• Linda 39

Dåligt Kubtest

Hej!Är 39 och väntar mitt första barn,har inga sen förut.Blev oplanerat och hastigt gravid med min nya kille sen 3 mån,blev gravid efter 1 mån.Han har en 4-åring sen tidigare.Hade börjat ge upp tanken på egna barn och mått dåligt de senaste åren på grund av detta.Levt singel större delen av mitt liv och relationerna har varit korta eller inte funkat alls.Oron och längtan har blivit större med åren.Så träffa jag då en kille som allt känns rätt med och blev hastigt gravid,inget jag lurat mig till,han visste att jag va oskyddad.Han tyckte att det va för tidigt men jag ville inte göra abort,gjort en när jag va 31 så det va inget alternativ. Han är med på tåget nu och det blev bestämt att vi skulle göra Kub-test.Svaret visade 1:118 dvs att jag är i riskzon för Downs syndrom. Jag är helt förstörd!Det blir en väntan till v 15 för Fvp och jag är nu i v 12.Hur ska jag tänka och få tiden att gå? Har ju sett på UL armar som vevar,hjärtat som tickar och ska nu leva med vetskapen att jag kanske måste avbryta,hur ska jag överleva? Allt blev så verkligt när jag fått se detta lilla liv.Vill heller inte ha ett funktionshindrat barn då mitt jobb är att ta hand om dom. Jag älskar dom men det blir för kämpigt för just mig.Skulle behöva några tröstande och lugnande ord. Linda 39

• Svar på tråden Dåligt Kubtest
  • bullenochgrisen

Grattis till graviditeten! Tycker du kan lugna dig, en av hundraarton är ändå en av hundraarton! Det är många som får sämre resultat på kub men som ändå fått bra resultat på fvp. Håller tumarna och önskar dig lycka till. Njut av din bebis det är säkert inga problem med henne eller honom :)

• hundtok

1:118 betyder att det är 99,2 % chans att barnet inte har Downs syndrom! Bra odds tycker jag :)

• Linda 39

Ska försöka tänka positivt men har svårt att slappna av och njuta förräns allt är klart,har en katt(min största glädje)som ska avlivas och fått besked om cellförändringar så det har blivit lite mycket och med en personlighet som har lätt för att oroa sig,jag vet att inte loppet är kört än och tack för svaren,det lugnade lite??

• Seven Costanza

1 på 118 är ju mindre än en procents risk och jag skulle tro att den höga risken mest beror på din ålder - vet du måttet på nackspalten, var det dåligt?

• Hummeldummel

Om du har möjlighet kan du ju ta NIPT-test. Googla så hittar du.

För övrigt så vill jag bara säga att om du vill bli förälder så kan man aldrig välja sina barn. Det blir som det blir. Downs är ju ett vanligare funktionshinder, som man kan diagnoserna. Men det finns ju även andra funktionshinder som man inte kan se. När man står inför ett val är det bra att tänka objektivt.

För övrigt så vet jag några som fått 1:2 och fick inte downbarn, samt några på 1:12000 som fick downbarn.

Ger inte så mycket för kub-test..

Hoppas allt går som du vill, och gör det inte det så blir det bra endå.

Kram

• Linda 39

Hon kunde inte se att det var något onormalt på fostret eller måttet men jag fick inga siffror för det,så det kanske va blodprovet,jag vet inte.Ska tillbaka och träffa en läkare om en vecka ungefär och han kanske förklarar bättre. Är det kombinationen lr var sak för sig som har betydelse? Åldern har ju såklart betydelse också och jag vet att det är normala siffror för min ålder.Det blev nog mest en chock och panik när hon berättade.Finns såklart de med sämre odds som det gått bra för efter vad jag läst och hoppas att så är fallet för min egen del.

• Seven Costanza
    Hummeldummel skrev 2015-05-15 19:38:52 följande:

Om du har möjlighet kan du ju ta NIPT-test. Googla så hittar du.

För övrigt så vill jag bara säga att om du vill bli förälder så kan man aldrig välja sina barn. Det blir som det blir. Downs är ju ett vanligare funktionshinder, som man kan diagnoserna. Men det finns ju även andra funktionshinder som man inte kan se. När man står inför ett val är det bra att tänka objektivt.

För övrigt så vet jag några som fått 1:2 och fick inte downbarn, samt några på 1:12000 som fick downbarn.

Ger inte så mycket för kub-test..

Hoppas allt går som du vill, och gör det inte det så blir det bra endå.

Kram

NIPT är inte heller diagnostiserande utan även det en sannolikhetsberäkning, dock mer tillförlitlig än KUB. Även vid NIPT får man rådet att ta fvp vid dåligt resultat.
Svar på tråden Dåligt Kubtest