• Ellie3

sålt en barnvagn och nu klagar köparen

Sålde en begangnad barnvagn en mindre sittvagn 300kr i veckan på en köp och sälj sida, skrev att det inte var några fel och bra däck och broms. Nu klagar köparen på lite rost på fjädrar och att det har gått av en liten bit på plasten på handtaget, den mjuka plasten man håller i för att inte få ont i händerna.

Jag vill göra rätt för mig och undrar vad som är rimligt här? Erbjuda återköp eller hur hade ni gjort?

Tycker väl kanske dom inte kan klaga på detta senare utan skulle ha kollat om det var något innan dom bestämde sig för att köpa barnvagnen, också är den ju begangnad om det är några rostprickar är väl inte så konstigt då.. men men... Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden sålt en barnvagn och nu klagar köparen
  • XEmmabus

Lite dumt att skriva i annonsen att varan inte har några fel. Bättre att skriva "fint skick", "bättre begagnat skick" eller liknande.

Jag hade skrivit ett sms till henne eftersom hon är besviken och inte hämtade vagnen själv. -"Känns det okey? Annars är du välkommen att lämna tillbaka den".

• Steven01

Svara så här: Det finns många fina vagnar att köpa som är helt felfria, dom är nya och säljs i butik för 3000:-. Gå dit om du inte är nöjd.

• Kriya

Vid ett köp av vagn för 300 kr kan man inte ha för stora förväntningar. Om jag vore du skulle jag säga till köparen - 'stäm mig!' - och passa på och träna på att företräda dig själv i domstolen utan några som helst ekonomiska risker (om köparen mot förmodan väljer att stämma). Cool

• Alexi

Antingen skriver du bara typ "ok" som svar. Eller så frågar du om hon vill lämna tillbaka den. Erbjud absolut ingen rabatt och inga ursäkter för en nio år gammal vagn för 300 kr.

• teessii

Hon har väl ett eget ansvar att kolla detta INNAN köp. Lustiga typer, orkar inte.

• Örjan Lax

Hon måste vara väldigt ung. Ung och korkad. Skriv ingenting tillbaka.

• Kriya

Känner igen den här typen av fråga, tror den ingår i tentaexempel från juristlinjen ....

• nevermind
    sextiotalist skrev 2015-06-20 07:35:47 följande:

Köp tillbaka vagnen och ge bort den till någon som uppskattar den. Så får köparen leta efter en bättre vagn till lägre pris

300 kronor är nästan gratis

• Mojgo

Svara så här:

"Tråkigt att du inte är nöjd. De felen du nämner är fullt synliga. Eftersom vagnen hämtades av en fysisk person förutsatte jag vagnen synades och godkändes i det skick den var. Eftersom du är missnöjd vill jag att du lämnar tillbaka vagnen snarast. Jag har flera intressenter på kö så jag har inga problem med att sälja den till någon annan. Vänligen kontakta mej omgående för återlämnade och återbetalning"

Sen kan du vara den som skrattar sist när mailet om att hen ändå behåller vagnen kommer.

• Fröken K
    Kriya skrev 2015-06-21 14:08:07 följande:

Känner igen den här typen av fråga, tror den ingår i tentaexempel från juristlinjen ....

Känns som något låg nivå för juristlinjen Mina gymnasieelever får liknande frågor när vi diskuterar konsumenträtt.

Vid privatköp har du undersökningsplikt, kollade de inte ordentligt får de skylla sig själva. Har ni inte avtalat ångerrätt behöver du inte ta tillbaka vagnen. Håller med de som skrivit tidigare, köper man en vagn som är gammal för 300 kr är det rimligt att förvänta sig att den är långt ifrån perfekt.

www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/
  • Kriya
    Fröken K skrev 2015-06-21 20:12:35 följande:
    Känns som något låg nivå för juristlinjen Mina gymnasieelever får liknande frågor när vi diskuterar konsumenträtt.

Vid privatköp har du undersökningsplikt, kollade de inte ordentligt får de skylla sig själva. Har ni inte avtalat ångerrätt behöver du inte ta tillbaka vagnen. Håller med de som skrivit tidigare, köper man en vagn som är gammal för 300 kr är det rimligt att förvänta sig att den är långt ifrån perfekt.

www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/
    Nja, har genomgått juristlinjen och känner igen frågeställningen. Frågan är inte alls så enkel som vid en första anblick och de flesta på tråden ger fel juridiska argument.

Man har inte undersökningsplikt innan köpet vid privatköp (köplagen), såvida inte säljaren explicit har uppmanat köparen att undersöka varan innan köpet (säljarens bevisbörda). Däremot har man att kontrollera varan utan dröjsmål efter köpet och vid fel reklamera inom skälig tidsfrist för att inte förlora behörigheten att åberopa felet. Möjligheten att nå framgång med reklamation beror av vad köparen med fog kunnat förvänta sig, dvs utifrån avtalet, säljarens upplysningar, säljarens eventuella garantier eller friskrivningar, säljarens marknadsföring och omständigheterna i övrigt. Ju mer man undersöker en vara innan köpet, desto svårare att i efterhand reklamera. Nu tror jag också att en domstol kanske skulle bedöma att köparen inte bör ha för höga förväntningar med tanke på varans pris och ålder, men säljarens annonstext där det framgår att varan inte är behäftad med fel gör att saken inte är självklar. Knäckfrågan och fallgropen i denna typ av tentafråga är bl a just vad köplagen säger om undersökningsplikten.
Svar på tråden sålt en barnvagn och nu klagar köparen