• Anonym (TS)

Hur bli av med tungt sockermissbruk?? Hur gjorde ni?

Hej!

Jag är alltså en sån som håller mig hemma de kvällar när sambon är borta så jag kan passa på att äta. I smyg. Jag går ut och slänger godispapper så sambon inte ser att jag ätit.

Jag missar hellre ett tåg så jag kan springa in på Pressbyrån och köpa godis, sen kommer försent.

Jag har blandat smör och oboy-pulver på jobbet eftersom jag inte kunde få tag i annat.

Jag har i desperation ibland blandat ihop en smuldeg och ätit med sked. Eller nåt annat.

Jag har alltså ett sjukt sockerberoende! Vad gör man? Finns det professionell hjälp att få? Hur gjorde ni som lyckats komma ur beroendet?

• Svar på tråden Hur bli av med tungt sockermissbruk?? Hur gjorde ni?
  • Anonym (L)

Läs Bitten Jonssons bok om sockermissbruk. Hon tar även emot folk som behöver hjälp. Googla på LCHF, där finns många tips.

• Anonym (?)

Hur mår du för övrigt? Kan det finnas andra orsaker till varför du gör illa din kropp på det sättet?

• Anonym (osötad)

Håller med! Läs "Sockerbomben  i din hjärna" av Bitten Jonsson, kolla på hennes  hemsida: http://www.bittensaddiction.com/   Där finns en lista på dem som erbjuder behandling.

Kolla på denna

En annan värdefull bok att läsa är "Vitt begär" av Gunilla Sahlin. Den är mer lättläst än sockerbomben. Böckerna finns på bibblan.

• Anonym (En till.)

Åh ts, vad jag känner igen mig. Mitt största problem är vitt bröd. Men det är socker det med. Kan äta sjuka mängder ...i smyg. Men även godis, kakor etc. Har man och barn och kan liksom inte kasta ut allt bröd hemma. Hjälper inte heller då jag köper nytt och äter på vägen hem! Har försökt komma tillrätta med detta, men inser efter otaliga försök att jag behöver riktig hjälp. Hetsäter bröd och bullar i smyg?! Hur sjukt låter inte det?!

• maggank

En sockermissbrukare här med.. LCHF är det som hjälper mig eftersom att det är en helt sockerfri kost, och då syftar jag på strikt LCHF (under 20 g kolhydrater/dag) och inget sötningsmedel i varken läsk eller "godkända" LCHF-bakverk. Kan inte äta något bakverksliknande oavsett hur nyttigt det är, för det triggar mig.

Lever med en sockermissbrukare också, så vi är två i det här hemmet som hjälps åt, men som också faller tillsammans. För som missbrukare får man återfall. Just nu är jag inne i ett sjukt långdraget återfall som hållit på i säkert sju veckor. Har gått upp 12 kg och mår riktigt psykiskt dåligt av sockret.

Önskar att världen hade större förståelse och acceptans att det här är ett lika stort missbruk som alla andra. Man gör allt man kan för att få tag i drogen, även när pengarna tar slut tar man till allt för att få mer, avgiftning sker när man försöker sluta (huvudvärk, trötthet, dåsighet, ångest, oro, rastlöshet), ljuger och manipulerar sin omgivning, smygäter, gömmer, får ångest, social fobi, ställer in sociala umgängen för att få missbruka osv osv. Hemskt.

• Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2015-05-17 01:45:29 följande:

Läs Bitten Jonssons bok om sockermissbruk. Hon tar även emot folk som behöver hjälp. Googla på LCHF, där finns många tips.

Tack! Ska kolla in den. Äter redan en hel del LCHF, jag och min sambo äter inte kolhydrater i kosten.
    Anonym (?) skrev 2015-05-17 02:02:49 följande:

Hur mår du för övrigt? Kan det finnas andra orsaker till varför du gör illa din kropp på det sättet?

Nej, jag mår bra. Både psykiskt och fysiskt. Mina syskon har samma beroende så det är väl från barndomen.
    Anonym (En till.) skrev 2015-05-17 06:42:30 följande:

Åh ts, vad jag känner igen mig. Mitt största problem är vitt bröd. Men det är socker det med. Kan äta sjuka mängder ...i smyg. Men även godis, kakor etc. Har man och barn och kan liksom inte kasta ut allt bröd hemma. Hjälper inte heller då jag köper nytt och äter på vägen hem! Har försökt komma tillrätta med detta, men inser efter otaliga försök att jag behöver riktig hjälp. Hetsäter bröd och bullar i smyg?! Hur sjukt låter inte det?!

Det ÄR sjukt. Men jo, du kan visst kasta ut allt bröd. Ni är en familj, ett team. Man kan äta annat!!
    maggank skrev 2015-05-17 07:30:18 följande:

En sockermissbrukare här med.. LCHF är det som hjälper mig eftersom att det är en helt sockerfri kost, och då syftar jag på strikt LCHF (under 20 g kolhydrater/dag) och inget sötningsmedel i varken läsk eller "godkända" LCHF-bakverk. Kan inte äta något bakverksliknande oavsett hur nyttigt det är, för det triggar mig.

Lever med en sockermissbrukare också, så vi är två i det här hemmet som hjälps åt, men som också faller tillsammans. För som missbrukare får man återfall. Just nu är jag inne i ett sjukt långdraget återfall som hållit på i säkert sju veckor. Har gått upp 12 kg och mår riktigt psykiskt dåligt av sockret.

Önskar att världen hade större förståelse och acceptans att det här är ett lika stort missbruk som alla andra. Man gör allt man kan för att få tag i drogen, även när pengarna tar slut tar man till allt för att få mer, avgiftning sker när man försöker sluta (huvudvärk, trötthet, dåsighet, ångest, oro, rastlöshet), ljuger och manipulerar sin omgivning, smygäter, gömmer, får ångest, social fobi, ställer in sociala umgängen för att få missbruka osv osv. Hemskt.

Usch, jag tycker så synd om dig! Det är ju ÄNNU värre när man har klarat sig så bra men sen trillar dit igen.
    Jag klarade mig i ett par månader en gång. Sen trillade jag dit. Hatar mig själv för det.

Jag ställer också in sociala umgängen. Helt sjukt.

• Santin

Testade lchf. Hjälpte inte mig överhuvudtaget. Viktväktarna däremot fungerade toppen för mig. Bröt helt sockerberoendet på en vecka!

Det bästa är att inget är förbjudet att äta. Man behöver aldrig känna sig dålig utan Man behöver bara tänka lite annorlunda när man gör sina val.

• klyban
    Anonym (TS) skrev 2015-05-17 09:50:03 följande:
    Tack! Ska kolla in den. Äter redan en hel del LCHF, jag och min sambo äter inte kolhydrater i kosten.

Nej, jag mår bra. Både psykiskt och fysiskt. Mina syskon har samma beroende så det är väl från barndomen.

Det ÄR sjukt. smile4.gif Men jo, du kan visst kasta ut allt bröd. Ni är en familj, ett team. Man kan äta annat!!

Usch, jag tycker så synd om dig! Det är ju ÄNNU värre när man har klarat sig så bra men sen trillar dit igen.
    Jag klarade mig i ett par månader en gång. Sen trillade jag dit. Hatar mig själv för det. smile4.gif

Jag ställer också in sociala umgängen. Helt sjukt.

Vad är det för mening att äta LCHF bara ibland?
    Du äter ju inte LCHF om du inte äter det hela tiden.
    Och då försvinner ditt sötsug, det psykiska sötsuget tar längre tid att bli av med.

Varför du trillar dit, är en bra fråga.
    Om du sköter din LCHF, så ska du inte få ett fysiskt sötsug alls.
    Men kan vara att du har ett psykiskt sötsug kvar.
    Det får du arbeta på, och bearbeta.
    Så det försvinner, är bra mycket svårare än vad det låter som.

Svar på tråden Hur bli av med tungt sockermissbruk?? Hur gjorde ni?