• Annaïck

Vilken hund skulle du välja?

Jag har tva barn som är 7 och 9 ar. Jag vill ha en hund som inte är för stor - en mellanstor eller liten hund. Det ska

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:48
    Det ska vara en hund som kan följa med pa lätt joggning och inte är aggressiv mot människor eller hundar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-12 13:49
    Hunden ska klara av att barn klappar och att det är fart och fläkt i huset. Den ska kunna vara lugn inomhus.

• Svar på tråden Vilken hund skulle du välja?
  • Dexter dot com

Hur mycket tid kommer du lägga på att motionera hunden? Vad kan du tänka dig för aktiviteter att mentalt stimulera hunden med och hur mycket tid tänker du lägga på det? Hur intresserad är du av pälsvård och hur mycket tid kan du tänka dig att lägga på det?

Dina krav handlar om fostran, träning och aktivering så i princip handlar rasvalet  bara om hur mycket du är villig/intresserad att engagera dig i hunden.

• Annaïck

Jag har tid att aktivera hunden och jag hade tänkt ga en valpkurs och agility.

• Dexter dot com

När det gäller barn så är det viktigaste att du har hundvänliga barn och inte lägger så stort fokus på att hitta en ras som sägs vara barnvänliga för vilken tålamodig och snäll hund kan nypa ifrån om barnen inte låter bli den ;)

Kolla på maltesern, bichonraserna och bolonkan som är aktiva sällskapsraser som passar utmärkt till agility. Ska du inte ställa ut hunden kan du klippa den i en sportigare och mer lättskött frisyr.

• Tonensu

Mops är en bra familjehund :)

• viseversa
    Tonensu skrev 2015-06-12 18:09:05 följande:

Mops är en bra familjehund :)

Jo visst men dom har en massa problem med bla andning och höfter. Så inte en speciellt frisk och välmående ras. Men helt underbart charmig helt klart.
  • LizFliz

Kolla på Eurasier! En jättefin, lugn och familjevänlig ras.

Men alla hundar behöver tränas och aktiveras!

Hur hunden blir beror mycket på ägaren :)

• whippo

Har haft whippet och han gillade barn. Alla hundar har sin personlighet och sedan hur dom blir uppfostrade.

Min whippet tränade jag mycket lydnad som lite och han kunde alltid gå lös om jag ville. Av respekt för hundrädda hade jag alltid koppel där det var folk.

Vi tränade en del agility och även lurecoursing.

Var alltid med på barnkalas och liknande, barn i alla åldrar fick leka med honom när jag sa att det var okej. Märkte om han blev trött så hade han sin filt att ligga på där han inte blir störd.

Fin ras med få sjukdomar.

• doge

För det första ringer det några varningsklockor för mig då du skriver "Den ska klara av att barn klappar..". Det är väldigt vanligt bland barnfamiljer med hund och tyvärr något som många gör fel på när de låter barn behandla hunden hursomhelst och tycker det är gulligt mm. Det är väldigt taskigt emot hunden! Barnen måste visa hunden respekt och det är en sak som är väldigt viktig att lära barn. Hur snäll och tålmodig hunden än är så måste den visas respekt - tex  då den är trött och vill vila ska den få göra det, den behöver sitt egna utrymme och om hunden sover så ska man låta den vara, ungar som drar i öron och tassar, väcker hunden för att barnet vill leka, tar hundens saker mm är inte okej.. Detta är några bildexempel... 

Here we go again... this is NOT CUTE. It's dangerous for the child and it causes stress and anxiety and fear in the dog. If you see something like this shared as "cute," please tell parents the truth!
    I have no doubt this is a very tolerant dog. But the dog could be injured by this, and it also teaches kids to stand on dogs - including neighbor dogs, or dogs of family members, who may be much LESS tolerant.
    Definitely not cute.

Vill skriva det bara för det är så otroligt vanligt, jag jobbar med djur och man ser det så ofta. Det är exempel likt de ovan som leder till att hundar biter när de tillslut får nog.. Har varit med om hundar som blivit avlivade efter att de sagt ifrån(bitit) då ungarna varit för jobbiga med dem. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt eftersom det är en situation som kan undvikas om man lär barnen respekt. 

Iövrigt, kul att du vill skaffa hund! Har du inga andra kvalitéer du är ute efter(vilken typ av päls mm)?
    Finsk lapphund, mellanpudel, powder puff, japansk spets, podenco, dansksvensk gårdshund, cocker spaniel, bichon frisé/havanaise, kromfohrländer är några exempel som passar bra som familjehundar. Dock beror det ju lite på vad du är ute efter =) 

En jack russel skulle jag dock inte rekommendera, jag tycker de är bland de jobbigaste hundar man kan ha att göra med om jag ska vara ärlig. De har absolut charm men de är envisa som berget och kräver mycket aktivering och stimulans för att må bra. 

• Annaïck
    doge skrev 2015-06-13 17:15:54 följande:

För det första ringer det några varningsklockor för mig då du skriver "Den ska klara av att barn klappar..". Det är väldigt vanligt bland barnfamiljer med hund och tyvärr något som många gör fel på när de låter barn behandla hunden hursomhelst och tycker det är gulligt mm. Det är väldigt taskigt emot hunden! Barnen måste visa hunden respekt och det är en sak som är väldigt viktig att lära barn. Hur snäll och tålmodig hunden än är så måste den visas respekt - tex  då den är trött och vill vila ska den få göra det, den behöver sitt egna utrymme och om hunden sover så ska man låta den vara, ungar som drar i öron och tassar, väcker hunden för att barnet vill leka, tar hundens saker mm är inte okej.. Detta är några bildexempel... 

Vill skriva det bara för det är så otroligt vanligt, jag jobbar med djur och man ser det så ofta. Det är exempel likt de ovan som leder till att hundar biter när de tillslut får nog.. Har varit med om hundar som blivit avlivade efter att de sagt ifrån(bitit) då ungarna varit för jobbiga med dem. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt eftersom det är en situation som kan undvikas om man lär barnen respekt. 

Iövrigt, kul att du vill skaffa hund! Har du inga andra kvalitéer du är ute efter(vilken typ av päls mm)?
    Finsk lapphund, mellanpudel, powder puff, japansk spets, podenco, dansksvensk gårdshund, cocker spaniel, bichon frisé/havanaise, kromfohrländer är några exempel som passar bra som familjehundar. Dock beror det ju lite på vad du är ute efter =) 

En jack russel skulle jag dock inte rekommendera, jag tycker de är bland de jobbigaste hundar man kan ha att göra med om jag ska vara ärlig. De har absolut charm men de är envisa som berget och kräver mycket aktivering och stimulans för att må bra. 

Alltsa jag menade väl att de inte ska vara rädda av sig och bita när man klappar. Har hört att dalmatiner inte gillar barn. Stämmer det? Självklart ska hunden inte bli klappad dygnet runt. Men jag vill att barnen ska kunna leka med den. Jag har ju barn i skolaldern sa de skulle ju inte uppföra sig som barnen pa bilderna. Vill helst ha en hund som fäller i lagom mängd eller lite. 
  • Dexter dot com
    Annaïck skrev 2015-06-13 19:09:14 följande:
    Alltsa jag menade väl att de inte ska vara rädda av sig och bita när man klappar. Har hört att dalmatiner inte gillar barn. Stämmer det? Självklart ska hunden inte bli klappad dygnet runt. Men jag vill att barnen ska kunna leka med den. Jag har ju barn i skolaldern sa de skulle ju inte uppföra sig som barnen pa bilderna. Vill helst ha en hund som fäller i lagom mängd eller lite. 
    Det finns inga raser som man kan säga inte gillar barn eller per automatik gillar alla barn utan det brukar helt bero på hur hunden behandlas. Ser hunden barnen som resurser dvs någon som är snäll, rolig och som förstår att låta bli den brukar det aldrig vara problem med valpar att lära sig umgås med barn. Sen ligger ju naturligtvis ansvaret på dig att aldrig lämna barn och valp ensamma utan att ha 100% koll jämt.
  • anyXX

Hej! Vi har en Shetland sheepdog och vi hsr också två barn. Hon är en underbar hund som älskar att leka med barnen. Hon är lättlärd och man kan ha henne lös i skogen, hon följer med oss iom att det är vall i henne. Hon orkar långa promenader och joggar gärna. De dagar man av olika anledningar tar kortare promenader är det också ok för henne. Väldigt lugn hund.

Det enda som är negativt med henne - och d är också typiskt för rasen - är att hon kan vara rätt skälig. Vi har jobbat med det och det har blivit bättre. Hon är misstänksam mot nya människor och vill absolut inte bli klappad av folk hon inte känner. Vilket är bra på vissa sätt, man behöver inte oroa sig för att hon ska springa fram till folk hon inte känner.

flicka 2008 & pojke 2010
  • daimstrut

Cocker spaniel eller border terrier, mellanstora och barnvänliga, de jag har träffat

Svar på tråden Vilken hund skulle du välja?