• Kattvalp

SJ och barnvagn?

Min sambo ska åka upp till Sundsvall från Värmland med hennes dotter och vår gemensamma 3 månader gamla son. Rutten blir alltså Karlstad - Stockholm, Stockholm - Sundsvall. Eftersom tåget startar i Oslo så kommer set sannolikt vara folk på tåget och det kommer bli krångligt att få ombord allt bagage såsom barnvagn, babyskydd och deras väskor med kläder, men på något sätt löser vi det säkert men jag undrar om ni har några tips? Barnvagnen ifråga är alltså en liggvagn från Emmaljunga som bör vara lite osmidigare att bara "fälla" ihop pga just liggdelen, eller? Babyskyddet måste också det med eftersom min sambos familj kommer att hämta upp dem på tågstationen i Sundsvall i bil.

Sen tänkte jag på sträckan Stockholm - Sundsvall, där antar jag att Stockholm är startstation och således bör vara tom från början så det vore smart att vara först ombord och ställa vagnen på lämpligt ställe? Men då är fortfarande frågan om just vårt val av barnvagn aktuell igen.

Jag tänker åka med till Stockholm för att hjälpa dem med allt så att de sen kan åka Stockholm - Sundsvall själva.

• Svar på tråden SJ och barnvagn?
  • Fjärilslarv
    Alexi skrev 2015-05-15 10:43:39 följande:

Vi har åkt tåg sthlm-sundsvall med en stor Emmaljunga, inga problem. Babyskyddet är toppen att ha på tåget och ha bebisen i, man har ju ett säte till bebisen och då kan man sätta bebisrn i babyskyddet när man behöver händerna fria. Har man tur sover bebisen lite där i också.

jasså har man ett eget säte? nu hade inte ts tänkt på att boka ett eget säte till bebis, så nej man har inte det, du har det.
  • älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-05-15 17:51:15 följande:
    jasså har man ett eget säte? nu hade inte ts tänkt på att boka ett eget säte till bebis, så nej man har inte det, du har det.

När vi bokade med x2000 fick vår bebis automatiskt ett säte också..
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 17:58:19 följande:

När vi bokade med x2000 fick vår bebis automatiskt ett säte också..
    jo men det finns fler tåg än x2000.
  • älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-05-15 18:01:52 följande:
    jo men det finns fler tåg än x2000.

Så klart men även på intercity kan bebisar få säte har jag för mig.
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 18:05:14 följande:

Så klart men även på intercity kan bebisar få säte har jag för mig.
    ja alltså du kan boka hur många säten du vill.
  • Alexi

Men vadå, man måste väl ha en biljett per person som åker tåget. Och det kostade ju typ inget att boka till en bebis.

• älskarlivet81
    Alexi skrev 2015-05-15 18:37:07 följande:
    Men vadå, man måste väl ha en biljett per person som åker tåget. Och det kostade ju typ inget att boka till en bebis.

Precis, på SJ behöver alla biljett, men under 6 år är det i princip gratis.
  • Snow Crash

På rätt många tåg finns det rullstolsplatser, om det inte är nån i rullstol med tåget så kan man ställa vagnen där.
    Var tvungen att åka tåg långt med liten bebis själv några gånger, hade en Emmaljunga Nitro med liggdel. Folk var väldigt hjälpsamma, fast jag var jättenojig innan, åkte tom ned till stationen innan för att kolla med tågvärden att jag verkligen fick ha med vagnen. (Hade gärna använt bärsele men fick en kräkbebis, så hade fått byta kläder på oss båda två varje halvtimme.)
    Handikapptoan var dessutom så stor att jag kunde köra in hela vagnen där, la ett underlägg under bebisen och bytte blöja direkt i vagnen.

• viseversa
    älskarlivet81 skrev 2015-05-15 16:41:06 följande:
    Skulle aldrig sätta min bebis i en sådan vagn..
    Nehe. Ja det är ju FRUKTANSVÄRT såklart. Haha
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2015-05-15 19:23:23 följande:
    Nehe. Ja det är ju FRUKTANSVÄRT såklart. Haha

Ofta är resevagn framåtvända och det i kombo med att det handlar om en bebis så tycker jag att det är olämpligt.
Svar på tråden SJ och barnvagn?