• Anonym (apansson)

bonusdottern + okänd kille sov i vår lägenhet!

Bakgrund: Jag och min man har en lägenhet rätt centralt i staden där vi bor. Vi har även en kolonistuga strax utanför stan. Sen en månad tillbaka bor vi i kolonin och åker bara in förbi lägenheten ibland om vi behöver hämta något eller så. Min mans dotter (17 år) bor hos sin mamma, men har nyckel till vår lägenhet och kommer dit ibland för att äta lunch och så då hennes skola ligger nära. Vi har sagt att hon alltid är välkommen till oss (såklart!). Hon har även ett rum hos oss, dock använder hon det i princip aldrig.  

Idag skulle jag förbi lägenheten en snabb sväng, kommer dit strax före klockan ett. Då är dörren olåst och när jag kommer in ligger det skor slängda i hallen. Jag ropar "hallå" men får inget svar. Dörren in till dotterns rum står på glänt och där ligger en för mig helt okänd kille och sover! Ska erkänna att jag fick en liten chock. När jag kollade igen så låg där en tjej bredvid, (jag såg bara håret, men antar såklart att det är dottern). Ringde min man för att kolla om han visste att hon skulle övernatta hos oss, men han hade inte hört något. Min man tycker detta är jättedåligt och vill konfiskera dotterns nycklar. Jag blev som sagt både förskräckt och lite ställd över att någon låg och sov i vårt hem som jag inte känner, men när jag har sansat mig lite så tycker jag ändå inte det är så farligt, även om jag kan tycka att en förvarning hade varit trevligt att få (men det är ju fullt möjligt att det var ett spontant infall från dottern att ta med en kille hem från en utekväll, det är ju inte alltid något man planerar innan i den åldern). 

Hur hade ni reagerat på detta? 

• Svar på tråden bonusdottern + okänd kille sov i vår lägenhet!
  • Anonym (apansson)
    ÄngDal skrev 2015-05-16 17:31:44 följande:

Om hon har ett rum och en nyckel och har fått veta att hon är välkommen när hon vill = hon bor där bär hon vill, tycker jag att hon får ta med en kompis eller dejt eller KK eller ONS om hon vill, utan att behöva säga till i förväg. Hon visste ju att ni inte var hemma. Kanske lite pinsamt för henne att messa på natten att hon har dragit med sig en kille hem (=nu ska vi lägga oss och knulla). Det tror jag få av oss skulle ha velat berätta för våra föräldrar. Jag tycker att det enda ni skulle ha sagt är att "se till att låsa ytterdörren efter er bara".

Visst, det förstår jag också, att det kan vara pinsamt, men inte hade det väl varit mindre pinsamt om de låg och nuppade när jag kom hem, den risken finns ju också så att säga... Hon vet ju att vi inte flyttat för gott, utan kommer hem ett par gånger i veckan. 

Som sagt, jag har också nyckel och eget rum i lägenheten, men inte tar jag hem folk utan att berätta det för min man. Det handlar inte om att man behöver någon form av godkännande för det, utan att det kan vara bra att veta för resten av familjen att det kommer gäster. T ex skulle jag inte tycka det var så kul om jag kom ut ur duschen och min man bjudit hem kollegor på kaffe. Där är man ju olika, vissa gillar att ha huset fullt med folk hela tiden och behöver inte veta vem som kommer och går, jag och min man är lite mer privata av oss. 
  • Anonym (A)
    Anonym (apansson) skrev 2015-05-15 16:54:14 följande:

Bakgrund: Jag och min man har en lägenhet rätt centralt i staden där vi bor. Vi har även en kolonistuga strax utanför stan. Sen en månad tillbaka bor vi i kolonin och åker bara in förbi lägenheten ibland om vi behöver hämta något eller så. Min mans dotter (17 år) bor hos sin mamma, men har nyckel till vår lägenhet och kommer dit ibland för att äta lunch och så då hennes skola ligger nära. Vi har sagt att hon alltid är välkommen till oss (såklart!). Hon har även ett rum hos oss, dock använder hon det i princip aldrig.  

Idag skulle jag förbi lägenheten en snabb sväng, kommer dit strax före klockan ett. Då är dörren olåst och när jag kommer in ligger det skor slängda i hallen. Jag ropar "hallå" men får inget svar. Dörren in till dotterns rum står på glänt och där ligger en för mig helt okänd kille och sover! Ska erkänna att jag fick en liten chock. När jag kollade igen så låg där en tjej bredvid, (jag såg bara håret, men antar såklart att det är dottern). Ringde min man för att kolla om han visste att hon skulle övernatta hos oss, men han hade inte hört något. Min man tycker detta är jättedåligt och vill konfiskera dotterns nycklar. Jag blev som sagt både förskräckt och lite ställd över att någon låg och sov i vårt hem som jag inte känner, men när jag har sansat mig lite så tycker jag ändå inte det är så farligt, även om jag kan tycka att en förvarning hade varit trevligt att få (men det är ju fullt möjligt att det var ett spontant infall från dottern att ta med en kille hem från en utekväll, det är ju inte alltid något man planerar innan i den åldern). 

Hur hade ni reagerat på detta? 

Är du kontrollerande av dig?
  • Anonym (apansson)
    Anonym (A) skrev 2015-05-16 22:14:25 följande:
    Är du kontrollerande av dig?
    Nej, det tycker jag inte. Men rätt privat i min natur. 
  • Anonym (steffa)
    Anonym (apansson) skrev 2015-05-15 17:19:22 följande:
    Precis, jag kan ju också förstå att man föredrar att få ett ställe för sig själv, i stället för att sticka hem till mor, och att det kanske inte är läge att skicka sms och fråga om man kommer hem tidigt på morgonkvisten. 

Respektfull och hänsynsfull i övrigt, tja det beror på vem du frågar, min man tycker nog att hon är rätt så strulig, hon struntar rätt ofta i skolan, missar att förnya sitt busskort osv (och köper i stället dyra mobilbiljetter som vi då får betala), men i övrigt tycker jag att hon brukar visa hänsyn, iaf på den nivån man kan förvänta av en sjuttonåring  

Lite utanför ämnet men reagerar lite på hur ni menar att ni får betala mobilbiljetterna, kanske överreagerar lite men känns lite som curling... låta dottern köpa dyra saker och ni tar hand om det...

För övrigt, till ämnet. Hade jag haft en dotter i den åldern hade jag inte gillat att hon dykt upp rätt upp och ned och övernattat i min lägenhet, särskilt om hon inte sovit där på flera år. Det känns i mina ögon lite som att hon inte vågade eller ville vara hos mamman och då stack dit för där var det inga problem, om du förstår hur jag tänker...

• trololol
    Anonym (Dubbelmoral.) skrev 2015-05-15 18:20:36 följande:

Hon är alltid välkommen men måste berätta när hon sover över eller om hon tar dit pojkvänner eller kompisar?! Låter inte som hon alltid är välkommen.

Men lol. Jag var alltid tvungen att säga till min mamma när jag kom hem varje dag och hon hade ensam vårdnad om mig.
  • trololol
    Anonym (qwerty) skrev 2015-05-15 19:35:39 följande:
    Så om din man är bortrest och en vän sover över så informerar du honom i förväg?
    Det gör inte jag. Det rör inte min man eftersom han inte lider av det och jag kan tänka mig att eftersom ni inte var hemma och dottern har egen nyckel så tyckte hon kanske inte heller att hon behövde säga något.

Bra att din man sansade sig.
    Men va? Det rör väl din man, det är ju hans hem? Får han inte veta vem som befinner sig i hans hem? Berättar du ens överhuvudtaget?
  • Janaa

Jag är "bara" 25, har visserligen inga barn själv & har aldrig varit den som festat eller dricker. Jag hade nog inte gjort någon cirkus av det utan bara sagt att jag uppmärksammade ett par skor i hallen. Det var bra gjort av henne att ha så pass mycket förnuft att ta hem dem till sin egen trygga vrå, än att följa med en okänd kille hem. Nämn bara skorna i hallen & påminn henne bara om att vara försiktig & rädd om sig. Låt henne vara ung! Lycka till!

• Zoja
    Anonym (bästisen) skrev 2015-05-15 17:37:51 följande:
    Fast eftersom du inte känner till hennes kompiskrets så kanske killen som låg där är hennes bästa killkompis sedan grundskolan liksom? Eller varför utgår ni att det är just en okänd person hon har släpat hem? 
    "och där ligger en för mig helt okänd kille och sover! "
    TS skriver ingenting om att det för dottern är en okänd kille..
  • Anonym (Malin)

Jag är själv i din styvdotters ålder (lite äldre) och precis som hon, passar jag på att sova ihop med pojkvänner/kks/one night stands när mina föräldrar är borta. Detta har jag gjort i ca 4 års tid, det tror jag att de flesta i min ålder gör. Man känner helt enkelt inte för att dela med sig av allt i sitt privatliv till sina föräldrar eller styvföräldrar. Jag förstår att du blev chockad för stunden och du har naturligtvis rätt till en åsikt, om du inte vill ha främmande människor i din lägenhet så kan du framföra det till henne, men förvänta dig inte en glad reaktion tillbaka. Hon kommer antagligen tycka att du inkräktar på hennes privatliv samt visar noll förståelse.

Att hennes pappa vill ta ifrån henne nycklarna p.g.a. detta är ju en grov överreaktion, han är säkert också chockad över att hans lilla flicka håller på att växa upp. Han kan också framföra att han inte vill ha främmande människor i sin lägenhet utan tillstånd, om han nu känner så. Men att ta ifrån henne nycklarna är en bestraffning, och vad jag förstår har hon inte brutit mot några regler. Om ni väljer att ta ifrån henne nycklarna, är det ett sätt att visa att hon inte är välkommen till er och på så sätt kommer hon glida ifrån er båda två, det är rätt uppenbart. 

Alltså, detta är ingen biggie. Nästan ALLA ungdomar med ett kärleksliv gör såhär. Jag förstår att ni reagerar, men skapa inte en storm i ett vattenglas, det lär bara bli tråkig familjestämning. Release and let go.

• Anonym (apansson)
    Anonym (Malin) skrev 2015-05-17 18:17:18 följande:

Jag är själv i din styvdotters ålder (lite äldre) och precis som hon, passar jag på att sova ihop med pojkvänner/kks/one night stands när mina föräldrar är borta. Detta har jag gjort i ca 4 års tid, det tror jag att de flesta i min ålder gör. Man känner helt enkelt inte för att dela med sig av allt i sitt privatliv till sina föräldrar eller styvföräldrar. Jag förstår att du blev chockad för stunden och du har naturligtvis rätt till en åsikt, om du inte vill ha främmande människor i din lägenhet så kan du framföra det till henne, men förvänta dig inte en glad reaktion tillbaka. Hon kommer antagligen tycka att du inkräktar på hennes privatliv samt visar noll förståelse.

Att hennes pappa vill ta ifrån henne nycklarna p.g.a. detta är ju en grov överreaktion, han är säkert också chockad över att hans lilla flicka håller på att växa upp. Han kan också framföra att han inte vill ha främmande människor i sin lägenhet utan tillstånd, om han nu känner så. Men att ta ifrån henne nycklarna är en bestraffning, och vad jag förstår har hon inte brutit mot några regler. Om ni väljer att ta ifrån henne nycklarna, är det ett sätt att visa att hon inte är välkommen till er och på så sätt kommer hon glida ifrån er båda två, det är rätt uppenbart. 

Alltså, detta är ingen biggie. Nästan ALLA ungdomar med ett kärleksliv gör såhär. Jag förstår att ni reagerar, men skapa inte en storm i ett vattenglas, det lär bara bli tråkig familjestämning. Release and let go.

Först: Läs gärna uppdateringen i tråden, där finns lite mer info

Sen: jag har inga problem med främlingar i lgh, men jag vill gärna veta om det. Förstår 100% att man inte vill ut med detaljer om sitt privatliv, och det ska man inte behöva heller, men samtidigt har jag svårt att tro att det är MINDRE pinsamt att jag hittar dem sovandes hemma, än att skicka ett SMS? Logiken i det?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (apansson) skrev 2015-05-18 14:33:33 följande:
    Först: Läs gärna uppdateringen i tråden, där finns lite mer info

Sen: jag har inga problem med främlingar i lgh, men jag vill gärna veta om det. Förstår 100% att man inte vill ut med detaljer om sitt privatliv, och det ska man inte behöva heller, men samtidigt har jag svårt att tro att det är MINDRE pinsamt att jag hittar dem sovandes hemma, än att skicka ett SMS? Logiken i det?
    Har ingen aning om vad för uppdatering du hänvisar till och som du tycker att jag ska läsa. Uppdateringar kan göras direkt i trådstarten annars, om du tycker att något saknas i din ursprungliga tråd, så slipper vi andra bläddra igenom kommentarsfältet och leta så fort du ska hänvisa till något du skrivit i en kommentar, ett enkelt tips bara. Glad 

Hur som helst, är det du, men framförallt din sambo som sätter upp regler för din styvdotter, om ni nu måste veta om hon sover hos er (vilket jag kan förstå har en viss relevans) och om hon sover med sällskap (vilket egentligen har mindre relevans, för ärligt talat är det hennes business) så är det iallafall upp till er att sätta upp vilka regler ni vill. Själv tycker jag det är lite absurt att tjejen måste meddela er att hon sover med sällskap, när hon är 17 år. Det är klart att hon ska få sova ihop med killar utan att behöva ha rapporteringsskyldighet till sina föräldrar och styvföräldrar, eller?

Det ingick nog inte i hennes plan att du skulle dyka upp när du och din sambo officiellt bor på ett annat ställe. Därför hade det varit mer pinsamt att skicka ett sms i förväg till sin pappa och hennes sambo (som man knappt bor hos) att man lånar lägenheten för att spendera tid med en kille, ett sådant sms skickar man bara inte. De flesta vill ha sitt privatliv ifred, det har ingenting med detaljer att göra, man vill kanske helt enkelt inte dela med sig överhuvudtaget. Många vill hålla kärlekslivet hemligt för sina föräldrar under sina unga år, för att undvika stel stämning och obehagliga frågor, så är det bara och det är hela logiken som du frågade efter. Det kan hända att hon tyckte att det var jobbigt att du upptäckte henne med en kille häromdagen, men ärligt talat tror jag att du reagerade starkare än vad hon gjorde. Flört
  • Anonym (qwerty)
    trololol skrev 2015-05-17 00:38:20 följande:
    Men va? Det rör väl din man, det är ju hans hem? Får han inte veta vem som befinner sig i hans hem? Berättar du ens överhuvudtaget?
    Varför ska han veta vem som befinner sig hemma när det är jag som är där med gästen? Det är ju bara kontrollbehov att kräva att veta det. Han litar väl på att jag inte drar hem tjuvar eller folk som förstör saker.

Det är VÅRT hem, vilket betyder att vi självständigt kan ha vänner över. Om det påverkar den andre (städning, matlagning, socialt umgänge etc), så pratar man givetvis igenom före, men är den andre inte hemma så finns inga krav på att informera innan.

• Anonym (Helena)
    Anonym (Malin) skrev 2015-05-18 18:31:59 följande:

Har ingen aning om vad för uppdatering du hänvisar till och som du tycker att jag ska läsa. Uppdateringar kan göras direkt i trådstarten annars, om du tycker att något saknas i din ursprungliga tråd, så slipper vi andra bläddra igenom kommentarsfältet och leta så fort du ska hänvisa till något du skrivit i en kommentar, ett enkelt tips bara.  

Hur som helst, är det du, men framförallt din sambo som sätter upp regler för din styvdotter, om ni nu måste veta om hon sover hos er (vilket jag kan förstå har en viss relevans) och om hon sover med sällskap (vilket egentligen har mindre relevans, för ärligt talat är det hennes business) så är det iallafall upp till er att sätta upp vilka regler ni vill. Själv tycker jag det är lite absurt att tjejen måste meddela er att hon sover med sällskap, när hon är 17 år. Det är klart att hon ska få sova ihop med killar utan att behöva ha rapporteringsskyldighet till sina föräldrar och styvföräldrar, eller?

Det ingick nog inte i hennes plan att du skulle dyka upp när du och din sambo officiellt bor på ett annat ställe. Därför hade det varit mer pinsamt att skicka ett sms i förväg till sin pappa och hennes sambo (som man knappt bor hos) att man lånar lägenheten för att spendera tid med en kille, ett sådant sms skickar man bara inte. De flesta vill ha sitt privatliv ifred, det har ingenting med detaljer att göra, man vill kanske helt enkelt inte dela med sig överhuvudtaget. Många vill hålla kärlekslivet hemligt för sina föräldrar under sina unga år, för att undvika stel stämning och obehagliga frågor, så är det bara och det är hela logiken som du frågade efter. Det kan hända att hon tyckte att det var jobbigt att du upptäckte henne med en kille häromdagen, men ärligt talat tror jag att du reagerade starkare än vad hon gjorde. 

Jag delar inte din uppfattning. Är själv ung och har skilda föräldrar. Bor hos min mamma men har nyckel till min pappas och hans nya frus hus. Sover Inte där så ofta. Jag är välkommen när jag vill men behovet har inte funnits. De gånger jag sover där är när min pappa och hans fru är i sommarstugan, då brukar jag bo där med sällskap. Självfallet säger jag till innan, det är med respekt. Sedan har vi larm och de ser om jag larmar av, men innan larmet sa jag till också. Brukar skicka iväg ett sms om att jag lånar huset, de har aldrig ifrågasatt det. De frågar inte med vem jag är där med, har aldrig hänt. Är man vuxen nog att sova själv hemma, med eller utan sällskap, är man vuxen nog att säga till sina föräldrar att man är hemma hos hen. Det handlar om god ton och uppfostran. Respekt och mognad. Har inget med kontrollbehov att göra.
  • Anonym (apansson)
    Anonym (Helena) skrev 2015-05-19 08:57:44 följande:

Jag delar inte din uppfattning. Är själv ung och har skilda föräldrar. Bor hos min mamma men har nyckel till min pappas och hans nya frus hus. Sover Inte där så ofta. Jag är välkommen när jag vill men behovet har inte funnits. De gånger jag sover där är när min pappa och hans fru är i sommarstugan, då brukar jag bo där med sällskap. Självfallet säger jag till innan, det är med respekt. Sedan har vi larm och de ser om jag larmar av, men innan larmet sa jag till också. Brukar skicka iväg ett sms om att jag lånar huset, de har aldrig ifrågasatt det. De frågar inte med vem jag är där med, har aldrig hänt. Är man vuxen nog att sova själv hemma, med eller utan sällskap, är man vuxen nog att säga till sina föräldrar att man är hemma hos hen. Det handlar om god ton och uppfostran. Respekt och mognad. Har inget med kontrollbehov att göra.

Tack! Precis så! Min mans dotter är också helt med på noterna och har full förståelse för varför det är vettigt att bara slänga iväg ett kort SMS.
  • Anonym (apansson)
    Anonym (Malin) skrev 2015-05-18 18:31:59 följande:

Har ingen aning om vad för uppdatering du hänvisar till och som du tycker att jag ska läsa. Uppdateringar kan göras direkt i trådstarten annars, om du tycker att något saknas i din ursprungliga tråd, så slipper vi andra bläddra igenom kommentarsfältet och leta så fort du ska hänvisa till något du skrivit i en kommentar, ett enkelt tips bara.  

Det ingick nog inte i hennes plan att du skulle dyka upp när du och din sambo officiellt bor på ett annat ställe. Därför hade det varit mer pinsamt att skicka ett sms i förväg till sin pappa och hennes sambo (som man knappt bor hos) att man lånar lägenheten för att spendera tid med en kille, ett sådant sms skickar man bara inte. De flesta vill ha sitt privatliv ifred, det har ingenting med detaljer att göra, man vill kanske helt enkelt inte dela med sig överhuvudtaget. Många vill hålla kärlekslivet hemligt för sina föräldrar under sina unga år, för att undvika stel stämning och obehagliga frågor, så är det bara och det är hela logiken som du frågade efter. Det kan hända att hon tyckte att det var jobbigt att du upptäckte henne med en kille häromdagen, men ärligt talat tror jag att du reagerade starkare än vad hon gjorde. 

Jag vet att man kan uppdatera ts, men det är lite meckigt att göra det från telefonen. Hursomhelst är det förstås inget krav att läsa uppdateringar, det var mer om du själv var intresserad av att få helhetsbilden.

Som anonym Helena skriver ovan så är det nog en fråga om mognad, och att kunna tänka längre än näsan räcker. Att något händer, trots att det inte "ingick i hennes planer" kan ju vara något att dra lärdom av. Som sagt, ett SMS med "lånar lgh ikväll med en kompis" hade räckt, jag kräver inga detaljer överhuvudtaget. Då hade jag kunnat svara "OK, kikar förbi i morgon förmiddag för att vattna blommor, lovar att vara tyst ". Det handlar (återigen) inte om kontroll eller att inhämta godkännande, utan om kommunikation och respekt genom att involvera andra människor i saker som kan ha betydelse för dem.
  • trololol
    Anonym (qwerty) skrev 2015-05-18 19:37:41 följande:
    Varför ska han veta vem som befinner sig hemma när det är jag som är där med gästen? Det är ju bara kontrollbehov att kräva att veta det. Han litar väl på att jag inte drar hem tjuvar eller folk som förstör saker.

Det är VÅRT hem, vilket betyder att vi självständigt kan ha vänner över. Om det påverkar den andre (städning, matlagning, socialt umgänge etc), så pratar man givetvis igenom före, men är den andre inte hemma så finns inga krav på att informera innan.
    Nej, självklart är det inget krav på att din partner ska veta, men det är ju av naturliga skäl som man bara berättar. När jag bjuder över folk frågar jag inte om lov, men jag har hyfs nog att säga "Anna kommer på middag på söndag" eller något, även om mannen inte är hemma.
  • Anonym (Anna)

Om hon är 17 så måste hon ju få ta med sig killar hem. Jag hade inte reagerat nämnvärt. 

Svar på tråden bonusdottern + okänd kille sov i vår lägenhet!