För det första ringer det några varningsklockor för mig då du skriver "Den ska klara av att barn klappar..". Det är väldigt vanligt bland barnfamiljer med hund och tyvärr något som många gör fel på när de låter barn behandla hunden hursomhelst och tycker det är gulligt mm. Det är väldigt taskigt emot hunden! Barnen måste visa hunden respekt och det är en sak som är väldigt viktig att lära barn. Hur snäll och tålmodig hunden än är så måste den visas respekt - tex då den är trött och vill vila ska den få göra det, den behöver sitt egna utrymme och om hunden sover så ska man låta den vara, ungar som drar i öron och tassar, väcker hunden för att barnet vill leka, tar hundens saker mm är inte okej.. Detta är några bildexempel...

Vill skriva det bara för det är så otroligt vanligt, jag jobbar med djur och man ser det så ofta. Det är exempel likt de ovan som leder till att hundar biter när de tillslut får nog.. Har varit med om hundar som blivit avlivade efter att de sagt ifrån(bitit) då ungarna varit för jobbiga med dem. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt eftersom det är en situation som kan undvikas om man lär barnen respekt.
Iövrigt, kul att du vill skaffa hund! Har du inga andra kvalitéer du är ute efter(vilken typ av päls mm)?
Finsk lapphund, mellanpudel, powder puff, japansk spets, podenco, dansksvensk gårdshund, cocker spaniel, bichon frisé/havanaise, kromfohrländer är några exempel som passar bra som familjehundar. Dock beror det ju lite på vad du är ute efter =)
En jack russel skulle jag dock inte rekommendera, jag tycker de är bland de jobbigaste hundar man kan ha att göra med om jag ska vara ärlig. De har absolut charm men de är envisa som berget och kräver mycket aktivering och stimulans för att må bra.