• Anonym (mami)

Bonus får utbrott hos biomamman. Vad kan det bero på?

Jag har en underbar, social, omtänksam och glad bonuspojke på 5 år. Jag och min sambo har honom varannan vecka.

Under våra veckor är pojken trygg, glad och som vilket barn som helst. Vi har alltså inga problem med pojken. Däremot klagar mamman ofta på att pojken får utbrott hemma hos henne och har nu kopplat in en psykolog för att hon anser att han är en pojke med särskilda behov.

Jag har försökt att diskutera med pojken själv om dessa "utbrott" men han vill inte riktigt prata om det. Det händer även att han är orolig och kissar på sig när han kommer från mammavecka.

Är det något jag kan göra? Varför sker dessa utbrott endast hos mamman? Hur ställer vi oss till att en psykolog är inkopplad?

• Svar på tråden Bonus får utbrott hos biomamman. Vad kan det bero på?
  • Anonym (Utbrott)
    Brumma skrev 2015-06-15 17:49:36 följande:

Ja. Det ÄR dock inte helt omöjligt att barnet får utbrott när det INTE mår bra men att barnen är tillräckligt trygg i sig själv pga att det vet sitt värde för att det när bra resten av tiden..

Vi vet inte om det är det ena eller det andra, eller ngn annan anledning. Att som du gå på som en ångvält och anta att barnet får utbrott för att det mår BRA hos mamman är inte speciellt förnuftigt antagande, snarare låter det som om du låter en hel del förutfattade meningar styra....

Klart TS kan göra ngt och även prata med barnet - för vissa barn står bonusföräldern barnet lika, eller lika nära som en förälder. Ibland står föräldern FÖR nära - speciellt om föräldern är orsaken till det dåliga måendet.

Om mina barn, eller mitt bonusbarn, ngn gång mår så dåligt att det är läge att kalla in psykolog så önskar jag att barnet känner sig trygg att prata med NÅGOT av de vuxna som står barnet nära. Om det är mig, pappan, farfar, mormor eller skolkuratorn bryr jag mig faktiskt inte om så länge barnet har ngn att prata med. Det borde väl ändå gå först än ngn slags löjlig missriktad prestige att barnet bara får anförtro sig till föräldern?

TS. Vad du beskriver så mår ju barnet uppenbarligen inte helt bra. VAD det beror på vet ni ju inte, men oavsett om barnet är oreglerigt för att det är tryggt eller otryggt eller ngt annat så är det väl väldigt bra om barnet får prata med en psykolog? Det viktigaste är väl att barnet mår bra?

Du har antingen läst slarvigt eller inte förstått vad ts skrivit?!

Hon skriver att bonus INTE vill prata med henne om utbrotten så din teori är helt felaktig här!
  • Brumma
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 19:35:06 följande:

Du har antingen läst slarvigt eller inte förstått vad ts skrivit?!

Hon skriver att bonus INTE vill prata med henne om utbrotten så din teori är helt felaktig här!

Jodå jag har läst. Och vill inte pojken prata så vill han inte. Jag är dock av åsikten att man faktiskt ger det ett försök och kommentarer om att det inte är TS barn och att hon inte ska prata med barnet för att mamman satt in en psykolog ser ju knappast till barnets bästa, eller? Nu ville barnet "inte riktigt" prata om det (vilket inte låter som om det var tvärstopp) men självklart var det en normal sak att prova eftersom TS skriver att de har en relation där de pratar om allt.

Om ditt barn mådde dåligt och pappan kom o sa att han satt in psykolog - skulle inte du fråga barnet om det ville prata med dig?
  • Anonym (Utbrott)
    Brumma skrev 2015-06-15 19:51:03 följande:

Jodå jag har läst. Och vill inte pojken prata så vill han inte. Jag är dock av åsikten att man faktiskt ger det ett försök och kommentarer om att det inte är TS barn och att hon inte ska prata med barnet för att mamman satt in en psykolog ser ju knappast till barnets bästa, eller? Nu ville barnet "inte riktigt" prata om det (vilket inte låter som om det var tvärstopp) men självklart var det en normal sak att prova eftersom TS skriver att de har en relation där de pratar om allt.

Om ditt barn mådde dåligt och pappan kom o sa att han satt in psykolog - skulle inte du fråga barnet om det ville prata med dig?

Jo självklart om det gäller MITT barn, men skulle inte tvinga mig på mina bonusar!
  • Brumma
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 20:09:00 följande:

Jo självklart om det gäller MITT barn, men skulle inte tvinga mig på mina bonusar!

Och det var det jag försökte belysa - att för alla är det inte att "tvinga sig på".. För en del är det det enda alternativet då att INTE göra det vore att svika barnet och den relation som man byggt upp med barnet..

Jag har haft en hel del tuffa o känsliga samtal med min bonus när hon mått dåligt över ngt. Det är inte alltid jag nått fram men att inte erbjuda och försöka vore att svika henne totalt.

Om du inye har den relationen med dina bonusar får stå för dig, och är helt ok - alla har inte det. Men en del HAR och den relationen är liksom inget du kan bestämma om....
  • Anonym (japp)
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 17:42:14 följande:
    Fast han är orolig och kissar på sig när han kommer till er. Låter som att han kan vara otrygg hos er men vågar testa gränser hos sin mamma.

Oavsett vilket så ska Du inte göra nånting alls!
    Tänker så också. Det är ju ganska vanligt att barn lever ut aggressioner där de känner sig trygga. Och att han kissar på sig när ha kommer till er kan vara ett tecken på att han är nervös i samband med bytet.

Bra att mamman tar tag i det! 
  • Anonym (Utbrott)
    Brumma skrev 2015-06-15 20:27:59 följande:

Och det var det jag försökte belysa - att för alla är det inte att "tvinga sig på".. För en del är det det enda alternativet då att INTE göra det vore att svika barnet och den relation som man byggt upp med barnet..

Jag har haft en hel del tuffa o känsliga samtal med min bonus när hon mått dåligt över ngt. Det är inte alltid jag nått fram men att inte erbjuda och försöka vore att svika henne totalt.

Om du inye har den relationen med dina bonusar får stå för dig, och är helt ok - alla har inte det. Men en del HAR och den relationen är liksom inget du kan bestämma om....

Jag har otroligt bra kontakt med mina bonusar. Men ts har tydligen inte det eftersom bonus INTE ville prata med henne.
  • Brumma
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 21:24:48 följande:

Jag har otroligt bra kontakt med mina bonusar. Men ts har tydligen inte det eftersom bonus INTE ville prata med henne.

Men snälla...

Jag har fantastiskt bra kontakt med min mamma. Jag vill ändå inte berätta allt för henne.. Inte när jag växte upp heller.
  • Anonym (mami)
    Påven Johanna skrev 2015-06-15 17:44:42 följande:
    Det verkar inte som om det kom sig naturligt när jag läser din beskrivning över hur det gick till här:

"Jag har försökt att diskutera med pojken själv om dessa "utbrott" men han vill inte riktigt prata om det."

Men du har ju känt honom länge och har kanske en bra och nära relation till pojken. Det är förstås bra. Det behöver dock inte innebära att det är du som ska föra samtal med honom kring just detta. 
    Vi pratar om det mesta och mycket runt tankar, känslor och beteenden och jag tycker att vi har en sådan nära relation att jag självfallet reagerar när vi konstant får sms om hur han fått utbrott hos mamman.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 20:09:00 följande:
    Tvinga på honom, var lite starkt sagt. Såklart jag inte tvingar honom till något.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Utbrott) skrev 2015-06-15 21:24:48 följande:
    Jag har en väldigt nära relation till bonus och vi pratar om de mesta. Jag tror beteendet normaliserats hos mamman så att han inte riktigt själv vet vad det egentligen beror på.
  • Hobgoblin

Du är en bra bonusmamma som bryr dig!!! Oavsett var problemet ligger så har du ju skrivit och undrat, eller hur??
    Jag har en fantastisk bonusmamma till min son, han verkligen trivs med henne och hon med honom - det är helt fantastiskt för mig som pappa.
    Hon  (bonusmamman) är bättre med sonen än hans egen mamma, hon lyssnar, engagerar, finns och sysselsätter. Kan inte bli bättre - han frågar efter henne när hon inte är här - vill ha henne med.
    Fortsätt bry dig - det är bra för alla.
    Haft bonusbarn där mamman aldrig vågade ställa krav på att "nu gäller detta" med ny man (jag) ny familj (vi) och det gick åt pipan - totalt!!
    Bry dig o ställ krav - på alla, det är bra!!
    Lycka till!!

• Anonym (Fia)

Det är inget ovanligt attbarn agerar ut där de är som tryggast, att däremot kissa på sig och dyl tyder ibland på stress och oro. Jättebra att mamman tar tag i och försöker reda ut vart problemet ligger. Vad har pappan för roll i det hela? Du nämner inte ens honom.

• Anonym (mami)
    Anonym (Fia) skrev 2015-06-17 02:02:57 följande:

Det är inget ovanligt attbarn agerar ut där de är som tryggast, att däremot kissa på sig och dyl tyder ibland på stress och oro. Jättebra att mamman tar tag i och försöker reda ut vart problemet ligger. Vad har pappan för roll i det hela? Du nämner inte ens honom.

Pappans roll är att vara pappa eller vad menar du?
  • Anonym (japp)
    Anonym (mami) skrev 2015-06-17 02:27:03 följande:
    Han borde väl stötta mamman i att ta tag i det. Och kanske följa med till psykologen.  Det är väl det som ingår i papparollen, eller hur? 
  • Anonym (Tyra)

Som tidigare sagts är det vanligt att barn lever ut sina känslor där de är som tryggast och mamman verkar se till barnets bästa och har kopplat in en psykolog. Jättebra!

• Anonym (Fia)
    Anonym (mami) skrev 2015-06-17 02:27:03 följande:
    Ja, du tar upp att du försökt prata och hur ni skall ställa er till detta osv. Pappan borde ju i första hand vara den som kommunicerar både med pojken och hans mamma. Men honom nämner du inte, trots allt är det ju hans barn och han som både borde pratat med pojken och resonerat med mamman samt följt med till psykologen.
  • Anonym (mami)
    Anonym (japp) skrev 2015-06-17 13:52:05 följande:

Han borde väl stötta mamman i att ta tag i det. Och kanske följa med till psykologen.  Det är väl det som ingår i papparollen, eller hur? 

Han ska följa med till psykologen och har erbjudit sig att hjälpa mamman.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Fia) skrev 2015-06-17 15:33:51 följande:

Ja, du tar upp att du försökt prata och hur ni skall ställa er till detta osv. Pappan borde ju i första hand vara den som kommunicerar både med pojken och hans mamma. Men honom nämner du inte, trots allt är det ju hans barn och han som både borde pratat med pojken och resonerat med mamman samt följt med till psykologen.

Jag pratar ju utifrån mitt perspektiv, men såklart pappan är involverad. Tänkte att det var självklart.
Svar på tråden Bonus får utbrott hos biomamman. Vad kan det bero på?