• Seven Costanza

(S) vill ha helt delad FP - kommer det genomföras tror ni?

Läste i tidningen idag att sossarna på sin kongress röstat igenom att de ska ha som mål att införa en helt delad föräldraförsäkring så att vardera förälder får exakt hälften av dagarna. Ett första steg skulle vara en tredelning med en del till vardera förälder och en del man kan föra över mellan sig.

Kan de genomföra detta utan att få majoritet för det i riksdagen? Tror ni att de kommer få majoritet för det inom de närmsta åren?

I teorin låter det bra men för vår familj kommer det inte bli bra om det genomförs. Jag är gravid med första barnet nu och har ett fast heltidsjobb. Min man är forskare och har ingen SGI eftersom han endast får inkomst via stipendier och dessa betalar man ingen skatt på, därav ingen SGI. Så är verkligheten för många forskare innan man får en fast tjänst (vilket kan ta LÅNG tid). Det vore därför svårt för oss att han skulle vara föräldraledig någon längre tid med endast garantibeloppet, så för oss vore det inte positivt om jag endast får dagar motsvarande åtta månader. Sossarna lägger sitt förslag utan hänsyn till att alla föräldrar faktiskt inte har någon SGI. Jag hoppas att detta inte genomförs.

• Svar på tråden (S) vill ha helt delad FP - kommer det genomföras tror ni?
  • Anonym (Bra)
    Seven Costanza skrev 2015-06-17 20:43:29 följande:
    Men hur misogyn får man bli?! Är det alltid kvinnans eget fel enligt dig? Du verkar aldrig ha upplevt eller hört talas om att människor kan ändras till det sämre efter ett tag, t ex vid en stor omställning som det innebär att få barn? Dessutom tvingas ju, med din lösning, kvinnan stanna kvar med egoisten för att kunna bli försörjd tills barnet får en förskoleplats, även om hon helst vill lämna honom direkt pga detta svek. OM hon nu inte redan har ett stort sparande (vilket alla naturligtvis har i din perfekta värld om man inte vill skylla dig själv). Du har ingen verklighetsuppfattning överhuvudtaget utanför din perfekt inrutade värld där alla är precis som de utger sig för att vara och allt går helt enligt plan.
    Du tycker inte att det är konstigt att det bara är män som förändras till det  sämre när de får barn?

Många kvinnor skaffar barn alldeles för tidigt i sitt förhållande, de ser inte/vill inte se, vem de skaffar barn med.
  • Anonym (said so)
    Men hur misogyn får man bli?! Är det alltid kvinnans eget fel enligt dig? Du verkar aldrig ha upplevt eller hört talas om att människor kan ändras till det sämre efter ett tag, t ex vid en stor omställning som det innebär att få barn? Dessutom tvingas ju, med din lösning, kvinnan stanna kvar med egoisten för att kunna bli försörjd tills barnet får en förskoleplats, även om hon helst vill lämna honom direkt pga detta svek. OM hon nu inte redan har ett stort sparande (vilket alla naturligtvis har i din perfekta värld om man inte vill skylla dig själv). Du har ingen verklighetsuppfattning överhuvudtaget utanför din perfekt inrutade värld där alla är precis som de utger sig för att vara och allt går helt enligt plan.
    Det är kvinnan som blir gravid, kvinnan som väljer att behålla graviditeten eller inte. Hon har ett stort ansvar. Män får halka med på tåget.

Visst kan människor förändras men varför skulle majoriteten förändras just när mammans föräldraledighet är slut? Det tror jag inte på.

Det är dumt att skaffa barn med någon som inte vill familjens bästa.
  • Seven Costanza
    Anonym (said so) skrev 2015-06-17 20:51:35 följande:

Det är kvinnan som blir gravid, kvinnan som väljer att behålla graviditeten eller inte. Hon har ett stort ansvar. Män får halka med på tåget.

Visst kan människor förändras men varför skulle majoriteten förändras just när mammans föräldraledighet är slut? Det tror jag inte på.

Nu gör din sida det igen, slingrar er genom argumentet att det inte kommer drabba så många - det är INGEN som har påstått att _majoriteten_ av männen gör si eller så men jag har frågat VAD ni tycker att kvinnan ska göra i de fall där pappan faktiskt inte tar ut sin ledighet när barnet är litet? Jag har läst massor av trådar här på FL om kvinnor vars män (eller ex) inte tar ut sin föräldraledighet när barnet är litet - de vill spara till senare men berättar inte när senare är. Ingen kan tvinga dem att ta sitt ansvar utan det blir kvinna som får lösa situationen. Män har hälften av dagarna redan som det är och vill de inte dela med sig måste de inte.
  • Seven Costanza
    Anonym (Bra) skrev 2015-06-17 20:50:08 följande:

Du tycker inte att det är konstigt att det bara är män som förändras till det  sämre när de får barn?

Många kvinnor skaffar barn alldeles för tidigt i sitt förhållande, de ser inte/vill inte se, vem de skaffar barn med.

Jag har inte sagt att det bara är män som kan förändras till det sämre, jag skrev "människor", men det är ingen skillnad för om kvinnan blir förändrad och skiter i sitt barn kan det vara en lång och svår process för pappan att få del av mammans dagar om lagen säger 50/50 utan möjlighet att skriva över. Då lär han ju behöva stämma henne på ensam vårdnad för att få hennes dagar. Så jag tycker inte att det är bra med tvångsdelning oavsett vem av föräldrarna som inte vill eller kan ta ut sina dagar.

Visst stämmer det du skriver men anser du att det innebär att kvinnorna då ska skylla sig själva om det jag skrivit händer? Är det bättre att de går till soc? De har ju ingen barnomsorg före ett års ålder så de kan inte jobba om de inte hittat någon annan som kan ta hand om barnet.
  • Anonym (:()

Håller med dig, bra skrivet!!! Dom lever inte i verkligheten, dom sitter på sin höga häst och tittar ner på alla som inte går i samma led ;)
  • Seven Costanza
    Anonym (:() skrev 2015-06-17 21:09:46 följande:

Håller med dig, bra skrivet!!! Dom lever inte i verkligheten, dom sitter på sin höga häst och tittar ner på alla som inte går i samma led ;)

Precis. Både min man och jag är högutbildade, vi har varit tillsammans i många år och är gifta, har ett relativt stort sparande som vi tänker köpa hus för efter föräldraledigheten med vårt extremt välplanerade barn (om vi inte pga en eventuell försämring av föräldraförsäkringen måste lägga en väldigt stor del av detta på att täcka de 20000 per månad vi skulle gå back om min man måste vara hemma utan SGI).

Utåt sett alltså ett ordnat förhållande att skaffa barn i, kanske till och med enligt Said so:s världsbild, bortsett från avsaknaden av SGI trots högsta akademiska examen, men det innebär inte att jag är totalt oförmögen att sätta mig in i och ha empati med dem som inte kunnat eller vetat bra nog för att planera lika väl som vi. Jag tycker inte att deras privatekonomi och trygghet ska offras de närmsta åren, för att detta enligt vissa i den här tråden vore bättre för Sverige på lånh sikt. Jag tror inte på att allting skulle dramatiskt förbättras för att män tog 5-6 månader mer av föräldraledigheten.
  • Anonym (:()
    Seven Costanza skrev 2015-06-17 21:29:38 följande:

Precis. Både min man och jag är högutbildade, vi har varit tillsammans i många år och är gifta, har ett relativt stort sparande som vi tänker köpa hus för efter föräldraledigheten med vårt extremt välplanerade barn (om vi inte pga en eventuell försämring av föräldraförsäkringen måste lägga en väldigt stor del av detta på att täcka de 20000 per månad vi skulle gå back om min man måste vara hemma utan SGI).

Utåt sett alltså ett ordnat förhållande att skaffa barn i, kanske till och med enligt Said so:s världsbild, bortsett från avsaknaden av SGI trots högsta akademiska examen, men det innebär inte att jag är totalt oförmögen att sätta mig in i och ha empati med dem som inte kunnat eller vetat bra nog för att planera lika väl som vi. Jag tycker inte att deras privatekonomi och trygghet ska offras de närmsta åren, för att detta enligt vissa i den här tråden vore bättre för Sverige på lånh sikt. Jag tror inte på att allting skulle dramatiskt förbättras för att män tog 5-6 månader mer av föräldraledigheten.

Precis :) Alla lever och har olika förutsättningar! Det betyder inte att man är dum, lat eller inte bryr sig om sitt barn. Jag är inte högutbildade men har jobbat hela mitt liv, klarat mig själv fast man varit ensamstående osv... Sen är min personliga åsikt att barnet har det bäst hos mamma första året, har alltid tyckt. Har också sparande och detta barn är planerat :) Men min man som inte levt samma liv som mig, har tagit tag i allt :) Men skulle han tvingas att vara ledig från sitt jobb, skulle det gå i konkurs, då han snart är ensam kvar ( egen företagare). Allt är inte svart vit, vi är alla olika :) Hoppad inte det går igenom, det som är i dag är bra och funkar för alla :)
  • micromat
    Anonym (said so) skrev 2015-06-17 20:51:35 följande:

Om det nu ska vara så jäkla jämnställt. Varför halkar männen bara med på ett bananskal? Du vet män kan också vilja bli med barnoch behålla sina barn/foster.

Du förstår visst fortfarande inte att män kan förändras från plusset på stickan tills barnet är x-antal år. Men det är fortfarande mammans fel va? Det är mammans fel att hennes gubbe vid 47års ålder får en 50 års kris och gör slut när barnet är 7år. Det borde hon vetat om. Hon borde vetat vilket arsle han är trots att dom varit tillsammans 12 år och aldrig visat några sådana tendenser alls..

Du är verkligen verklighetsfrånvänd
  • 3darwin3

OM det kom ett manligt P-piller, dvs. en säker metod att SJÄLV välja när man vill ha barn, och som är "anonym" till skillnad från kondom tror jag samhället skulle gå genom en jordbävning. En del av orsaken att männen bara "halkar med på ett bananskal" beror ju på att kvinnorna har en makt som männen inte har.

Jag tror mänskligheten skulle överleva ett manligt P-piller, men OJ vilka förändringar det skulle kunna bli på kort sikt, och det samhälle vi konstruerat med mängder med "måste göra" kanske inte skulle klara det så bra som individerna.

• Anonym (said so)
    micromat skrev 2015-06-17 22:43:58 följande:
    Om det nu ska vara så jäkla jämnställt. Varför halkar männen bara med på ett bananskal? Du vet män kan också vilja bli med barnoch behålla sina barn/foster.

Du förstår visst fortfarande inte att män kan förändras från plusset på stickan tills barnet är x-antal år. Men det är fortfarande mammans fel va? Det är mammans fel att hennes gubbe vid 47års ålder får en 50 års kris och gör slut när barnet är 7år. Det borde hon vetat om. Hon borde vetat vilket arsle han är trots att dom varit tillsammans 12 år och aldrig visat några sådana tendenser alls..

Därför att männen inte har rätten att bestämma om kvinnan ska behålla graviditeten eller inte! Visst och det finns många män som aldrig får se sina barn för att kvinnan valde att abortera det!

Vanligast är ändå att kvinnan blir extremt gnällig och känslig som gravid och letar orsaker till bråk eller till att mannen inte ska få vara lika delaktig som hon. Vi pratar om föräldrapenning... Många barn får tack och lov rätten till sina barn växelvis när de till slut går via domstol. Innan dess är det vanligt att kvinnan vägrar eftersom hon har fött barnet, varit föräldraledig för att hon ansåg att det var hennes tid osv. Och ja de dumma männen trodde på familjen och lät henne få som hon ville.

Jag ser det varje dag i arbetslivet.
  • Anonym (said so)
    3darwin3 skrev 2015-06-17 23:28:50 följande:

OM det kom ett manligt P-piller, dvs. en säker metod att SJÄLV välja när man vill ha barn, och som är "anonym" till skillnad från kondom tror jag samhället skulle gå genom en jordbävning. En del av orsaken att männen bara "halkar med på ett bananskal" beror ju på att kvinnorna har en makt som männen inte har.

Jag tror mänskligheten skulle överleva ett manligt P-piller, men OJ vilka förändringar det skulle kunna bli på kort sikt, och det samhälle vi konstruerat med mängder med "måste göra" kanske inte skulle klara det så bra som individerna.

Mycket skulle förändras om även männen till 100 % kunde bestämma.
  • Anonym (Bra)
    micromat skrev 2015-06-17 22:43:58 följande:

Tycker du inte det är konstigt att det bara drabbar män? Jag läser aldrig om kvinnor som helt plötsligt skiter i sina barn.

Men jag tycker det du skriver om här ovan är ett bra argument för att dela lika. Män som tar f-ledighet är nog mer benägna att bry sig om sina barn, och inte bara skita i dom efter ett tag.

Sedan påverkar det ju inte f-ledigheten om mannen sticker när barnet är 7 år.

• Anonym (Nema)
    Anonym (Bra) skrev 2015-06-17 23:31:36 följande:
    Tycker du inte det är konstigt att det bara drabbar män? Jag läser aldrig om kvinnor som helt plötsligt skiter i sina barn.

Men jag tycker det du skriver om här ovan är ett bra argument för att dela lika. Män som tar f-ledighet är nog mer benägna att bry sig om sina barn, och inte bara skita i dom efter ett tag.

Sedan påverkar det ju inte f-ledigheten om mannen sticker när barnet är 7 år.
    Ja, om man varit nära barnen när de är riktigt små, på heltid, är man säkert mindre benägen att sticka.

Dessutom visar undersökningar (jag har läst flera, men har inga länkar just nu) att par lever väldigt jämställt, fram tills de får barn. När de får barn tar kvinnan så gott som all föräldraledighet och efter det tar hon den mesta vabben och blir ofta någon sorts obetald projektledare för familjen. Hur man delar upp föräldraledigheten påverkar familjen långt efter alltså. Till slut tröttnar hon på att mannen aldrig "hjälper till" och skiljer sig. Hur bra är det för barnen?
Svar på tråden (S) vill ha helt delad FP - kommer det genomföras tror ni?