som började jiddra om att Emmaljunga bara har stora vagnar
    Nej det sa jag inte. Jag sa att emmaljunga inte är kända för att ha dom minsta vagnarna. Och att det finns betydligt mindre vagnar som tar mindre plats på tåget.
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-16 08:38:31 följande:
    Nej det sa jag inte. Jag sa att emmaljunga inte är kända för att ha dom minsta vagnarna. Och att det finns betydligt mindre vagnar som tar mindre plats på tåget.

Det finns olika sorters Emmaljunga - vagnar. Vi valde vår just för att den blir relativt liten ihopfälld. ????
  • Rani

Jisses...till och med i en sådan här tråd blir det gnabb.

TS jag har åkt tåg själv med barn och vagn. Se som sagt till att ha en extra sittplats. Jag bokade alltid "plats nära handikappplats" (finns som val på onlinebokningen) eftersom det finns plats för vagnen där om ingen handikappad åker. Annars harjag tagit av liggdelen och ställt på sätet som någon sa. När jag åkt till mina föräldrar har du lånat babyskydd/bilstol så det funnits på plats. Vi kollade också upp hyra en gång. Det skulle kosta 250 kr/vecka för en bilstol. Kan det vara något? Det var på Hertz. Eller om dina svärisar känner någon de kan låna av.

När det gäller att köpa resevagn så är det ju en stor kostnad om man bara reser ett fåtal gånger med sin bebis. Nu är ni ju två som reser som kan hjälpas åt. En kan sitta med bebisen och den andra kan gå occh flytta på vagnen om den skulle vara ivägen. Så jag hade struntat i det. Jag har rest själv med barnet och då får man prioritera. Kanske strunta i vagn och ta bärsele eller så.

• Rani
    Rani skrev 2015-05-16 09:05:34 följande:

Jisses...till och med i en sådan här tråd blir det gnabb.

TS jag har åkt tåg själv med barn och vagn. Se som sagt till att ha en extra sittplats. Jag bokade alltid "plats nära handikappplats" (finns som val på onlinebokningen) eftersom det finns plats för vagnen där om ingen handikappad åker. Annars harjag tagit av liggdelen och ställt på sätet som någon sa. När jag åkt till mina föräldrar har du lånat babyskydd/bilstol så det funnits på plats. Vi kollade också upp hyra en gång. Det skulle kosta 250 kr/vecka för en bilstol. Kan det vara något? Det var på Hertz. Eller om dina svärisar känner någon de kan låna av.

När det gäller att köpa resevagn så är det ju en stor kostnad om man bara reser ett fåtal gånger med sin bebis. Nu är ni ju två som reser som kan hjälpas åt. En kan sitta med bebisen och den andra kan gå occh flytta på vagnen om den skulle vara ivägen. Så jag hade struntat i det. Jag har rest själv med barnet och då får man prioritera. Kanske strunta i vagn och ta bärsele eller så.

Läser dåligt märker jag. Hon var själv med barnen. Då hade jag kollat på möjligheten att låna babyskydd/vagn på plats. Det blir besvärligt att få på allt på tåget+ två ungar. Dessutom ska de väl äta och så på vägen och då måste de släpa med sig allt.
  • kittkatta
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 21:50:25 följande:

Emmaljunga ligger i Skåne
Svar på tråden SJ och barnvagn?