• tikki masala

Är det jag som håller i för hårt?

Min dotter fick åka på läger idag för första gången. Hon är nio år gammal och ska vara borta i fem nätter.  Man skulle ta med sig madrass och allt som behövs för den här tiden. Jag tog med en vanlig skummadrass. Tänkte ta med ett vanligt liggunderlag som hon skulle få sova på men tog skummadrassen i sista stund. det var ju lika lätt.
    När vi kommer fram så har alla barn i min dotters grupp redan installerat sig. Nästan alla hade med sig såna självuppblåsbara madrasser och till och med uppfällbara garderober som de lagt sina kläder i. 
    Alla barnen hade en iphone 5 som de fick av sina föräldrar när de bytt upp sig och varsina Ipads. Min dotter fick själv tjäna ihop till en egen telefon (en young galaxy) när hon sålde jultidningar i julas som hon hade med sig. Cykel skulle man ha med sig och de i hennes grupp hade nya fina cyklar. Min dotter har ärvt sin från kusinen. 
    Barnen kom med frågor till min dotter som, hur länge har du haft din cykel egentligen? Den ser väldigt gammal ut. och Gillar du din telefon? Varför har du inte en sån här säng? nu är de ju vänner sen tidigare men jag trodde inte att det var såhär.

Nu känns det som att vi (föräldrar) är hur snåla som helst! Är det så att man ska ha såna saker till barnen nuförtiden? Är det bara jag som är gammalmodig och vill "härda" barnen lite? 

• Svar på tråden Är det jag som håller i för hårt?
  • Pumi

Tycker det är helt rätt av dig. Är ju sjukt hur det är egentligen. De är ju nio år!! Tråkigt att man ska behöva köpa en massa nytt bara för att barnen ska passa in och inte känna sig utanför. Skrämmande vart detta slit och släng samhälle är på väg och hur bortskämda/oförskämda en del barn är i så tidig ålder.

• Läskande

Nä, verkar vara knas på de andra barnen.. Eller deras föräldrar. Som inte lärt de hyfs.. Inte kommenterar man ålder på barns cyklar!

• Hannah76

Hur vet du att dessa barn inte tjänat ihop själva till mobiler? Eller att de har fått cyklar istället för månadspeng eller liknande?

• En blå giraff

Låter jättesjukt med nya dyra telefoner till 9-åringar. Skulle aldrig ge min 9-åring det utan behöver han en telefon då får han ärva min gamla i så fall. Likaså begagnade cyklar kör vi på. Är inte gjord av pengar och vi lägger hellre det vi har på att åka på någon resa istället för att köpa prylar. Tragiskt att barn beter sig så mot varandra att säga att någon annans cykel ser gammal ut. Prata med ledarna på lägret kanske de kan prata med barnen och hålla ögonen på hur de beter sig mot varann.

• Alexi

Alla barnen hade fått föräldrarnas iphone 5 när de bytt upp sig, ja det känns ju helt logiskt. Jag köpte nyligen en iphone 6 och sålde då den gamla iphone 5 för runt 2000 kr, och tänkte då att nästa gång det är dags att byta upp sig så kanske mitt äldsta barn då är gammal nog för en mobil. Så att barn idag har schyssta mobiler betyder ju inte att de fått sprillans nya för 8000 kr i affären.

Svar på tråden Är det jag som håller i för hårt?