• Sallysally

    1 eller 2 barn? Och varför?

    Har 1 barn. 1 år gammal. Många runt om oss börjar fundera på barn nr 2.

    Jag är inte redo för fler barn. Kanske inte vill ha fler barn. Så nöjd med de barn vi har. Men ibland tänker jag syskon vore kul. Men jobbigt kan de vara tänker jag...

    Vad säger ni? 1 eller 2 barn och varför ?

  • Svar på tråden 1 eller 2 barn? Och varför?
  • Sallysally
    Gladskit skrev 2015-06-08 13:32:43 följande:

    Jag har själv tre syskon/systrar som jag har en bra relation med. Vi är ju alla vuxna nu och ganska mycket på samma nivå. Jag är väldigt glad över att ha dem!

    Men däremot har jag själv och min man "bara" ett barn, en nioåring. Jag vet inte, men det har nog mest bara blivit så. Jag har inte känt någon direkt längtan efter fler och jag kan inte "skaffa" syskon åt honom för att han ska ha en kompis, inte bli ensam när han blir äldre osv. för det finns inga garantier för någondera.

    Han kunde ha fem syskon där alla avskyr varandra eller han kan vara endabarn och ha världens schysstaste liv. Det blir som det blir.

    Vi har aldrig siktat på barn tätt, det visste vi tidigt. Så minst 4 år mellan barnen var vi rätt överens om. Men sen har de där åren tuffat på och nu är vi en så jäkla skön trio så jag vet inte om jag vill. Inte min man heller. Och som sagt, längtar man inte efter att få barn igen och bli mamma igen så är det svårt att tvinga fram något.

    Ditt barn är ju bara ett år så du ska absolut inte stressa!! Jag antar också att hen inte går på dagis ännu så då har ni den grejen kvar också, skola in på förskola, få ihop vardagspusslet med jobb, hämtningar, lämningar, egna intressen, vuxenrelationen osv.


    Precis så e det. Dagis osv snart och allt det innebär. Känns stressigt bara de :/ jobba och få ihop allt! Önskar jag alltid kunde varit hemma med mitt barn:)
  • elvira78

    har 2 barn men det var SÅÅÅÅ mycket lättare allting med bara 1 barn. Men ensambarn brukar inte bli så trevliga så därför föredrar jag fler barn ;P

  • mamma 86
    elvira78 skrev 2015-06-08 18:58:14 följande:

    har 2 barn men det var SÅÅÅÅ mycket lättare allting med bara 1 barn. Men ensambarn brukar inte bli så trevliga så därför föredrar jag fler barn ;P


    Va? Har du någon källa på att det generellt är så? Jag känner många dom har syskon och inte alls är trevliga men det betyder inte att "de brukar bli så".
  • Gladskit

    Jag tror man ska passa sig för att generalisera. Oavsett hur stor barnaskara man har är det föräldrarnas uppgift att uppfostra dem.
    Ja, ett endabarn kan upplevas annorlunda än barn uppvuxna med syskon men oftast finns en logisk orsak.
    Ett endabarn är van att inte behöva jämka och kompromissa eftersom hen varit själv, men det är min uppgift som mamma att ändå föra in den aspekten i vardagen och se till att han förstår.
    Ett endabarn kan vara krävande men det är förmodligen för att hen har fått väldigt mycket tid. Om jag ser till min son tex. så är han ju van att diskutera mycket med oss vuxna, eftersom vi inte har fler barn kring middagsbordet. Så han är nog ganska van att bli lyssnad till så att säga. Men även där är det vårt ansvar att se till att han ändå vänjer sig vid att vänta på sin tur, respektera andra, vara tyst när andra pratar osv.

    Sen finns det undersökningar som visar att vissa personlighets-och karaktärsdag kan framträda mer eller mindre beroende på vilken plats i syskonskaran man har eller om man är endabarn. Men hur barnet väljer att uppföra sig och om de dragen blir så värst framträdande eller ej beror ju på just uppfostran. Tror jag.

  • Duckan

    Vi var väldigt inställda på ett barn och så blev det. Det visade sig att jag inte kan få fler barn så valet fanns iofs inte heller, men jag tror inte vi hade försökt oss på en tvåa ändå.

  • Sallysally
    Tvivlare skrev 2015-06-16 18:34:42 följande:

    Har två barn med åtta år mellan. Det blev superbra. Storebror älskar lillasyster.


    de låter underbart
  • Tvivlare

    Känn ingen press över fler barn. När du är redo känns det rätt. Så länge det finns tvivel eller praktiska hinder så är du inte mogen. Lyssna på känslan och våga lita på den. Har du åldern på dig så ta det lugnt. Vi vet aldrig vilken ålderskillnad som blir bäst. Det är olika för olika individer. Försök bara känna hur gamal du kan tänka dig vara som nybliven mamma och ta det lugnt och njut av livet tills dess och lita då på känslan så får tiden utvisa hur många barn det blir.

  • Vevoz
    Annaïck skrev 2015-06-06 21:04:33 följande:

    De har nagon att leka med, de blir inte ensamma den dag du och pappan är döda


    Ensamma kan de bli ändå
  • Vevoz
    elvira78 skrev 2015-06-08 18:58:14 följande:

    har 2 barn men det var SÅÅÅÅ mycket lättare allting med bara 1 barn. Men ensambarn brukar inte bli så trevliga så därför föredrar jag fler barn ;P


    Snarare barn med syskon som blir otrevliga, de är ju vana att behöva skrika och gapa för att höras hemma annars tar syskonen över ;)
Svar på tråden 1 eller 2 barn? Och varför?