Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Kan åsikter vara socialt konstruerade?

Typ huruvida man anser att stora bröst på kvinnor är bättre än små, t ex.

• Svar på tråden Kan åsikter vara socialt konstruerade?
  • Anonym (Nyfiken)
    Aylae skrev 2015-06-04 08:43:00 följande:

Hahaha självklart kan åsikter vara socialt konstrukterade! ;)

Ta skönhetsideal t.ex. Vi lever ju i ett samhälle där vi oavbrutet matas med reklam där "vackra" människor propagerar för olika produkter. Inte är det väl du som bestämt vad som anses vackert? Nej det är samhället och idag framförallt media. För att undgå att bli påverkad eller influerad av dessa ideal krävs det ju nästan att att man bryter med samhället. Vi matas ständigt med olika typer av ideal. Dock varierar ju dessa beroende på vart i världen man lever. I ett samhälle anses det ju t.ex. attraktivt med långa halsar och kvinnorna har ringar på halsen som sträcker ut den medan samma fenomen i ett annat samhälle anses vara väldigt oattraktivt.

Så svaret är, ganska uppenbart, ja.

Vilken klarsyn!

Hur mycket är du själv påverkad, anser du?
  • Anonym (Nyfiken)
    Aylae skrev 2015-06-04 10:01:40 följande:

Svårt att säga hur mycket jag är påverkad av den sociala konstruktionen men något jag vet med all säkerhet är att jag är hundra gånger mer påverkad av den än jag själv inser, vill tro ochans önekar att vara. Även om jag inte själv vill så är det ju till stor del ofrånkomligt. Dock tror jag att om man reflekterar över egna normer, värden och samhället i stort så kan man förhoppningsvis minska denna påverkan en liten del iaf. Men det blir ju klart svårare och svårare att värja sig och skilja på vad som är mina egna åsikter och vad som "prackats" på mig från barnsben.

Hur undviker man det tror du?

Får jag fråga vad som föranledde denna fråga/trådstart? :) Mycket intressant ämne måste jag säga!!

Jag tror inte det går att undvika, så länge man inte gör rent våldsamma saker, så kan man väl skylla på att samhället "jobbar emot en". T ex kvinnomisshandel, det är okej ur normernas synvinkel, men inte okej rent lagligt eller enligt vad de flesta människor anser.

Och ja, jag är f ö man och feminist.

Det som föranledde denna tråd var en diskussion om bröst med en tjejkompis då jag hävdade att min preferens för större bröst var min faktiska åsikt, med hon hävdade att jag bara trodde detta medan det egentligen var att jag blivit itutad att ha denna preferens.

Kul att du fanns ämnet intressant!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Maja) skrev 2015-06-04 10:13:51 följande:

Självklart. Så länge du inte lever som en eremit utan någon som helst kontakt med andra människor lär ju dina åsikter påverkas av de sociala sammanhang du befinner dig i.

Vet inte hur en person som aldrig har haft någon som helst kontakt med en annan levande varelse skulle utveckla åsikter, men det lär ju vara omöjligt att ta reda på...

Men om en, säg, man skulle rösta på Moderaterna baserat på att hen anser att det är det parti som har bäst åsikter, skulle det kunna vara konstruerat då?
  • Anonym (Nyfiken)

Är hela yttrandefriheten konstruerad egentligen?

• Anonym (Nyfiken)
    sociologen skrev 2015-06-04 10:57:18 följande:

Ber om ursäkt att jag lägger mig i er diskussion. Bortse gärna från mitt inlägg om ni anser det ickerelevant.

Enligt sociologiska teorier skulle dina åsikter härstamma från dina signifikanta andra dvs närstående där de befäster dem genom att agera utefter dessa det kan vara att bära moderaternas märke, tala gott om deras politik eller andra saker då dessa individer står dig nära är de de som förser dig med dina preferenser. Du kan givetvis ändra dig men du gör det genom att ändra de preferenser som du redan har dvs genom befintliga preferenser skaffar du nya vilket ju då kommer som en konsekvens av dina redan befintliga preferenser och den kognitiva dissonans som de medför. Sen om det verkligen är dina åsikter är nog en epistemologisk diskussion

Nu är inte jag moderat, men bra analys.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Goja) skrev 2015-06-04 11:05:47 följande:

Ser att du försökt klämma in både en och hen i meningen men det blev nog inte helt lyckat. "Det är bra att byta ut man mot en och han/hon mot hen" är ett exempel på en konstruerad åsikt som du försöker ta till dig men det syns på meningen ovan att det inte är ditt naturliga sätt att skriva.

Okej, snacka om sido-diskussion, men alright.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Maja) skrev 2015-06-04 11:22:59 följande:

Jag förstår inte exemplet med moderaterna. Menar du att en politisk åsikt skulle kunna vara biologiskt betingad?

Exemplet i ts förstår jag, där kan jag ju förstå kopplingen till biologi. Att du skulle kunna vara biologiskt "betingad" att tända på stora bröst kan jag förstå att man kan mena. Men politik?

Fast vad är skillnaden? En moderat skulle ju kunna ompröva sina politiska åsikter lika mycket som jag skulle kunna ompröva mina bröst-preferenser, eller?
Svar på tråden Kan åsikter vara socialt konstruerade?