Förälder som beskyller en för att de mår dåligt, normalt?
Känns lite löjligt att skriva en tråd om detta, men jag gör det ändå eftersom jag verkligen vill veta om jag är ensam med det här problemet.
Jag har aldrig varit en stökig tonåring som festat eller nåt. Jag spenderar all min fritid hemma och har aldrig gjort något galet trots att jag snart är 20. Och min mamma är en underbar förälder och person, tro inte annat. Så med tanke på att jag är "duktig" så kommer vi väldigt bra överens och bråkar bara om en enda sak: Städning. Det låter helt normalt det vet jag, men det här är inte bara ett "du borde verkligen städa ditt rum" en gång i veckan som normala familjer. Det är ett nästan konstant tjat om att jag måste städa och måste slänga saker så att vi kan flytta en dag etc. Ska inte gå in i detalj.
Det stora problemet är att hon jämt klagar på dålig hälsa och skyller på mig. Hon säger att det är mitt fel eftersom vi lever "i en soptipp" (vilket vi inte gör, jag svär att normala familjer i villor har exakt lika mycket saker och antagligen mer). Ibland säger hon att det kommer bli hennes död osv. Hon har sagt det i åratal, men det har blivit värre det senaste åren. Jag har redan förlorat en förälder till sjukdom (som jag beskyller mig själv för varje dag) så det är jättejobbigt att höra. Jag oroar mig för att förlora henne varenda dag. Hon är den enda personen jag har i mitt liv, så utan henne så skulle jag ärligt talat inte kunna leva längre. Hon är den enda anledningen att jag fortfarande lever. Jag hatar verkligen att hon skyller på mig även om hon har rätt.
Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Jag vill bara veta om det är normalt? Är det här något som alla föräldrar mer eller mindre gör och jag bara överdramatiserar det? Jag har mer eller mindre försökt få henne att sluta prata om det, men det hjälper inte. Då låter det som jag inte bryr mig om henne och då "hotar" hon med att borde dränka sig. Jag orkar knappt med detta, men jag kommer inte kunna flytta hemifrån på åratal så jag är fast med det.