• nazarios

Lagar som maktmedel

Det har hänt att folk som ansett en person som obekväm har letat i lagböcker efter någon lag att lagföra denna person under. Alltså har lagar använts som ett sätt att utöva makt. Ifall man läser Bibeln så kan man läsa om Jesus som blev lagförd på detta sätt. Detta hände för cirka 2000 år sedan.Det sägs att historien upprepar sig så därför bör man lära sig av historien.

Kan det förekomma även i nutiden att man försöker få obekväma personer att bli lagförda under någon lag eller lagar?

• Svar på tråden Lagar som maktmedel
  • Kjell2
    Hadraniel skrev 2015-05-22 13:11:46 följande:

Hur blev jag inblandad i dina frågor om att sälja sin dotter när jag enbart påpekade att det faktiskt finns minst två lagar i nutid som aktivt används för att trakassera människor då det i princip går att sätta dit vem som helst för de brotten men de enbart praktiseras när de är någon som man vill sätta dit?

Knivlagen kan långt ifrån användas för att sätta.dit vem.som helst. Det krävs en kniv eller motsvarande.
  • Hadraniel
    Kjell2 skrev 2015-05-22 13:41:36 följande:
    Knivlagen kan långt ifrån användas för att sätta.dit vem.som helst. Det krävs en kniv eller motsvarande.
    Kan räcka med en skruvmejsel eller vad som helst som "går att använda" som ett vapen om det "bedöms" som det är tänkt att användas så faktiskt. Går jag runt med ett basebollträ på fel plats eller om en polis råkar vilja sätta dit mig av någon anledning så är nog risken att det bedöms som att jag tänkt använda det som ett vapen väldigt stor.
  • Kjell2
    Hadraniel skrev 2015-05-22 13:47:12 följande:

Kan räcka med en skruvmejsel eller vad som helst som "går att använda" som ett vapen om det "bedöms" som det är tänkt att användas så faktiskt. Går jag runt med ett basebollträ på fel plats eller om en polis råkar vilja sätta dit mig av någon anledning så är nog risken att det bedöms som att jag tänkt använda det som ett vapen väldigt stor.

Återigen, inte vem som helst.
  • Hadraniel
    Kjell2 skrev 2015-05-22 13:49:48 följande:
    Återigen, inte vem som helst.
    Ok, vilka har immunitet och vilka saknar det utifrån din uppfattning? Visst finns det väl en del personer med tillräckligt inflytande för att aldrig bli dömda och som kanske till och med kan påverka vilka som ska trakasseras, men i princip vilken vanlig medborgare som helst skulle ju kunna bli dömd.

I alla fall gällande LOB har jag sett nästan helt nyktra personer bli omhändertagna för att de svarat på tilltal från en polis som själv provocerat fram detta. Man har ju ingen rättighet att få prover tagna som visar på att man faktiskt druckit något eller tagit något annat överhuvudtaget så de kan ju använda den lagen när och hur de vill i princip.
  • Kjell2
    Hadraniel skrev 2015-05-22 13:56:49 följande:
    Ok, vilka har immunitet och vilka saknar det utifrån din uppfattning? Visst finns det väl en del personer med tillräckligt inflytande för att aldrig bli dömda och som kanske till och med kan påverka vilka som ska trakasseras, men i princip vilken vanlig medborgare som helst skulle ju kunna bli dömd.

I alla fall gällande LOB har jag sett nästan helt nyktra personer bli omhändertagna för att de svarat på tilltal från en polis som själv provocerat fram detta. Man har ju ingen rättighet att få prover tagna som visar på att man faktiskt druckit något eller tagit något annat överhuvudtaget så de kan ju använda den lagen när och hur de vill i princip.

De som inte bär kniv eller motsvarande har svårt att bli fällde för brott mot knivlagen.
  • Hadraniel
    Kjell2 skrev 2015-05-22 14:21:55 följande:
    De som inte bär kniv eller motsvarande har svårt att bli fällde för brott mot knivlagen.
    Jo, men samtidigt finns det många som bär på kniv för praktiska ändamål ibland, men som inte en polis ens skulle höja på ögonbrynet åt i normalfallet. Men är det någon grupp i samhället som ska trakasseras eller en individ som missbehagat polismannen på något sätt kommer de ju i flertalet fall sätta dit personen enbart för att jävlas.
  • Kjell2
    Hadraniel skrev 2015-05-22 14:42:44 följande:

Jo, men samtidigt finns det många som bär på kniv för praktiska ändamål ibland, men som inte en polis ens skulle höja på ögonbrynet åt i normalfallet. Men är det någon grupp i samhället som ska trakasseras eller en individ som missbehagat polismannen på något sätt kommer de ju i flertalet fall sätta dit personen enbart för att jävlas.

Och det var det jag skrev i mitt inlägg #3.
  • Hadraniel
    Kjell2 skrev 2015-05-22 15:32:14 följande:
    Och det var det jag skrev i mitt inlägg #3.
    Fast det behöver ju inte var kända busar direkt som du skrev där. Kan ju vara en polisman som har en dålig dag och får för sig att sätta dit en stackare som han stör sig på av en slumpmässig anledning eller att de jävlas med folk som tillhör fel grupp eller har fel åsikter.
  • Anonym (Nja)

Lob innebär omhändertagande, inte en dom. Man kan inte dömas för att vara berusad utifrån lob ( lag om omhändertagande av berusade personer) tror det är rät svårt att göra som TS skriver, det krävs ju en domstol för att döma en person, inte bara en irriterad polispatrull eller privatperson.

• Hadraniel
    Anonym (Nja) skrev 2015-07-17 18:44:35 följande:
    Lob innebär omhändertagande, inte en dom. Man kan inte dömas för att vara berusad utifrån lob ( lag om omhändertagande av berusade personer) tror det är rät svårt att göra som TS skriver, det krävs ju en domstol för att döma en person, inte bara en irriterad polispatrull eller privatperson.
    Jo, lob går ju inte att lagföra någon utifrån men den lagen fungerar ju alldeles utmärkt att använda för att trakassera folk med på andra sätt. Är ju inte så kul att sitta i fyllecell hela natten när man är spik nykter eller knappt påverkad. Dessutom kan det väl leda till att man får problem gällande sitt körkort och dylikt om man blir lobbad många gånger.

Knivlagen fungerar ju däremot att direkt lagföra personer man vill trakassera utifrån.
  • Johan70

Man kan polisanmäla folk för nästan vad som helst om man vill, vilket kan innebära problem för den anmälde även om denne inte har gjort något. Så visst nyttjas sådana metoder än idag.

Barn mobbas genom att knuffa andra barn. Vuxna mobbas genom att anmäla andra vuxna till polisen...

Svar på tråden Lagar som maktmedel