• Anonym (?)

Nyfiken fråga om McD

Man ser ganska ofta föräldrar som väljer apelsinjuice på McDonalds till sina barn istället för läsk, men jag undrar varför gör ni det?

• Svar på tråden Nyfiken fråga om McD
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2015-06-07 14:08:21 följande:
    Fast att dricka juice någon vid besök på MC Donalds är inte särskilt skadligt alls.

Det är väl upp till var föräldrar att bestämma vad deras barn dricker då?
    Nä, detsamma gäller ju läsk. Det är klart att föräldrar får bestämma vad deras barn får dricka. Men apelsinjuice och cola är lika illa när det gäller tänderna!
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2015-06-07 14:15:27 följande:
    Nä, detsamma gäller ju läsk. Det är klart att föräldrar får bestämma vad deras barn får dricka. Men apelsinjuice och cola är lika illa när det gäller tänderna!
    Fast att dricka juice någon gång ibland är inte särskilt skadligt för tänderna.

Bara man är noga med tandborstningen efteråt!

Det är inte din sak vad föräldrar väljer att ge sina barn att dricka.

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2015-06-07 14:18:30 följande:
    Fast att dricka juice någon gång ibland är inte särskilt skadligt för tänderna.

Bara man är noga med tandborstningen efteråt!

Det är inte din sak vad föräldrar väljer att ge sina barn att dricka.
    Säger bara att juice och cola är lika skadligt för tänderna. Sen vad man väljer bryr jag mig inte om.
    Men om man tror att det ena är bättre än det andra i den synvinkeln så tror man fel.

Sen ska man heller inte borsta tänderna direkt efteråt heller!
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2015-06-07 14:25:14 följande:
    Säger bara att juice och cola är lika skadligt för tänderna. Sen vad man väljer bryr jag mig inte om.
    Men om man tror att det ena är bättre än det andra i den synvinkeln så tror man fel.

Sen ska man heller inte borsta tänderna direkt efteråt heller!
    Det handlar nog inte om vad man tror är bättre för tänderna utan att man ibland väljer att "lyxa till det lite" med att dricka t.ex juice till maten.

Det som sker bara någon gång ibland är inte direkt skadligt för kroppen.
  • Anonym (E)

Förstår inte riktigt syftet med denna tråd. Är det för att visa att du vet att juice är lika onyttigt? Som att inte de flesta vet det liksom...

• Rainbow Dash

Av samma anledning som jag beställer chicken nuggets istället för hamburgare; för att det är det ungarna vill ha.

• Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2015-06-07 13:38:41 följande:

Enda skillnaden är att man får i sig lite fiber och c-vitamin.

Och det är väl bra. Varfor behova dricka vatten med en fibertablett och en C-vitamintablett om man istället kan dricka ett glas juice?
  • Anonym (Sockerhysteri)
    Anonym (?) skrev 2015-06-07 12:52:25 följande:

Ja, en del lurar nog sig själva där..

Juice innehåller naturligt förekommande fruktsocker och fruktsyror som visserligen inte är bra i större mängder (dessutom de nyttigheter du skrev) medan Coca-Cola innehåller raffinerat socker, koffein, citronsyra, fosforsyra och färgämnen, och inget nyttigt. Tror inte alls man lurar sig själv om man tror att juice är bättre än Coca-Cola. Sedan finns det ju nyttigare alternativ än juice, men det var ju inte frågan här.
  • hoppsa

Men alltså.

Menar ni att pressad frukt utan tillsatser ( nu vet jag inte vad för juice de har, vi äter inte där) är skadligt och jämförbart med färgämnen, konstgjorda aromer, socker, smakförstärkare och allt skit som finns i läsk?!

För tänderna kanske, men i övrigt?

• suziz

När vi äter snabbmat (vilket aldrig sker på just McD) så fick mina barn mjölk till hamburgaren så länge vi kunde bestämma över detta. De fick även exempelvis minimorötter istället för pommes.

När de blev större så valde de själva vilken dryck de ville ha.

• Anonym (?)
    Anonym (Sockerhysteri) skrev 2015-06-08 09:02:24 följande:
    Juice innehåller naturligt förekommande fruktsocker och fruktsyror som visserligen inte är bra i större mängder (dessutom de nyttigheter du skrev) medan Coca-Cola innehåller raffinerat socker, koffein, citronsyra, fosforsyra och färgämnen, och inget nyttigt. Tror inte alls man lurar sig själv om man tror att juice är bättre än Coca-Cola. Sedan finns det ju nyttigare alternativ än juice, men det var ju inte frågan här.
    Fast äter man ute på snabbmatsställen så tänker man man inte i första hand på innehållet.

Som någon annan skrev så är det säkert för att inte introducera läsk för tidigt för att det är sött (eller så gillar inte barnet kolsyrat) Men är det för att man inte vill barnet ska få i sig för mycket socker så är apelsinjuice lika farligt och frätande som cola.

Finns säkert också de som ger juice hemma just av samma anledning istället för saft.

Vill man att barnet ska få i sig vitaminerna så är det ju isf bättre att äta frukten än att dricka den!

• Anonym (??)

Självklart är enda anledningen till att man väljer juice den att ge någon skitnödig, osäker o liten stackare chansen att slå sig på bröstet o för ett par minuter känna sig viktig.

Du skriver att du inte bryr dig? Men du väljer att starta en tråd om det...?

Och dessutom anonymt...

• Mascaraklumpar

För att han vill ha det, för att jag tycker att man ska få unna sig något man vill ha då och då även om det är onyttigt och för att jag egentligen inte ser någon anledning till att låta bli då den totala mängden socker han får i sig på en vecka ändå är låg.

• nozpa

Är inga vana mcdonald's besökare. De ggr vi varit där har 4 åringen fått välja vad hon vill ha. En gång vatten, en gång äppeljuice. Hon är inte så förtjust i läsk.

Nu är det väl ingen som tror att juice är direkt nyttigt, det finns nog ingen som gör. Men det är ju mindre onyttigt än läsk iaf.

• Anonym (!)
    Anonym (?) skrev 2015-06-07 12:42:26 följande:

Man ser ganska ofta föräldrar som väljer apelsinjuice på McDonalds till sina barn istället för läsk, men jag undrar varför gör ni det?

Mina barn tycker inte om läsk och dricker därför äppeljuice om vi är på McDonalds/MAX.
  • Anonym (Järn)

C-vitaminet i den färskpressade juicen hjälper också till att ta upp järnet i köttet. Ser du bara kalorier och socker du TS?

• Anonym (Järn)
    Anonym (Järn) skrev 2015-06-08 21:48:21 följande:

C-vitaminet i den färskpressade juicen hjälper också till att ta upp järnet i köttet. Ser du bara kalorier och socker du TS?

Sen behöver vi inga mängder av juicen men en hel del nyttigheter innehåller den! Sen är juice lika dåligt för tänderna som läsk. Man kan göra det bästa av situationen genom att dricka med sugrör, inte borsta tänderna direkt efteråt och inte smådricka utan dricka/äta upp och sen låta tänderna vila. Sunt förnuft ;)
Svar på tråden Nyfiken fråga om McD