• Maija N

Har du koll på GB (glykemisk belastning)?

Det är ju många som äter lågkolhydratskost så jag hoppas att det finns någon här som har bättre koll än mig.
    Jag har googlat runt lite men blir inte klok på det.

Vad jag har förstått så sänker fibrer GB, samma som att protein och fett ihop med kolhydrater sägs sänka GB. däremot ligger jag redan på 49 g kostfibrer (rekommenderat 25-35g) och både protein och fett ligger på övre gränsen av vad som bör ätas. Kolhydrater ligger precis på undre gränsen. (enl. dom allmänna rekommendationerna, som jag måste hålla mig till)
    Den glykemiska belastningen är alldeles för hög.

Jag försöker hålla mig till rotfrukter och liknande istället för tex pasta, mörkt osötat bröd med mkt fibrer ist för vitt, gröt osv, och alla kh som är ren skit (kakor, godis, läsk osv) är såklart bortplockade.

Mitt problem är alltså att få ihop tillräckligt med kh utan att GB skjuter i höjden. Skulle uppskatta om det finns någon här som har bra koll, som kanske har lyckats hitta någon lista eller liknande så jag kan börja nysta ut var jag har "gjort fel".

• Svar på tråden Har du koll på GB (glykemisk belastning)?
  • Anonym (-K-)

Är det gi du menar? I så fall finns det listor över alla livsmedel.

• Maija N
    Anonym (-K-) skrev 2015-05-18 15:09:48 följande:

Är det gi du menar? I så fall finns det listor över alla livsmedel.

Nej, det är inte riktigt samma sak. GB är en vidareutveckling av GI skulle man kunna säga, och det kan bli ganska galet om man kollar GI-tabeller.
  • Anonym (-K-)

Oj svårt. Jag äter inte lchf själv så jag vet inte vad som är bra dåliga kolhydrater, men om det inte fungerar så kanske det helt enkelt inte går med den mängden kolhydrater?

• Maija N
    Anonym (-K-) skrev 2015-05-18 15:38:53 följande:

Oj svårt. Jag äter inte lchf själv så jag vet inte vad som är bra dåliga kolhydrater, men om det inte fungerar så kanske det helt enkelt inte går med den mängden kolhydrater?

Det är absolut tänkt att det ska fungera, det är ju dom allmänna rekommendationerna och dom ska ju vara möjliga att följa :) Däremot känns det väldigt krångligt när man inte är van att räkna med gb, eller själv har brytt sig om vilka kolhydrater man ätit.
  • Anonym (-K-)
    Maija N skrev 2015-05-18 18:23:43 följande:
    Det är absolut tänkt att det ska fungera, det är ju dom allmänna rekommendationerna och dom ska ju vara möjliga att följa :) Däremot känns det väldigt krångligt när man inte är van att räkna med gb, eller själv har brytt sig om vilka kolhydrater man ätit.
    Måste du följa det då?
Svar på tråden Har du koll på GB (glykemisk belastning)?