Hur mycket kan man påverka, egentligen?
Jag och min sambo har försökt få barn i 9 månader nu utan att lyckas. Bakgrunden är att jag är 38 år och han 35. Jag har haft oskyddat sex tre gånger i hela mitt liv och blivit gravid varje gång, första gången och sista gången ledde till missfall, nr 2 ledde till världens goaste unge som nu är 5 år. Men nu är partnern ny och jag är äldre. Vi går på IVF-utredning och har fått remiss så troligen drar hela IVF-resan igång till hösten.
Utredningen har visat att jag har ägglossning (det visste jag eftersom jag kollat med stickor hela tiden och vi har då sett till att ha sex varje gång) och tydligen hade jag helt fantastiska äggblåsor vad nu det innebär...men bra lät det ju. De har gjort en spoling och allt såg bra ut, även blodproven på oss båda var bra. Sambons spermaprov visade dock att han låg precis i underkant av vad som var godkänt både på antal och rörlighet, men det var helt godkänt och "skulle gå att bli gravid på" vad nu det innebär...
Nu till min fråga, hur mycket kan vi påverka/förbättra våra chanser att bli naturligt gravida genom kost- och livsstilsförändringar..? Alltså hur stor skillnad gör det, egentligen?
Jag har inte så mycket jag kan förändra när det gäller livsstil då jag varken röker, snusar, dricker alkohol (ett glas vin på helgen, ibland inte ens det), jag tränar 2 gånger i veckan och är inte överviktig på något sätt, dricker max 2 koppar kaffe om dagen och äter skapligt bra, tar 400ug folsyra samt vanlig multivitamin varje morgon.
Sambon däremot snusar lite (halv dosa om dagen) och han har även rökt tidigare (slutade för 1 år sedan). Kaffe blir det säkert en 5 koppar om dagen och han dricker gärna ett par glas vin och tar ett par öl på fredag och lördag. Dock tränar han 5-6 pass i veckan och är därmed väldigt vältränad. Han cyklar inte, bastar inte och badar aldrig.
Jag har så klart berättat att hans snusning och kaffedrickande kan påverka men då frågar han hur stor skillnad det faktiskt gör, och jag har ingen aning, ingenstans på nätet kan jag hitta fakta om hur mycket det egentligen påverkar..? Säg till exempel att om chansen att bli gravid under ägglossning är 25 % men om han slutar snusa, eller bara dricker 2 koppar kaffe om dagen eller slutar med alkohol på helgen osv, blir chansen då istället 50% eller blir den 26%....? Blir den 50 % går han med säkert med på att sluta direkt, om det däremot endast ger en ökning med en procentenhet, tja är det värt det då kan man fråga sig.
Är det någon som sett eller hör siffror på hur mycket sånt här faktiskt påverkar?! Läkaren vi träffade som intervjuade oss sa ingenting när han berättade att han snusar, eller att han dricker rätt mycket kaffe, eller att han dricker vin/öl på helgen, då menar han att om det nu skulle ha en sån stor påverkan, begår läkaren inte tjänstefel genom att inte upplysa oss om att det kan vara en stor del av anledningen att vi inte blir gravida? Har även läst många trådar där mannen uppmuntras att äta zink och folsyra för att få bättre spermier, men inte heller det nämnde läkaren något om, finns det någon forskning någon kan peka på kanske?