• Anonym (D.H)

Förälder som beskyller en för att de mår dåligt, normalt?

Känns lite löjligt att skriva en tråd om detta, men jag gör det ändå eftersom jag verkligen vill veta om jag är ensam med det här problemet.

Jag har aldrig varit en stökig tonåring som festat eller nåt. Jag spenderar all min fritid hemma och har aldrig gjort något galet trots att jag snart är 20. Och min mamma är en underbar förälder och person, tro inte annat. Så med tanke på att jag är "duktig" så kommer vi väldigt bra överens och bråkar bara om en enda sak: Städning. Det låter helt normalt det vet jag, men det här är inte bara ett "du borde verkligen städa ditt rum" en gång i veckan som normala familjer. Det är ett nästan konstant tjat om att jag måste städa och måste slänga saker så att vi kan flytta en dag etc. Ska inte gå in i detalj.
    Det stora problemet är att hon jämt klagar på dålig hälsa och skyller på mig. Hon säger att det är mitt fel eftersom vi lever "i en soptipp" (vilket vi inte gör, jag svär att normala familjer i villor har exakt lika mycket saker och antagligen mer). Ibland säger hon att det kommer bli hennes död osv. Hon har sagt det i åratal, men det har blivit värre det senaste åren. Jag har redan förlorat en förälder till sjukdom (som jag beskyller mig själv för varje dag) så det är jättejobbigt att höra. Jag oroar mig för att förlora henne varenda dag. Hon är den enda personen jag har i mitt liv, så utan henne så skulle jag ärligt talat inte kunna leva längre. Hon är den enda anledningen att jag fortfarande lever. Jag hatar verkligen att hon skyller på mig även om hon har rätt.

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Jag vill bara veta om det är normalt? Är det här något som alla föräldrar mer eller mindre gör och jag bara överdramatiserar det? Jag har mer eller mindre försökt få henne att sluta prata om det, men det hjälper inte. Då låter det som jag inte bryr mig om henne och då "hotar" hon med att borde dränka sig. Jag orkar knappt med detta, men jag kommer inte kunna flytta hemifrån på åratal så jag är fast med det.

• Svar på tråden Förälder som beskyller en för att de mår dåligt, normalt?
  • lövet2

Nej, det där är inte normalt. Din mamma är nog inte helt psykiskt frisk, låter det som.

Har själv en vän, vars mamma skyllde på henne för allting. Där var galenskapen lite mer uppenbar, eftersom mamman påstod att hon blev sjuk pga att dottern hade "Onda ögat". Min vän har haft ganska stora problem sedan i livet med att komma i från skuldkänslorna för mammans psykiska sjukdom.

• The past is now

Nej det låter onekligen tokigt faktiskt. Nu vet jag ju inte hur mycket du hjälper till med därhemma och du kan kanske söka stöd utifrån?

• Anonym (D.H)
    The past is now skrev 2015-06-12 18:36:19 följande:
    Nej det låter onekligen tokigt faktiskt. Nu vet jag ju inte hur mycket du hjälper till med därhemma och du kan kanske söka stöd utifrån?
    Jag har inte direkt några vänner eller annan släkt som jag står nära tyvärr. I övrigt så är hon ju en underbar person och jag skulle aldrig vilja ha någon annan mamma, utan det är bara den här grejen som är väldigt jobbig :(
    Chianti skrev 2015-06-12 19:04:43 följande:
    Du säger "även om hon har rätt". Är det ett problem att du inte städar?
    Personligen tycker jag inte det. Visst, vi har inget minimalistiskt hem med typ 5 möbler eller så, men jag stör mig inte på det. Det är ju långt ifrån såna där samlare på tv för sjutton. Jag tycker det finns viktigare saker i världen att oroa sig över och jag har större bekymmer. Tyvärr jobbar hon inte så hon ser ju allt hela dagarna och då kanske det är annorlunda.
  • Anonym (Hm)

Om du vill ditt eget bästa så borde du verkligen försöka ta dig därifrån. Hon kommer att bryta ner dig psykiskt på sikt.
    Du säger att hon är en bra mamma, men i din beskrivning är hon just inte det! :O
    Hon låter sitt dåliga mående gå ut över dig och skyller Allt över sitt mående på dig! Det är inte rätt någonstans!
    Hon är vuxen och borde någonstans inse att hon borde söka hjälp för sin psykiska ohälsa istället för att trycka ner dig!

• Chianti
    Anonym (D.H) skrev 2015-06-12 19:15:34 följande:
    Jag har inte direkt några vänner eller annan släkt som jag står nära tyvärr. I övrigt så är hon ju en underbar person och jag skulle aldrig vilja ha någon annan mamma, utan det är bara den här grejen som är väldigt jobbig :(
    Chianti skrev 2015-06-12 19:04:43 följande:
    Du säger "även om hon har rätt". Är det ett problem att du inte städar?
    Personligen tycker jag inte det. Visst, vi har inget minimalistiskt hem med typ 5 möbler eller så, men jag stör mig inte på det. Det är ju långt ifrån såna där samlare på tv för sjutton. Jag tycker det finns viktigare saker i världen att oroa sig över och jag har större bekymmer. Tyvärr jobbar hon inte så hon ser ju allt hela dagarna och då kanske det är annorlunda.
    Och om du skulle fråga nån objektiv person? En granne, kassörskan på ICA, brevbäraren? Om de fick se hur det såg ut, skulle de tycka att det var ett problem, eller skulle de säga att det som ut som det gör hos folk mest?
  • sportpappa

Hon vill att du städar ditt rum en gång i veckan. Vad har det med att ni lever i en soptipp att göra? Det är väl bara begränsat till ditt rum. Resten av bostaden är primärt hennes som hon bestämmer över. Då får väl hon se till att slänga saker där och hålla rent.

Svar på tråden Förälder som beskyller en för att de mår dåligt, normalt?