• Hilda07

Lågt hb och planerat kejsarsnitt

Hej!

Har haft väldigt lågt hb under hela graviditeten och nu närmar sig mitt planerade kejsarsnitt med rekordfart. Ska snittas om 10 dagar och har nu ett hb på 95. Har kämpat som en galning hela graviditeten men inte lyckats få upp det mer än till 106 som jag hade för två veckor sen...nu dalar det alltså. Pratade med bm som sa att man måste ha under 95 för att få järninjektioner och det var även risker för både mig och barnet med detta.

Min oro nu är vad händer om jag blöder mycket vid kejsarsnittet? Jag är dessutom helt svimfärdig nu och kan inte ta mig för mycket på dagarna utan måste mest sitta och ligga ner. Kommer läkningen gå sämre? 

Någon som haft lågt hb vid förlossning eller snitt och kan dela med sig av sina erfarenheter? 

• Svar på tråden Lågt hb och planerat kejsarsnitt
  • VB52015

Jag har det precis som du just nu. Men med snitt i juli. Undrar såklart också.. Min depå är dessutom väldigt låg men läkarna vill avvakta, fattar inte!?

Hoppas någon ligger på ett bra svar här

storebror 2007 | lillasyster 2013 | lilla o 2015
  • Una Flux

Jag har inte så jätte bra kunskap. Men livmodern är fylld med blod, som tömmer sig sakta i kroppen efter förlossningen. Man får en naturlig blodtransfusion. Jätte häftigt!

• Sunnan

95 är inte så farligt lågt! Jag hade liknande hb när jag blev snittad och blödde ca 1 liter vilket är ganska normalt. Man har ju en hel del extra blod så man tål att tappa lite. Eftersom du har lägre hb kommer de hålla extra koll på det. Blöder du för mycket får du i värsta fall blodtransfusion men det behövs sällan. De kommer kolla hb på dig på BB och om det behövs kan du få järninjektion där. Inget att oroa sig för!

Läkningen påverkas inte.

Och det är inte så konstigt att du är trött i slutet av graviditeten.

Det kommer gå bra!

• JA77

Narkospersonalen kommer ha koll på blödningen under operationen. Det bestäms ett lägsta värde att gå ner till, så under operationen kommer man ta blodvärdet för att se var det ligger efter att du blött (om du gör det). Är det väldigt lågt ges du blod under operationen. 

Una Flux skrev 2015-06-08 20:42:20 följande:

Jag har inte så jätte bra kunskap. Men livmodern är fylld med blod, som tömmer sig sakta i kroppen efter förlossningen. Man får en naturlig blodtransfusion. Jätte häftigt!

Nej, så är det inte. 

/narkos.ssk
  • Hilda07

Tack för alla lugnande svar! Har varit så himla orolig för detta. I nuläget förstår jag inte ens hur jag ska orka med att återhämta mig efter en operation när jag inte ens klarar av att gå och handla mat utan känna mig helt svimfärdig. I vanliga fall ligger mitt hb på 128.

Men det känns lugnande iaf att läkarna vet vad de ska göra om det händer något...Får hoppas på det bästa att man mår ok. Järnvärdet borde väl bli lite lättare att få upp sen efter barnet är fött hoppas jag så jag inte behöver kämpa lika länge till efteråt med dessa hemska järntabletter som totalt förpestar mitt liv.

• Una Flux
    JA77 skrev 2015-06-09 05:58:39 följande:

Narkospersonalen kommer ha koll på blödningen under operationen. Det bestäms ett lägsta värde att gå ner till, så under operationen kommer man ta blodvärdet för att se var det ligger efter att du blött (om du gör det). Är det väldigt lågt ges du blod under operationen. 

Nej, så är det inte. 

/narkos.ssk
    Vad menar du med att det inte är så? Så sa barnmorskan till mig. Hade hon fel?
  • JA77
    Una Flux skrev 2015-06-09 16:48:30 följande:
    Vad menar du med att det inte är så? Så sa barnmorskan till mig. Hade hon fel?
    Livmodern är blodfylld som muskel ja, men det töms inte i kroppen. Skär man i den så rinner det ut i operationsområdet. Däremot har man ca 1 liter mer bod/vätska som höggravid, kan det vara det hon menade?
  • Agohiw

Hej...

När jag hade lågt Hb inför mitt planerade snitt så fick jag blodtransfusion, det höjde mig rejält. Kanske gör de så på er också, lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Copyjulia

Tror att väldigt många har lågt hb som gravida. Jag hade lågt när jag snittades förra gången och trots att jag förlorade ganska mycket blod (1,5 l ungefär) gick det bra. Jag behövde ingen transfusion, men det var på gränsen. 

Jag har lågt hb även denna grav och ska göra planerat snitt om några veckor. Denna gång ska jag sluta äta mina järntabletter minst en vecka innan snittet. Förra gången tog jag dem ända till samma dag som snittet eftersom jag var orolig för mitt låga värde. Men de gjorde att jag blev extremt hård i magen vilket verkligen inte är kul när man är nysnittad. Så det är ett tips. 

• V79

Jag hade lågt hb förra grav låg under 100 nästan hela grav, kommer inte ihåg exakt hur mycket jag hade före snittet mer än att det låg på 90+, nu hade jag ett komplicerat snitt med större blodförlust pga av att dom hade sönder ett större kärl. Jag klagade i flera dagar på att jag var trött och kände mig helt slut, men dom tog mig inte på allvar och skyllde på snittet. Dagen innan hemgång kollade dom hb och fick en chock för det låg på 67, fick två järninjektioner.

• Darimna

Se till att du får blod!! 

Jätteviktigt. De kanske inte tänker på det så säg åt dem att du ska ha ett par påsar blod direkt efter operationen så du inte blir allt för svag av järnbristen. 

• Sunnan
    Darimna skrev 2015-06-25 11:30:57 följande:

Se till att du får blod!! 

Jätteviktigt. De kanske inte tänker på det så säg åt dem att du ska ha ett par påsar blod direkt efter operationen så du inte blir allt för svag av järnbristen. 

Man behöver INTE en blodtransfusion för att man har 95 i Hb. De kommer hålla koll på hennes blodvärde, det är rutin vid planerade snitt. Och blir hon låg är det bättre att hon får järninjektioner.

Blodtransfusioner är jättebra när de behövs men en onödig risk när de inte behövs!
Svar på tråden Lågt hb och planerat kejsarsnitt