Anonym (L) skrev 2015-05-17 01:45:29 följande:
Läs Bitten Jonssons bok om sockermissbruk. Hon tar även emot folk som behöver hjälp. Googla på LCHF, där finns många tips.
Tack! Ska kolla in den. Äter redan en hel del LCHF, jag och min sambo äter inte kolhydrater i kosten.
Anonym (?) skrev 2015-05-17 02:02:49 följande:
Hur mår du för övrigt? Kan det finnas andra orsaker till varför du gör illa din kropp på det sättet?
Nej, jag mår bra. Både psykiskt och fysiskt. Mina syskon har samma beroende så det är väl från barndomen.
Anonym (En till.) skrev 2015-05-17 06:42:30 följande:
Åh ts, vad jag känner igen mig. Mitt största problem är vitt bröd. Men det är socker det med. Kan äta sjuka mängder
...i smyg. Men även godis, kakor etc. Har man och barn och kan liksom inte kasta ut allt bröd hemma. Hjälper inte heller då jag köper nytt och äter på vägen hem! Har försökt komma tillrätta med detta, men inser efter otaliga försök att jag behöver riktig hjälp. Hetsäter bröd och bullar i smyg?! Hur sjukt låter inte det?!
Det ÄR sjukt.

Men jo, du kan visst kasta ut allt bröd. Ni är en familj, ett team. Man kan äta annat!!
maggank skrev 2015-05-17 07:30:18 följande:
En sockermissbrukare här med.. LCHF är det som hjälper mig eftersom att det är en helt sockerfri kost, och då syftar jag på strikt LCHF (under 20 g kolhydrater/dag) och inget sötningsmedel i varken läsk eller "godkända" LCHF-bakverk. Kan inte äta något bakverksliknande oavsett hur nyttigt det är, för det triggar mig.
Lever med en sockermissbrukare också, så vi är två i det här hemmet som hjälps åt, men som också faller tillsammans. För som missbrukare får man återfall. Just nu är jag inne i ett sjukt långdraget återfall som hållit på i säkert sju veckor. Har gått upp 12 kg och mår riktigt psykiskt dåligt av sockret.
Önskar att världen hade större förståelse och acceptans att det här är ett lika stort missbruk som alla andra. Man gör allt man kan för att få tag i drogen, även när pengarna tar slut tar man till allt för att få mer, avgiftning sker när man försöker sluta (huvudvärk, trötthet, dåsighet, ångest, oro, rastlöshet), ljuger och manipulerar sin omgivning, smygäter, gömmer, får ångest, social fobi, ställer in sociala umgängen för att få missbruka osv osv. Hemskt.
Usch, jag tycker så synd om dig! Det är ju ÄNNU värre när man har klarat sig så bra men sen trillar dit igen.
Jag klarade mig i ett par månader en gång. Sen trillade jag dit. Hatar mig själv för det.
Jag ställer också in sociala umgängen. Helt sjukt.