• Riickard

Fördel vid vårdnadstvist.

Hej!
    Jag har en flickvän (särbo) som har en dotter med sin före detta sambo. De gjorde slut när dottern var 4 år och officiellt sätt har de delad vårdnad men sen de gjorde slut har de muntligt gjort upp så att dottern bott hos mamma och varit hos pappa varannan helg som bor ca 7 mil bort ifrån mamman/skolan. Pappan har varit ensamstående och flyttat runt en del och under den tiden inte varit så "aktiv" som pappa utan varit okej med att bara haft dottern varannan helg. Under de helgerna han har haft dottern har han också valt att jobba så att dottern har varit hos bl.a farfar och farmor under en utav de 2 dagarna som han har haft henne. Jag kom in i bilden cirka 6 månader efter att de gjort slut.
    Nu är dottern snart 10 år och sedan ungefär ett år tillbaka har pappan träffat en ny och nu senaste månaden även gift sig och de bor tillsammans. Nu vill pappan helt plötsligt börja ha dottern mer, antagligen eftersom hans livssituation har blivit bättre. Förut så hämtade han henne varannan fredag efter skolan och lämnade henne på söndagen, nu vill han hämta henne efter skolan på torsdagar och lämna henne till skolan på måndagar varannan vecka. Min flickvän känner dels att det inte är okej att han helt plötsligt vill ha henne mer nu och att när han väl har henne, att han väljer att jobba istället för att då passa på att spendera mer tid med dotter. Sen känner hon att det inte skulle vara en bra idé för hennes dotter att behöva åka 14 mil tors- och fredagar samt 7 mil på måndagen för att komma fram och tillbaka till skolan.

Nu känner min flickvän att det enda sättet är att gå till rätten för att få skrivet att hon har vårdnad över dottern som det har varit, dvs pappan har henne som standard fredag till söndag varannan vecka. Självklart kan undantag hända då han kan få byta helg eller ha henne längre över skolov mm. Så nu tänkte jag kolla om någon har någon erfarenhet av vårdnadstvister som kan hjälpa oss om hur stor chans att det skulle gå samt över hur en domare resonerar vid sådana här tillfällen när den ena sidan inte haft dottern så mycket under 5 år men nu är gift och två i hushållet kontra den andra sidan som i princip har uppfostrat dottern men är ensamstående i sett till hushållsekonomi och vardagsliv. Är det någon idé att gå till rätten eller känns det som att det kommer gå till pappans fördel för de officiellt sätt har delad vårdnad samt att han idag har bättre livssituation eftersom han är gift och de är två i huset?

Vi hoppas att få lite hjälp/inblick om hur vi ska gå tillväga.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fördel vid vårdnadstvist.
  • micromat

Det din flickvän ska göra är att komma överrens om umgänget. Hon kan givetvis söka ensam vårdnad och få den utan att umgänget blir som hon vill, rätten kan lika gärna gå på pappans linje.

Umgängesavtal kan man vänta sig till familjerätten med. Dom kan även hjälpa till med samarbete få igång diskussion osv. Vad vill barnet själv?

• Lorelei83

Så pappan har gjort fel när han inte haft sin dotter tillräckligt ofta. Men nu när han önskar/kan ha henne mer så gör han fel också?

• Riickard
    micromat skrev 2015-06-09 11:38:32 följande:

Det din flickvän ska göra är att komma överrens om umgänget. Hon kan givetvis söka ensam vårdnad och få den utan att umgänget blir som hon vill, rätten kan lika gärna gå på pappans linje.

Umgängesavtal kan man vänta sig till familjerätten med. Dom kan även hjälpa till med samarbete få igång diskussion osv. Vad vill barnet själv?

Fast det är det som problemet, de kan inte komma överens om umgänget. Hon känner inte att hon behöver ensam vårdnad, hon vill bara inte att han ska kunna "kräva" att nu ha henne torsdag till måndag pga att de officiellt sätt har delad vårdnad. Utan att det på officiellt dokument är skrivet att hon har henne varje vecka förutom varannan helg men att undantag kan förekomma så länge de båda är överens om det. För vad jag har förstått vid lite snabb googlade är att umgängesavtal är ett skrivet avtal som båda föräldrar gör om de faktiskt kan komma överens om hur de vill ha umgänget.
    De går till familjerätten just nu men de båda känner att det inte leder någonvart eftersom de inte kommer överens om hur vårdnaden ska vara, de sitter tydligen bara där och är oense och inte kommit någonstans efter varje möte.

Barnet själv säger att hon vill ha det som det är nu men samtidigt så vet vi inte riktigt om hon säger så för att inte göra oss ledsna eller hon verkligen känner så. Vad jag förstår så tar rätten ett barns åsikt inte förrän barnet är 12 år?
  • micromat
    Riickard skrev 2015-06-09 11:54:46 följande:

Fast det är det som problemet, de kan inte komma överens om umgänget. Hon känner inte att hon behöver ensam vårdnad, hon vill bara inte att han ska kunna "kräva" att nu ha henne torsdag till måndag pga att de officiellt sätt har delad vårdnad. Utan att det på officiellt dokument är skrivet att hon har henne varje vecka förutom varannan helg men att undantag kan förekomma så länge de båda är överens om det. För vad jag har förstått vid lite snabb googlade är att umgängesavtal är ett skrivet avtal som båda föräldrar gör om de faktiskt kan komma överens om hur de vill ha umgänget.

De går till familjerätten just nu men de båda känner att det inte leder någonvart eftersom de inte kommer överens om hur vårdnaden ska vara, de sitter tydligen bara där och är oense och inte kommit någonstans efter varje möte.

Barnet själv säger att hon vill ha det som det är nu men samtidigt så vet vi inte riktigt om hon säger så för att inte göra oss ledsna eller hon verkligen känner så. Vad jag förstår så tar rätten ett barns åsikt inte förrän barnet är 12 år?

Vårdnaden har inget med umgänge att göra med. Boende och umgänge har inte heller något med varandra att göra.

Att ha vårdnad är inget som gör att man bestämmer över hur umgänget ska se ut.

Hon kan absolut stämma för egen vårdnad pga samarbetssvårigheter. Men en tingsrätt kan dömma umgänge torsdag-måndag även om din flickvän får vårdnaden.

Skriver man ett umgängesavtal så är det bestämta helger/tider osv man ska följa.

Är dom så att dom inte kommer överrens får man antingen göra varannan helg som mamman vill och varannan som pappan vill. Är inte det någon möjlighet får man stämma för det.

Din flickvän kan inte bara stämma för vårdnad om hon vill bestämma över umgänge. Då får hon även stämma för umgänge och kanske tom boende.

Bara för att hon stämmer sitt ex betyder det inte att hon kommer få som hon vill.

Man ska lyssna på ett barn som uttrycker en egen vilja.
  • Riickard
    Lorelei83 skrev 2015-06-09 11:49:27 följande:

Så pappan har gjort fel när han inte haft sin dotter tillräckligt ofta. Men nu när han önskar/kan ha henne mer så gör han fel också?

Personligen tycker jag inte att det är fel att han önskar att träffa sin dotter mer men det känns väldigt snopet att han först inte är så intresserad av henne men nu när det passar och barnet är mognare så kan han bara göra hur han vill. Det är ju inte som att mamman inte tillåter att pappan ska få träffa henne alls under den tiden hon bor hos mamma, mamma har alltid varit tydlig med att han kan få träffa henne när han vill men att hon alltid sover hos mamman den tiden som hon är hos mamma. Hon skulle inte ha några problem om han ville ta dottern några timmar efter en skoldag och hitta på något med henne. Så det är inte träffande som är problemet, det är vart hon sover.
  • Anonym (*)

Men barn kan också vara så smarta att de säger det föräldern vill höra. Många barn förstår det där med att "jag vill inte göra mamma/pappa ledsen, så jag säger det som gör att hon/han blir glad".

Jag tror det kan bli svårt för din flickvän att neka pappan det umgänge han kräver... Eftersom de har delad vårdnad och han har lika stor rätt till barnet som din flickvän har..

• Riickard
    micromat skrev 2015-06-09 12:03:51 följande:
    Vårdnaden har inget med umgänge att göra med. Boende och umgänge har inte heller något med varandra att göra.

Hon kan absolut stämma för egen vårdnad pga samarbetssvårigheter. Men en tingsrätt kan dömma umgänge torsdag-måndag även om din flickvän får vårdnaden.

Skriver man ett umgängesavtal så är det bestämta helger/tider osv man ska följa.

Är dom så att dom inte kommer överrens får man antingen göra varannan helg som mamman vill och varannan som pappan vill. Är inte det någon möjlighet får man stämma för det.

Din flickvän kan inte bara stämma för vårdnad om hon vill bestämma över umgänge. Då får hon även stämma för umgänge och kanske tom boende.

Bara för att hon stämmer sitt ex betyder det inte att hon kommer få som hon vill.

Men om t.ex mamman har full vårdnad så är det väl menat att hon har rätt till att bestämma när umgänget med pappan sker eller har jag helt missuppfattat meningen med full vårdnad? För umgängesavtal är väl bara ett avtal mellan föräldrarna som säger hur tiden med barnet är fördelat och det är ett avtal som föräldrar skriver tillsammans och kommer överens om? Får ursäkta om jag är trög men är verkligen inte så insatt i sådana här frågor.
  • Riickard
    Anonym (*) skrev 2015-06-09 12:07:26 följande:

Men barn kan också vara så smarta att de säger det föräldern vill höra. Många barn förstår det där med att "jag vill inte göra mamma/pappa ledsen, så jag säger det som gör att hon/han blir glad".

Jag tror det kan bli svårt för din flickvän att neka pappan det umgänge han kräver... Eftersom de har delad vårdnad och han har lika stor rätt till barnet som din flickvän har..

Mm, det är lite det vi misstänker, att när vi frågar henne så säger hon att hon inte vill men om/när pappa föreslår hans förslag säger hon jag till det också.
    Så känner jag också, att utifrån sätt så är det självklart att han ska få den lilla extratid han önskar eftersom de har delad vårdnad och tidigare brist på intresse inte spelar så stor roll idag, samt att han har bättre "livssituation" än mamman.
  • Ramborg
    Riickard skrev 2015-06-09 12:16:40 följande:

Men om t.ex mamman har full vårdnad så är det väl menat att hon har rätt till att bestämma när umgänget med pappan sker eller har jag helt missuppfattat meningen med full vårdnad? För umgängesavtal är väl bara ett avtal mellan föräldrarna som säger hur tiden med barnet är fördelat och det är ett avtal som föräldrar skriver tillsammans och kommer överens om? Får ursäkta om jag är trög men är verkligen inte så insatt i sådana här frågor.

Ja, du har missuppfattat.

Vårdnad är en sak. Boende och umgänge en annan.

Jag föreslår att ni kontaktar en advokat för att få reglerna förklarade för er. Ni behöver veta vad som gäller. Ni kan mycket väl komma överens med pappan om umgänge, men ni behöver veta ändå.
    42.
  • Riickard
    Ramborg skrev 2015-06-09 13:06:34 följande:

Jag föreslår att ni kontaktar en advokat för att få reglerna förklarade för er. Ni behöver veta vad som gäller. Ni kan mycket väl komma överens med pappan om umgänge, men ni behöver veta ändå.
    Okej, kan man då enbart bara gå till rätten för att komma överens om ett umgängesavtal om det är just den delen i det här fallet som ärendet gäller?
  • Anonym (-)
    micromat skrev 2015-06-09 12:03:51 följande:

Fast om man endast stämmer för ensam vårdnad och inte tar upp umgänget, så kan den ensamma vårdnadshavaren bestämma hur umgänget ska se ut. Sedan kan den andre föräldern stämma på umgänget.

Jag har ensam vårdnad och inget avtal på umgänge. Således är det jag som bestämmer när mitt barns pappa ska ha umgänge och inte. Tar han barnet utan lov, så begår han en olaglig handling.

Nu har vi förvisso varannan helg och håller oss till det. Så det har aldrig dragits till ytterligheter.
  • Anonym (-)
    Ramborg skrev 2015-06-09 13:06:34 följande:

Anonym (-) skrev 2015-06-10 06:39:40 följande:

Fast om man endast stämmer för ensam vårdnad och inte tar upp umgänget, så kan den ensamma vårdnadshavaren bestämma hur umgänget ska se ut. Sedan kan den andre föräldern stämma på umgänget.

Jag har ensam vårdnad och inget avtal på umgänge. Således är det jag som bestämmer när mitt barns pappa ska ha umgänge och inte. Tar han barnet utan lov, så begår han en olaglig handling.

Nu har vi förvisso varannan helg och håller oss till det. Så det har aldrig dragits till ytterligheter.

• Ramborg

Även om man har gemensam vårdnad gäller det där. Om det inte finns skriftligt avtal om umgänge kan boendeföräldern neka umgänge.
    42.
  • Anonym (-)
    Ramborg skrev 2015-06-10 07:41:44 följande:

Även om man har gemensam vårdnad gäller det där. Om det inte finns skriftligt avtal om umgänge kan boendeföräldern neka umgänge.

Ja, men då är det två skilda saker. Skulle vi ha avtalat umgänge (dömt av domstol) så skulle inte jag kunna neka pappan umgänget. Men nu har vi inget avtalat samtidigt som jag har ensam vårdnad. Således kan jag neka honom umgänge bäst jag vill. Fast det vill jag så klart inte. Så länge det är på vårt barns villkor och pappan accepterar det (umgänget sker i staden där jag och barnet bor och exkluderar övernattningar). Det har sina rimliga skäl.
  • Kjell2
    Ramborg skrev 2015-06-10 07:41:44 följande:
    Är vårdnaden gemensam och inget umgängesavtal finns är det lite vilda västern som gäller. Båda vårdnadshavarna kan vägra lämna tillbaka barnen t ex.

Stämmer ni på vårdnaden kommer det med största sannolikhet också bli ett fastställt umgängesschema. Pappan kommer troligtvis få tid, varannan vecka eller långhelg t ex. Därefter blir ni helt låsta då det är schemat som gäller.
  • micromat

Topp och tack för rättning. Är det vanligt att det faller ut så? Ja att det bli ensam vårdnad men inget umgänges avtal? Aldrig hört om det nämligen.
  • Kjell2
    micromat skrev 2015-06-10 19:37:25 följande:
    Topp och tack för rättning. Är det vanligt att det faller ut så? Ja att det bli ensam vårdnad men inget umgänges avtal? Aldrig hört om det nämligen.
    Nog rätt ovanligt. Bygger nog mest på att motparten inte bryr sig. Är ju enkelt för motparten att yrka på ett fastställt umgänge. En vettig advokat föreslår nog det direkt när stämningen om vårdnad kommer in.
  • micromat
    Kjell2 skrev 2015-06-10 19:45:51 följande:

Nog rätt ovanligt. Bygger nog mest på att motparten inte bryr sig. Är ju enkelt för motparten att yrka på ett fastställt umgänge. En vettig advokat föreslår nog det direkt när stämningen om vårdnad kommer in.

Var något sånt jag trodde.. :)

Tack för svar.
Svar på tråden Fördel vid vårdnadstvist.