• Oviss01

Nattbelysning

Hej!

När slutar man med nattbelysning? Själv har jag svårt att sova när det är det minsta ljust, och just nu stör jag mig faktiskt på att sonen vill ha lampan tänd utanför sitt sovrum då även jag ser den från min säng.

Han har dels en nattlampa vid sängen, men vill också ha lampan utanför sitt rum tänd. Även om han ibland glömmer bort den utanför rummet.

Är det något man bara ska låta honom växa ifrån? Eller ska man bara släcka och försöka få honom att sova i mörkret? 

Han är snart 8 år.

• Svar på tråden Nattbelysning
  • lövet2

Varför inte sätta in en nattlampa i hans rum i stället, så du slipper bli störd? En vacker dag kanske han slutar med nattlampa, eller så gör han inte det.

Våra barn har haft nattlampa under hela barndomen. Vi har midnattssol på sommaren, så det funkar inte så bra om de vänjer sig vid att sova i totalt mörker. Då har de svårt att sova under sommaren i stället.

• nozpa

En sådan man sätter i ett eluttag funkar inte då? Mina har också lampa, samt att vi har en i hallen som syns in till oss. Det har bara varit o vänja sig.

• Oviss01

Tack för era svar. Vi ska dessutom flytta inom kort, så då är frågan om man ska behålla dessa rutiner med lampor eller passa på att ändra om. Men jag antar att det är bäst att det känns tryggt när man byter miljö och inte ändrar på för mycket.

• Maddi

Jag tror att barnen gör bäst i att själv bestämma över nattlampan, en dag vill han kanske inte ha det längre. Men att ta bort något som ger trygghet är ju det dummaste man kan göra..

Svar på tråden Nattbelysning