• Kyrkby

Betala skatt din förbaskade skyldighet, privatperson & företagare !!

Blir så förbaskad när jag läser att Volvo Car inte betalar en krona i skatt, företagsskatt !
    Volvo är långtifrån ensam, titta på blodsugare, penningsugaren IKEA!
    Vårt svenska fina företag , har inte bidragit med ett endaste dugg för att hjälpa till att bygga ett svenskt starkt samhälle.
    Ser vi sedan internationellt så är det än värre, men nu gäller det Sverige och oss här i landet.

Vi ser hur allt skattefinansierat klagar på nerdragningar.
    Alla klagar på skola, vård, omsorg, vägar, osv osv !
    Får vi inga pengar till utbildningen, så kan företagen sitta där och se hur t.ex Indier och Koreaner springer förbi oss lika snabbt som en avlöning försvinner !

Klart att det saknas pengar för dessa verksamheter, ingen vill släppa till en krona MEN att kräva mer och mer går bra.

Jag tycker att alla borde ta sitt ansvar och se till allas bästa och betala skatt.

DET ÄR HÄFTIGT ATT BETALA SKATT !

• Svar på tråden Betala skatt din förbaskade skyldighet, privatperson & företagare !!
  • Flash Gordon
    Kyrkby skrev 2015-06-10 20:28:03 följande:
    Så talar en person som tänker på sig och sitt, alltid först.
    Har du hört talas om att du kan bli sjuk eller ditt ev barn osv ?
    Ser fram emot den dag du behöver ta skattefinansierad verksamhet i anspråk.

Bir rädd när jag läser en egoists text.....
    Det finns ju verkligen inget egenvärde i att slösa med skattemedel.

Med bättre kontroll på skattemedlen och med bättre prioriteringar skulle vi kunna ha mycket lägre skatter överlag - och ändå har ett rikare gemensamt samhälle.
  • Flash Gordon
    amia01 skrev 2015-06-10 14:04:15 följande:
    Storstadskommunerna "sponsrar" landsbygs/glesbygdskommunerna, men det innebär ändå inte att alla som bor i det här landet får tillgång till servicen, eftersom den ändå koncentreras till städer/tätorter. Och självklart minskar viljan att betala skatt när man inser att man ändå inte kan utnyttja något av den service man betalar för.
    De dyraste innevånarna i det här landet tycks vara de som bor i mindre städer/tätorter, förlorarna finns i storstäderna (som får betala "extra") och de som bor i glesbygd (som inte får något för sina pengar). För mig vore det helt ok att storstäderna betalade mindre, om jag också fick betala mindre. Innebär att min kommun skulle behöva dra ner på en massa verksamhet, men det skulle ju ändå inte drabba mig.
    Största bidragstagarna i det systemet är Malmö och Göteborg.
  • Butterscotch
    Kyrkby skrev 2015-06-10 19:16:57 följande:

Instämmer helt klart !

Hur kan en företagsledare / HR ansvarig klaga på dåliga kunskaper hos sökande samt inte finna lämpliga adepter pga dålig utbildning och kunskapsnivå ?

Det är ett rent skämt.

orsaken till detta är att företagen slussar ut max pengar till utlandet med 0 eller mkt låg beskattning.

skyll er själva att Kineser och Koreaner tar era affärer.

Er kortsiktiga profithunger gräver er grav, nää fy på er skattefifflare !!!

Du missförstod nog mig. Pga högt skattetryck på företag i Sverige ser företagen till att skapa möjligheter att skatta i andra länder, där skatten är lägre. Sverige måste sluta försöka snika ut så mycket skatt som möjligt från de företag som fortfarande finns här, annars kommer fler bolag göra samma sak. Rösta inte vänster om ni vill behålla några jobb här, med andra ord.
  • Kyrkby
    amia01 skrev 2015-06-10 23:26:08 följande:
    Ja, jag har barn. Och nej, jag är inte egoist. Jag skulle gärna betala mer skatt om fördelningen av resurserna var lite mer rättvis och jag kunde se hur jag skulle kunna få något tillbaks. Som det är nu betalar många dubbelt upp, medans andra åker "snålskjuts".
    Inför miniminivå på samhällstjänster för alla eller kompensera med skattelättnader för oss som inte kan ta del av dessa.
    Ditt resonemang förtydligar det jag frågade, JA du är egoist.
  • Kyrkby
    Butterscotch skrev 2015-06-13 16:22:26 följande:
    Du missförstod nog mig. Pga högt skattetryck på företag i Sverige ser företagen till att skapa möjligheter att skatta i andra länder, där skatten är lägre. Sverige måste sluta försöka snika ut så mycket skatt som möjligt från de företag som fortfarande finns här, annars kommer fler bolag göra samma sak. Rösta inte vänster om ni vill behålla några jobb här, med andra ord.
    Den som inte vill hjälpa till och underhålla och stärka vårt samhälle med resurser, kapital i detta fall, tycker jag är obehagliga personer.
    Att egoism och egotrippande var såå utbrett skrämmer mig .
  • Grande Rock
    Kyrkby skrev 2015-06-13 17:15:16 följande:
    Den som inte vill hjälpa till och underhålla och stärka vårt samhälle med resurser, kapital i detta fall, tycker jag är obehagliga personer.
    Att egoism och egotrippande var såå utbrett skrämmer mig .
    När sen vi straffat bort all exportindustri från landet, hur ska vi då göra för att få in friska resurser i samhället?
    Born to lose, live to win!
  • Rataxes
    Kyrkby skrev 2015-06-13 09:02:31 följande:
    Den dag du inte har råd att betala premierna och behöver vård ??
    Alla vet vi hur snabbt livets förutsättningar kan vända.
    Ja det vet jag, just för den sakens skull har jag en rejäl slant sparad, och har inte fasta omkostnader större än att jag överlever på F-kassa/A-kassa.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • amia01
    Flash Gordon skrev 2015-06-13 11:23:31 följande:
    Största bidragstagarna i det systemet är Malmö och Göteborg.
    ? Kan du förklara vad du menar?
  • amia01
    Kyrkby skrev 2015-06-13 17:11:35 följande:
    Ditt resonemang förtydligar det jag frågade, JA du är egoist.
    Nej, jag tycker inte det är egoistiskt att kräva en minimi-nivå på samhällstjänster. Tycker tvärt om att det är ett bra system att vi har en gemensamt finansierad välfärd, och skulle gärna betala mer skatt om resurserna bara var lite mer jämt fördelade. Gärna ett skattesystem där råvarorna beskattades vid uttagspunkten, vilket skulle ge mer pengar till de som verkligen bidrar till BNP och mindre möjligheter för företagen att smita undan skatt genom att flytta huvudkontoren utomlands...
  • Flash Gordon
    amia01 skrev 2015-06-13 23:59:41 följande:
    ? Kan du förklara vad du menar?
    Malmö och Göteborg är de största bidragstagarna i skatteutjämningssystemet.

Malmö tar emot 4,2 MILJARDER om året från andra kommuner.

Göteborg tar emot 2,4 MILJARDER från andra kommuner.

Kanske inte riktigt den bild folk har av systemet där man snarare tror att det är norrländska småkommuner som tar emot pengarna.

Största inbetalare är Stockholm Stad som betalar in 670 miljoner om året. Pengar som hade kunnat göra god nytta i Stockholm självt.

.
    OK om orter som Dorotea och Lessebo får hjälp och stöd att hålla med skolor och hemtjänst för sina äldre, men varför ska storstadskommuner som Göteborg och Malmö, Sveriges andra och tredje kommun, tilldelas MILJARDER om året av de andras pengar?

Trea är för övrigt Södertälje med 1,2 miljarder.

Länk

.
    Sedan, utanpå detta, det kommunala skatteutjämningssystemet, så har du ett liknande system för landstingen. Där är det bara Stockholms län som är nettoinbetalare. Alla andra är bidragstagare. Så återigen tjänar Göteborg och Malmö på systemet.
  • Kyrkby
    Grande Rock skrev 2015-06-13 17:39:14 följande:
    När sen vi straffat bort all exportindustri från landet, hur ska vi då göra för att få in friska resurser i samhället?
    Detta svar som du givit är en ständig och alltid återkommande klyscha.

Kom du ihåg när vi hade diskussion om "för höga " löner för styrelseledamöter och personer i ledande ställning ?

Sverige skulle tömmas på dugliga och handlingskraftiga personer, vad har hänt ??
    Såg vi ngn landsflykt av dessa personer, att landets industri raserades ?
  • Flash Gordon
    Kyrkby skrev 2015-06-14 09:59:45 följande:

Kom du ihåg när vi hade diskussion om "för höga " löner för styrelseledamöter och personer i ledande ställning ?

Sverige skulle tömmas på dugliga och handlingskraftiga personer, vad har hänt ??
    Det som har hänt är väl ändå att lönerna för dessa män och kvinnor som vi talade om då har stigit kraftig sedan dess?!

Tricket med skatter (eller löner) är att det finns en brytpunkt när ytterligare högre skatter (eller lägre löner) ger en negativ effekt.

Att balansera på den brytpunkten är det svåra.
  • Grande Rock
    Kyrkby skrev 2015-06-14 09:59:45 följande:

Den diskussionen har du och jag aldrig haft.

Det finns massor av exportindustri som lämnat landet för att det är för dyrt att producera här. Är din lösning på det att göra det ännu dyrare?
  • Kyrkby
    amia01 skrev 2015-06-14 00:02:59 följande:
    Nej, jag tycker inte det är egoistiskt att kräva en minimi-nivå på samhällstjänster. Tycker tvärt om att det är ett bra system att vi har en gemensamt finansierad välfärd, och skulle gärna betala mer skatt om resurserna bara var lite mer jämt fördelade. Gärna ett skattesystem där råvarorna beskattades vid uttagspunkten, vilket skulle ge mer pengar till de som verkligen bidrar till BNP och mindre möjligheter för företagen att smita undan skatt genom att flytta huvudkontoren utomlands...
    Bra reflextion ang att beskattning skall ske där uttaget sker av råvara !
  • Kyrkby
    Grande Rock skrev 2015-06-14 11:59:18 följande:
    Den diskussionen har du och jag aldrig haft.

Det finns massor av exportindustri som lämnat landet för att det är för dyrt att producera här. Är din lösning på det att göra det ännu dyrare?
    Gör det dyrare att flytta !
  • Grande Rock
    Kyrkby skrev 2015-06-14 12:11:21 följande:
    ok,

vi ska göra det dyrare att producera
    vi ska göra det dyrare att flytta

Du är väl medveten om att tillverkningsindustrin är beroende av att sälja vad de producerar? Vem ska betala det högre priset?
  • Butterscotch
    Kyrkby skrev 2015-06-14 12:11:21 följande:
    Varför inte istället göra det mer attraktivt att stanna kvar?
Svar på tråden Betala skatt din förbaskade skyldighet, privatperson & företagare !!