• tuntemattomana

Fråga till er som haft riktiga Kräk-Bebisar!

Ni som haft bebisar som kräkts mycket, när slutade det?

Min är snart 7 månader och kräks fortfarande..
    Det är hemskt eftersom hon inte bara ammar utan även äter mat nu.. :(
    Bvc säger att det kommer att bli bättre med åldern och att det i värsta fall kan fortsätta tills hon blir ett år :C

• Svar på tråden Fråga till er som haft riktiga Kräk-Bebisar!
  • aleakim

Oj, sju månader låter länge. Tycker du ska kräva någon sorts undersökning och utredning.

Sonen kräktes hejdlöst i början, men efter ett par månader gav det sig.

W och liten i magen :)
  • Lippa

Stackars er! Vet hur jobbigt det är, vår tjej kräktes tills jag slutade amma ( 7mån) Men hon kräktes sen ibland om åt för mycket eller böjde sig fram för fort. Har fortfarande lite problem.. De sa till oss att det är magmunnen som tyvärr ej är utvecklad.

• Natulcien

Vår son kräktes hejdlöst mycket de första månaderna, vilket betyder att han kräktes både före, efter och mellan amningarna. Kort sagt - hela tiden.
    Men efter ca 4 månader lugnade det sig lite, och han kräktes "bara" några gånger om dagen. Efter 6 månader blev det ännu lite bättre med bara nån kräkning om dagen. Och mellan ca 8 månader upp till ca 10 månader var det bara nån gång i veckan, och sen upphörde det.

• aksj

Runt 12 månaders ålder så minskade kräkningarna mycket här. Nu när han är 15 mån kräks han inte alls längre.

• Solsken1

Vår dotter kräktes mycket och det blev bättre när hon började krypa och när hon började ställa sig upp mot möbler så slutade det helt.

• cosinus

Hmmm, minns faktiskt inte när de slutade kräkas så mycket.

Jag hade iaf en ritual efter amning. Ammade, lade ner bebis på mage på golvet gick och hämtade papper (innan barnet hade kräkts) gick tillbaka och drog bak bebisen i fötterna 30 cm och torkade kräket som kommit medan jag hämtat papper, gick och hämtade mer papper .... och upprepade typ 4-5 ggr. Sen kräktes ju bebisen en massa ändå men då fick jag iaf inte oändligt mycket över mig och i soffan och precis överallt.

Men iaf, två av mina fyra barn lärde sig krypa fram och plaska i kräkpölarna medan jag hämtade papper. De lärde sig krypa kring 7.5 månad ungefär och höll nog på att leka med sina egna pölar iaf 2-3 månader.

De kräktes såklart även av fast föda fast det var mest vätskan som kom upp men då såklart med mat i.

Men jag gissar att det mesta var över kring året. Den ena kunde dock kräkas till 2-3 års ålder om han svepte en välling och sprang lite för fort direkt efter. Han kan ff kräkas små mängder men grimaskerar bara och sväljer ner igen. Alltså en rap fast det kommer upp lite.

• tuntemattomana

tack för svaren! 
    jo det är ju antagligen magmunnen som inte är riktigt mogen.
    sen har hon förstoppningstendenser, vilket tydligen är vnligt när man börjar med vanlig mat.. så det bidrar antagligen också till kräkandet.
    bvc tycker jag ska fortsätta amma tills magen är i balans, det ger ju mer vätska vilket också leder till mer kräks.. uäää! 
    det är väl bara att gilla läget, fortsätta tvätta i det oändliga och bara besöka folk som man känner bra.. :P
    håller iaf tummarna för att när magen är bättre ordning på så lugnar det sig liite..

• Anonym (bläh)

Min på 2 år 4 månader har precis slutat!

Sååå skönt! Hon har ätit allt, gått upp i vikt som hon ska, är inte efter eller ngt sånt men de sa på BVC att det var "omogen magmun" som skulle försvinna runt 1 år.

Sen 1,5 år..?

Sen vänta lite till...

Det går över ska du se osv.

Så nu, äntligen! Såå glad att slippa de där ljuden. Och mest glad för hennes skull så hon kan ha god smak i munnen längre än 5 min.!

• Yonndax

Sonen kräktes väldigt mycket efter att han ätit, Flera gånger. Höll nästan på fram tills att det var dags att äta igen. När han var 10 månader gnällde jag på BVC och då fick en special ersättning som lite lades sig som ett lock så att det hjälpte till så han kräktes mindre. När han började dagis vid 15 månader hade han slutat att kräkas sedan kanske 1 månad tillbaka.

Vissa barn kräks mer än andra. Men prata med BVC om det. Finns speciella mediciner och ersättningar man kan få som hjälper mot det.

• Harmagedon

Haft två kräkbarn. Den ena slutade när han började med vanlig mat. Den andra höll på till ca 1 år. Rätt vidrigt. Hon som höll på längst har nog en rätt krånglig mage överlag och har fortfarande problem med förstoppning vid 4. Hon är grundligt utredd och inga problem finns mer än att matsmältningskanalen antagligen är omogen överlag.

• tuntemattomana

ojoj! vad hemskt att kräkas så länge som över 2 år! stackars barn.
    ska till bvc på måndag.ska gnälla lite då så får vi se :P

• Anonym (S)

Min son slutade kräkas när han började kunna ställa sig upp mot saker. Bvc-läkaren sa att det var på grund av att hans magmuskler blev starkare då. Tror han var 8-9 månader..

• Kyrkby

Reklamera barnet.
    Du har konsumentköplagen som stöd för din klagan.

Svar på tråden Fråga till er som haft riktiga Kräk-Bebisar!