• Anonym (förstörd)

Hur fan kan de se 4 veckor fel? ?

I måndags var jag och gjorde rutinultraljud eller vad jag och mvc sköterska trodde var det.... För en månad sedan var jag på abort mottagningen för att tidsbestämda och boka in abort. Jag ville helst göra kirurgiskabort för att slippa var endel av processen. Lider just nu av förlossningsdeprission så kände att jag inte klarade av en medicinskabort. Då säger läkaren att det är alldeles försent för kirurgiskabort och att jag är runt vecka 14 och får genomgå en sen abort. Jag blev helt förstörd då jag trodde att jag var mellan vecka 9 och 12. Väl där sitter barnmorskan och berättar hur aborten görs och att det blir en mini förlossning. Två dagar senare skulle aborten ske. Jag klarade inte av tanken på en mini förlossningen, inte av fysiska själ utan psykiska. Så jag och min man kom överens om att vi behåller barnet fast det var tänkt att göra abort. Jag skriver in mig på MVC i tron om att jag är i då vevka 14 cirkus.

Barnmorskan bokar då in tid för rul i måndags väl där säger den barnmorskan att jag bara är i cirka vecka 15, en månad på dagen efter att abort läkaren sagt vecka 14. Jag är så ledsen nu och rent utav sagt förtvivlad. De har alltså räknat fyra veckor fel på abort mottagningen och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Har redan blivit med kryckor pga foglossning och en herrans massa andra gravid sjukdomar.

Ville bara skriva av mig, vågar inte klaga till någon annan om mitt "löjliga" problem.....

• Svar på tråden Hur fan kan de se 4 veckor fel? ?
  • Seven Costanza

Gud så dålig behandling! Jag tror inte att du får någon ekonomisk kompensation eller så men om du orkar tycker jag att du ska göra en Lex Maria-anmälan för fel i vården. Fullständigt inkompetent och jag förstår att du känner dig ledsen och besviken!

• Anonym (förstörd)

Tack för stöd... Hur gör jag för att göra en anmälan? Jag vill verkligen inte att någon annan ska bli utsatt för samma.. Jag började gråta under "rul" när hon berättade vilken vecka det var och hon sa att jag borde vara tacksam att barnet är friskt istället för när den skall födas.

• Seven Costanza
    Anonym (förstörd) skrev 2015-06-18 09:56:27 följande:

Tack för stöd... Hur gör jag för att göra en anmälan? Jag vill verkligen inte att någon annan ska bli utsatt för samma.. Jag började gråta under "rul" när hon berättade vilken vecka det var och hon sa att jag borde vara tacksam att barnet är friskt istället för när den skall födas.

Jo men hon visste kanske inte att du hade planerat att göra abort, så hon kanske bara trodde att du var bortskämd som ville planera när barnet skulle födas? Eller hade du berättat din situation för henne? I så fall var det oproffsigt av henne.

Det är egentligen personalen som ska göra Lex Maria-anmälan men om de inte gjort en sådan ska du vända dig till Patientnämnden i ditt landsting eller till Inspektionen för vård och omsorg. Du får googla för att komma rätt.
Svar på tråden Hur fan kan de se 4 veckor fel? ?