• Anonym (Nyfiken)

Kan åsikter vara socialt konstruerade?

Typ huruvida man anser att stora bröst på kvinnor är bättre än små, t ex.

• Svar på tråden Kan åsikter vara socialt konstruerade?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Goja) skrev 2015-06-04 11:05:47 följande:

Ser att du försökt klämma in både en och hen i meningen men det blev nog inte helt lyckat. "Det är bra att byta ut man mot en och han/hon mot hen" är ett exempel på en konstruerad åsikt som du försöker ta till dig men det syns på meningen ovan att det inte är ditt naturliga sätt att skriva.

Okej, snacka om sido-diskussion, men alright.
  • sociologen
    Anonym (Maja) skrev 2015-06-04 11:22:59 följande:

Jag förstår inte exemplet med moderaterna. Menar du att en politisk åsikt skulle kunna vara biologiskt betingad?

Exemplet i ts förstår jag, där kan jag ju förstå kopplingen till biologi. Att du skulle kunna vara biologiskt "betingad" att tända på stora bröst kan jag förstå att man kan mena. Men politik?

Vet inte om du menar mitt resonemang men jag tar mig friheten att svara på det sättet.

Jag syftar inte på att åsikter är biologiskt betingade alls utan en konsekvens av överförda normer dvs social konstruktion av preferenser. Att åsikter överhuvudtaget skulle vara biologiskt betingade skulle vara att säga att vi alla föds med fasta åsikter om världen hurvida vi föredrar ett parti över ett annat eller en viss storlek på kroppsliga attribut eller annan och det håller jag inte med om. Jag pratar mer om den diskursiva makten i förhållande till ens signifikanta andre.
  • sociologen

Eller översatt till vettig svenska; språkets inverkan på individen och hur det befäster de preferenser och normer som vi har och lever efter.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Maja) skrev 2015-06-04 11:22:59 följande:

Jag förstår inte exemplet med moderaterna. Menar du att en politisk åsikt skulle kunna vara biologiskt betingad?

Exemplet i ts förstår jag, där kan jag ju förstå kopplingen till biologi. Att du skulle kunna vara biologiskt "betingad" att tända på stora bröst kan jag förstå att man kan mena. Men politik?

Fast vad är skillnaden? En moderat skulle ju kunna ompröva sina politiska åsikter lika mycket som jag skulle kunna ompröva mina bröst-preferenser, eller?
  • Aylae
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-06-04 10:53:10 följande:

Är hela yttrandefriheten konstruerad egentligen?

Jaa bra fråga! !! Är den det? Skulle inte förvåna mig alls.

Hoppas inte att quotet ser normalt ut nu. Inte så vass på det här med att infoga quotes.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-06-04 11:38:54 följande:

Fast vad är skillnaden? En moderat skulle ju kunna ompröva sina politiska åsikter lika mycket som jag skulle kunna ompröva mina bröst-preferenser, eller?

Jag finner det mkt osannolikt/ direkt omöjligt att biologin har en direkt koppling till politisk inriktning. Naturligtvis är biologiska förutsättningar med och påverkar ens personlighet som i sin tur påverkar ens åsikter men i slutändan spelar biologin bara en ytterst liten roll. Bara det att det finns politiska partier att rösta på är ju en social konstruktion.

Att sexualdriften och vissa sexuella preferenser är medfödda tycker jag är mer logiskt, även om jag personligen tror att både biologi och "miljö"spelar roll där.
  • sociologen

Jag tror att diskussionen saknar en gräns mellan sociala konstruktioner och sociala symboler som visar och befäster konstruktioner. Ett parti är ju en symbol för en grupp människor som tycker si eller så. En attityd inför ett kroppsligt attribut är ju knappast det såtillvida man inte skapar en grupp med samma åsikter. Gruppen blir då en symbol för åsikten precis som ett moderatmärke visar på en grupptillhörighet. En persons preferenser kan dock skiljas från detta då det ger utrymme för en viss individualism. En åsikt eller något som är vad vi nu definierar som biologiskt betingat beteende kan ju såklart förändras skillnaden dem emellan är ju enbart deras härkomst. En är diskursiva och den andre är i vårt fall biologisk. Tror nog endast att Freud skulle hålla med om vår Def men ändå..

• Anonym (uu)

Oh ja. Läs boken "Connected"!

• Aylae

Fast nu är vi väl helt off topic? Trådstart handlar ju om sociala konstruktioner. Det var iaf det jag var intresserad av att diskutera ????

Men då drar jag mig nog ur här misstänker jag.

• Anonym (Maja)
    Aylae skrev 2015-06-04 23:07:12 följande:

Fast nu är vi väl helt off topic? Trådstart handlar ju om sociala konstruktioner. Det var iaf det jag var intresserad av att diskutera ????

Men då drar jag mig nog ur här misstänker jag.

Fast det diskuterar jag utifrån ts exempel. Jag förstår inte hur en politisk åsikt inte skulle vara socialt konstruerad. Alternativet torde väl vara biologisk?

Precis som man diskuterar kön/genus där könet är det biologiska och genus det socialt konstruerade - dvs könsrollerna.
  • Daniel12

Definitivt. Förstår överhuvudtaget inte varför en kvinna måste ha stora bröst och långt blont hår för att mäns hormoner ska gå igång. Själv tycker jag bara det är avtändande med blonda bimbos med silikoninplantat. Men säger man det till folk tror de att man är bög eller liknande.

Likadant med politik. När alliansen satt vid makten började var och varannan helt plötsligt att ondgöra sig över arbetslösa och sjukskrivna, att de var parasiter m.m. Innan dess när sossarna satt vid makten var det bara ett fåtal som gnällde. Vi är mer lättstyrda än vi tror, men är inte direkt medvetna om det. Därför skulle jag inte bli ett dugg förvånad om svenskarna skulle släppa fram en Hitler-typ till makten..

• Flash Gordon
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-06-03 22:38:53 följande:

Typ huruvida man anser att stora bröst på kvinnor är bättre än små, t ex.

Kan åsikter vara någonting ANNAT än "socialt konstruerade"?

Skulle motsatsen vara att åsikter var någonting biologiskt man föds med? Det går väl inte? Man föds ju inte med färdiga åsikter utan alla åsikter är konstruerade utifrån ens egna erfarenheter. Eller?

Vad är det i resonemanget jag missar?
  • Anonym (Maja)
    Flash Gordon skrev 2015-06-05 10:23:57 följande:

Kan åsikter vara någonting ANNAT än "socialt konstruerade"?

Skulle motsatsen vara att åsikter var någonting biologiskt man föds med? Det går väl inte? Man föds ju inte med färdiga åsikter utan alla åsikter är konstruerade utifrån ens egna erfarenheter. Eller?

Vad är det i resonemanget jag missar?

Ja, det är ju det jag undrar också. Vilka åsikter är inte konstruerade socialt?
  • Anonym (Tror faktiskt)

Jag skulle väl snarare säga att åsikter är socialt konstruerade. 
    Jämför våra åsikter, värderingar och ideal idag kontra 100 år sedan. Vi är ju exakt samma art och våran intelligens eller drifter har inte ändrats öht, men våra åsikter och ideal är helt olika. Eller kolla på befolkningar som lever där de inte har samma livsstil som oss, t ex inuiter, afrikanska stammar mm.. Drömkvinnan där ser nog inte ut eller beter sig som Megan Fox eller annan random "snygg tjej". 

Svar på tråden Kan åsikter vara socialt konstruerade?