• Ascendere

Knattecup i fotboll, förväntas det verkligen att man som förälder är med hela dagen??

Hej!

En fråga i första hand till er som har barn som håller på med fotboll:
    Vår tjej, 07:a, har precis börjat med fotboll. Jag, pappan alltså, är helt ointresserad av fotboll och har ingen erfarenhet av hur det fungerar med cup:er och liknande. 
    Men hon tycker det är kul så då ska hon ju såklart få spela tycker jag.
    Nästa helg var det cup någonstans ute på landet, kl 09-16 en lördag. Det enda som stod i utskicket var samling där-och-där då-och-då. Ingenting om gemensam transport dit eller liknande. Betyder det att man förväntas skjutsa sitt barn hela vägen, en sträcka på 40-50km, istället för att laget ordnar någon form av gemensam tp vilket ju vore överlägset såväl samhällsekonomiskt som miljömässigt?
    Och det stod ingenting om måltider, telefonnummer till tränare, vem av tränarna/lagledaren som har ansvar för barnen under cupen osv.
    Betyder det att det faktiskt förväntas att man som förälder ska vara med hela dagen bara för att se till att ens barn får mat osv? Eller är det, vilket vore det rimliga, tränarna och/eller lagledarna som tar ansvar för barnen och det är så självklart att det inte behöver nämnas?

Finns liksom inte en chans i helvete att jag slösar bort en hel lördag på att stå och kolla på ett gäng ungar som kickar boll, men kan hon åka själv så går det naturligtvis bra.

• Svar på tråden Knattecup i fotboll, förväntas det verkligen att man som förälder är med hela dagen??
  • Quexxet
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 21:48:38 följande:

Om du förväntar dig att tränare /lagledare ska ta hand om ditt och övriga barn i den åldern så får du nog avlöna dem .

Ja, det hör till att man är med sina barn vid aktiviteter. Men man kan ju göra upp med en annan familj om barnet har en kompis i laget att man turas om och hjälper varandra. Ni tar hand om båda barnen och kör etc. denna gång, så tar de nästa.

OJ! Så är det inte här (bor iofs på landet) här får vi körschema för bortamatcherna så alla föräldrar får köra ca två bortamatcher var, kan man inte så får man byta sinsemellan, har man inte körkort får man fixa någon annan som kör eller alternativt höra om någon annan förälder kan köra (då brukar man erbjuda ersättning men det är det inte någon som tar emot). Även om man som förälder följer med för att titta på en bortamatch ska barnet åka med resten av laget. Vid övernattningscuper hyr föreningen minibussar så ledarna kör, vill du som förälder följa med gäller samma sak där. Barnet ska åka med laget. Glad
  • Flickan och kråkan
    Quexxet skrev 2015-06-02 22:01:10 följande:

OJ! Så är det inte här (bor iofs på landet) här får vi körschema för bortamatcherna så alla föräldrar får köra ca två bortamatcher var, kan man inte så får man byta sinsemellan, har man inte körkort får man fixa någon annan som kör eller alternativt höra om någon annan förälder kan köra (då brukar man erbjuda ersättning men det är det inte någon som tar emot). Även om man som förälder följer med för att titta på en bortamatch ska barnet åka med resten av laget. Vid övernattningscuper hyr föreningen minibussar så ledarna kör, vill du som förälder följa med gäller samma sak där. Barnet ska åka med laget. 

Ja, men då är det ju föräldrar med som delar ansvar. Och alla får ta sin del. Men är det inte organiserat på det viset så kan man ju inte förvänta sig att tränarna ska ta ansvar för alla barnen. Mitt tips var ju just att ts skulle försöka samorganisera sig med andra föräldrar.
  • Ascendere
    Quexxet skrev 2015-06-02 22:01:10 följande:
    OJ! Så är det inte här (bor iofs på landet) här får vi körschema för bortamatcherna så alla föräldrar får köra ca två bortamatcher var, kan man inte så får man byta sinsemellan, har man inte körkort får man fixa någon annan som kör eller alternativt höra om någon annan förälder kan köra (då brukar man erbjuda ersättning men det är det inte någon som tar emot). Även om man som förälder följer med för att titta på en bortamatch ska barnet åka med resten av laget. Vid övernattningscuper hyr föreningen minibussar så ledarna kör, vill du som förälder följa med gäller samma sak där. Barnet ska åka med laget. Glad
    Det där låter ju betydligt rimligare, då får ju barnen även lära sig att fungera som ett lag utanför planen vilket är mycket mer värt än att curlas sönder av föräldrarna.
  • Gladskit

Att stå vid sidan av planen när ens barn spelar fotboll räknar inte jag som curling!
    Jag älskar inte heller fotboll men då det råkar vara min sons största intresse har jag fått acceptera att så är fallet.

Han tränar två gånger i veckan och så är det matcher varje helg. Vi är dock inte med på matcherna varje helg eftersom vi åker till landet ett par helger i månaden. Vi har också en konstgräsplan i närheten av vårt hus som vi går till kanske 2ggr vecka och spelar och övar passar och så. Men det tycker jag ännu så länge är kul, det ger ju mig en chans att röra på mig lite också.

Han spelar sin andra säsong nu och hittills har vi varit med på alla träningar och matcher som han varit med på så att säga. Ibland båda två, ibland bara en av oss beroende på om vi har annat inbokat samtidigt.

Men det jag skulle rekommendera att du föreslår, om inte ditt barns klubb styr upp det så idag, är att man alltid träffas på hemmaplan först. Även om det är bortamatch. På lördag exempelvis är det match i St Erikscupen på andra sidan stan. Men då samlas hela gänget vid klubblokalen först och så fördelar man killarna mellan bilarna så att alla som vill kan åka med. Det finns killar som alltid kommer men vars föräldrar inte kan hänga med men då har det hittills aldrig varit några problem att lösa skjutsen. Så var det även när jag var yngre och höll på med min idrott, man fick alltid åka med någon annan klubbkompis om ens egna föräldrar inte kunde skjutsa.

• Gladskit

Sen kan jag väl tycka att ledarna borde lämna ut någon sorts informationsblad med kontaktuppgifter osv. Om inte klubben har någon hemsida där det kan tänkas att man hittar den informationen?

• Flickan och kråkan
    Ascendere skrev 2015-06-02 22:09:23 följande:

Det där låter ju betydligt rimligare, då får ju barnen även lära sig att fungera som ett lag utanför planen vilket är mycket mer värt än att curlas sönder av föräldrarna.

Att köra sin 7-åring 5 mil till en cup är knappast att curla. Däremot om du knyter hennes skor, bär hennes grejer.....och kör henne en kort bit till träningen varje gång så kan det nog klassas som det. Men samordnad samkörning är kanon, men du kan behöva drivs frågan själv.
  • Quexxet
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 22:07:06 följande:
    Ja, men då är det ju föräldrar med som delar ansvar. Och alla får ta sin del. Men är det inte organiserat på det viset så kan man ju inte förvänta sig att tränarna ska ta ansvar för alla barnen. Mitt tips var ju just att ts skulle försöka samorganisera sig med andra föräldrar.
    Ja, det verkar ju galet om alla föräldrar ska köra varsitt barn till samma ställe!
  • Ascendere
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 22:13:39 följande:
    Att köra sin 7-åring 5 mil till en cup är knappast att curla. Däremot om du knyter hennes skor, bär hennes grejer.....och kör henne en kort bit till träningen varje gång så kan det nog klassas som det. Men samordnad samkörning är kanon, men du kan behöva drivs frågan själv.
    Jag tyckte det var ett bra tips du kom med att man kan gå ihop några föräldrar och turas om!
  • Dixie
    Ascendere skrev 2015-06-02 21:47:08 följande:
    Ja, det är klart jag skjutsar henne till o från träningar, hjälper till med inköp av utrustning, betalar lagavgifter mm, men det är ju ändå hon som ska spela för att hon tycker det är kul, någon måtta på curlandet får det väl ändå vara?
    tror du har missuppfattat vad curlande går ut på... att spendera tid med sitt barn är inte att curla...... 

men att organisera samkörning är väl en utmärkt idé - det kan du ju ta tag i! 
  • Mrs Green

Som andra sagt... Det är helt säkert uppskattat om du hjälper till och organiserar samåkning och att föräldrarna hjälps åt att se till att barnen äter under cupen!

Min dotter spelar handboll. Tränaren är 17 år och fullt upptagen med att träna, hon kan inte hålla ordning på alla tjejer mellan matcherna också. Min man accepterade att ställa upp som lagledare (dvs anmäla till cuper och hålla kontakten med resten av klubben osv) men eftersom 17-åringen har annat att göra ibland så får han även hoppa in som hjälptränare, och eftersom ingen annan förälder vill hjälpa till så är han även materialförvaltare och släpar bollar och matchtröjor på tunnelbanan eftersom vi inte har bil. Och eftersom matchtröjorna är hemma hos oss så är det jag som tvättar dem... Och det här är säkert inte ovanligt :) Det är nog så i de flesta klubbar att 1-2 föräldrar förväntas göra allt. Så om någon skulle erbjuda sig att fixa samåkning eller hålla ett öga på tjejerna mellan matcherna så vore det verkligen underbart!!

• Ramborg
    Ascendere skrev 2015-06-02 21:47:08 följande:

(...)

Det är ju knappast så att vi får någon kvalitetstid ihop om hon spelar och jag står bredvid och tittar på heller.... 

Stackars barn.
    42.
Svar på tråden Knattecup i fotboll, förväntas det verkligen att man som förälder är med hela dagen??