• Aioli

Tidig förlossning vid tidiga sammandragningar? V. 16

Jag är i veckan 16 och för nån dag sen fick jag vad jag tror var en sammandragning. 
    Inatt jobbade magen en del också. Vet dock inte om det var sammandragningar eller ej...
    Men nu undrar jag om någon vet hur det är när man får sammandragningar så tidigt i graviditeten, om jag löper större risk att föda för tidigt då? Jag förstår att det är olika för var och en, men som sagt, och risken är snäppet högre?

• Svar på tråden Tidig förlossning vid tidiga sammandragningar? V. 16
  • BigMami

Nej det skulle jag inte påstå. Men som sagt så är det ju väldigt olika och individuellt Det är ju kroppens sätt att träna inför kommande förlossning. Du kanske skulle varva ner och vila lite extra?

Man kan se tillbaka hur kvinnorna i släkten födde för att få en uppskattning om förlossning osv.

• MammAmma

Alla har sammandragningar under sina graviditeter, de flesta känner bara inte alltid av dem. Jag hade sammandragningar som dessutom var lite smärtsamma, under hela mina sista två graviditeter, de föddes 39+0 och på bf.

• MammAmma

Jag håller med BigMami om att du borde se över om du stressar osv, sammandragningar kan ofta vara en indikation på att man behöver ta det lugnare. Alla kan inte fortsätta leva som de gjorde innan graviditeten.

• Aioli

Tack för svar!

Min gjorde ont och satt i ca 1 timme. Kan det stämma att det var en sammandragning?

Jag ska förklara hela förloppet;

Till en början trodde jag att det var den "vanliga" magvärken jag får till och från, men när den inte gick över på 10 minuter, utan snarare blev värre, så kände jag efter mer noggrant hur smärtan kändes och jag skulle nog kunna förklara det som att jag kände mig extremt förstoppad och uppblåst. (Förstoppad var jag ej- förklaring på det behövs inte).
    Jag hade svårt att gå och sitta i vissa ställningar. Efter ca 40 minuter tittade jag mig i spegeln och fick se en enorm utbuktning i mitten av magen ungefär. Man kan säga att magen såg precis ut som den kändes.
    När jag sen gick och la mig så la sig även smärtan ganska snabbt.

Jag kan tillägga att jag haft stresspåslag hela dagen till och från, med mycket känslor åt alla håll och kanter.

• Maddi

Du bör kolla då du inte har uvi. Graviditeten kan ta bort uvi symptomen, alltså man kan ha uvi fast det inte gör ont när man kissar och det kan starta sammandragningar.

• Aioli
    Maddi skrev 2015-06-02 13:40:36 följande:

Du bör kolla då du inte har uvi. Graviditeten kan ta bort uvi symptomen, alltså man kan ha uvi fast det inte gör ont när man kissar och det kan starta sammandragningar.

Jaså? Jag har aldrig haft urinvägsinfektion, så risken är nog rätt liten att det skulle vara nå sånt bakomliggande. Men ska absolut ta upp det med barnmorskan nästa vecka. Tack för tipset!

• Maddi
    Aioli skrev 2015-06-02 18:08:34 följande:

Jaså? Jag har aldrig haft urinvägsinfektion, så risken är nog rätt liten att det skulle vara nå sånt bakomliggande. Men ska absolut ta upp det med barnmorskan nästa vecka. Tack för tipset!

om du har uvi så är de inte bra att vänta till nästa vecka, jag föreslår att du går och lämnar prov på hälsocentralen. Jag har aldrig heller haft uvi, men kom i vecka 20 och sammandragningar. Fick få rådet att kolla för uvi eftersom de kan sätta igång sammandragningar.
  • Aioli

Jag hade inte uvi. Troligtvis handlade om stressen jag kände under den dagen.

• CTMT

Började få sammandragningar i vecka 12. Uppkommer ofta i stressiga situationer, kan vara olika länge och är helt enkelt ett friskhetstecken i graviditeten. Dock ska det inte te sig smärtsamt, men behagligt och ihållande kan det vara ibland!

• Aioli

Tack för svaren hörni!

Angående att det var smärtsamt tycker jag känns lite svårt att avgöra på ett sätt egentligen. Alltså, det kändes liksom som om jag var extremt uppblåst, och hade svårt att gå upprätt. Men ONT så jag skrek gjorde det inte, men ja.. obekvämt.

• Aioli
    lillefröe skrev 2015-06-12 14:40:36 följande:

Hade första sammandragningarna i v.16 och har inte fått barn än. Är i v.36 nu  

Det känns betryggande att läsa! :) Hoppas bebben håller sig inne ett par veckor till Glad Och lycka till när det är dags att köra järnet!
  • Aioli
    lillefröe skrev 2015-06-16 00:08:44 följande:

Tack så mycket börjar bli övervänt nu! 

Hur har det gått för dig?  Baby ?
  • lillefröe
    Aioli skrev 2015-07-15 22:07:24 följande:
    Hur har det gått för dig?  Baby ?
    Önska jag kunde skriva att bäbis är här men icket! v.41 nu
  • Aioli

Hoppas inte den lille väntar på en ordentlig sommar bara. Hihi

• lillefröe
    Aioli skrev 2015-07-16 11:00:12 följande: