• snusmumriken

16- åring plötsligt förlamad, får man inte vabba?

Jag har en vän vars 16- åring plötsligt föll ihop häromdagen och nu är förlamad i båda benen. Läkarna vet inte vad det är och just nu utreds hon. Ikväll sa min vän att hon inte vet hur hon ska få ihop det ekonomiskt eftersom hon inte får vabba för sin 16- åring och i nuläget inte har en aning om varken varför hon är förlamad och således inte heller hur länge det kommer hålla i sig.

Finns det inget man kan göra i detta läge? Dottern behöver ju ständig tillsyn, iaf just nu. Kan det gå under LSS eller 'vård av svårt sjukt barn' och att hon då kan få ersättning för vård av barn ändå? Eller finns det något annat hon kan ha missat?

• Svar på tråden 16- åring plötsligt förlamad, får man inte vabba?
  • Klexane
    Alexi skrev 2015-06-23 21:27:08 följande:

Det är möjligt att de uppfattar det så men om man sprider falsk information på ett sånt här forum kan det skapa problem och att påstå att man (oberoende av hur man mår) kan bli sjukskriven för att ta hand om en anhörig så är det falsk information.

Är det någon som överhuvudtaget tror att man mår superbra när ens barn drabbas av en förlamning?!
  • Alexi

Det är skillnad på att inte må superbra och att må så dåligt att man är så sjuk att man inte kan gå till jobbet

• Mytime

Vab är ju upp tills att barnet fyller 12.

När ja va liten, året ja skulle fylla 13 blev ja allvarligt sjuk o va även stundvis inlagd men då fanns de nåt undantag som mamma kunde utnyttja hos FK som gjorde att hon kunde vabba ändå. Typ förlängt något...

Ring FK o kolla

• Klexane
    Alexi skrev 2015-06-24 07:05:44 följande:

Det är skillnad på att inte må superbra och att må så dåligt att man är så sjuk att man inte kan gå till jobbet

Har man ett barn som drabbats av plötsligt förlamning så orkar man inte gå till jobbet även om man kan verka må bra. Är du såhär dum i IRL med?
  • Alexi

DU kanske inte orkar gå till jobbet. Men du vet inte vad jag har varit med om i livet och ändå gått till jobbet. Alla ser inte jobbet som något man måste hålla sig borta från vid varje kris utan tvärtom kan arbetsplatsen faktiskt vara det som får en person att hålla i sina rutiner och hålla ihop. Att sitta hemma och älta hjälper inte alltid.

• Av erfarenhet

Hej

Jag föreslår att din vän ringer till försäkringskassan och ber om råd om vad de kan göra för henne.

Vabb upp till 12 år går att göra utan läkarintyg

Vabb mellan 12-16 behöver läkarintyg från dag 1 där det står att föräldern behöver vårda barnet.

Sedan finns det regler för barn mellan 16-18 som speciella handläggare sitter med.

Närstående penning brukar nyttjas om personen i fråga har något livshotande,

Sjukskrivning om (mamman) i detta fall är så pass dålig att hon inte kan utföra sina arbetsuppgifter, vilket läkaren bedömer, se till att läkaren skriver detaljerat.

Sedan hur försäkringskassan bedömer i varje fall beror väl på de detaljer den som ansöker har lämnst, ju mer desto bättre. Samt hur ansökan går i fas med Sveriges lagar och regler.

Men vilken form av ersättning som passar just henne bäst är nog bäst att hon ringer och frågar. All lycka till dem!

All

• Cully
    Alexi skrev 2015-06-24 08:18:58 följande:

DU kanske inte orkar gå till jobbet. Men du vet inte vad jag har varit med om i livet och ändå gått till jobbet. Alla ser inte jobbet som något man måste hålla sig borta från vid varje kris utan tvärtom kan arbetsplatsen faktiskt vara det som får en person att hålla i sina rutiner och hålla ihop. Att sitta hemma och älta hjälper inte alltid.

Du har helt rätt, om man nu sitter hemma och ältar sorg, olycklig kärlek e.l. Det tror jag inte TS vänninna gör.
    Jag kan bara föreställa mig hur en dag som mamma till en förlamad 16-åring ser ut.
    Om barnet ligger på sjukhus, går väl hela förmiddagen med att vänta på en rond. När man äntligen får tala med en läkare, ska en förälder vara med. Sen ska det kanske lirkas lite med lunchen, för även 16-åringar kan förlora aptiten och kanske också lite livsmod.  Eftermiddagen går kanske med ändlösa undersökningar. Och mer väntetid. Osv.
  • MammaNoel87
    Alexi skrev 2015-06-23 21:27:08 följande:

Det är möjligt att de uppfattar det så men om man sprider falsk information på ett sånt här forum kan det skapa problem och att påstå att man (oberoende av hur man mår) kan bli sjukskriven för att ta hand om en anhörig så är det falsk information.

Vilka problem kan det skapa? Att folk ringer till FK och få korrekt information?
  • Alexi

Nej problemet är om folk INTE ringer till fk utan bara går på den (ofta) felaktiga info som sprids här.

• snusmumriken

Oj vilken diskussion det blev!

Dottern har fortfarande inga provsvar, men läget är inte fullt lika akut nu. Den värsta oron har släppt, de första dagarna vågade mamman såklart inte lämna henne ensam av rädsla för fler och värre anfall då ingen visste vad det berodde på. Dottern kan nu ta sig runt med kryckor vid behov, vilket gör att hon kan vara ensam, det finns även ett nätverk som kan hjälpa till.

Jag hade inte som ambition att lösa hela situationen åt henne, utan skulle mer kolla om någon satt på ett tips för att lösa den första kaotiska tiden. Jag blev väldigt paff över att det inte finns något skydd i en sån situation då det ju är de första dagarna/veckorna som är mest kritiska. Var övertygad om att det måste finnas något som missats. Jag såg hur knäckt hon var och ville kolla en extra gång om det fanns något hon kunde göra.

Tack för alla svar!

• Läs vad som står och inget annat
    snusmumriken skrev 2015-06-24 10:48:52 följande:
    Oj vilken diskussion det blev!

Dottern har fortfarande inga provsvar, men läget är inte fullt lika akut nu. Den värsta oron har släppt, de första dagarna vågade mamman såklart inte lämna henne ensam av rädsla för fler och värre anfall då ingen visste vad det berodde på. Dottern kan nu ta sig runt med kryckor vid behov, vilket gör att hon kan vara ensam, det finns även ett nätverk som kan hjälpa till.

Jag hade inte som ambition att lösa hela situationen åt henne, utan skulle mer kolla om någon satt på ett tips för att lösa den första kaotiska tiden. Jag blev väldigt paff över att det inte finns något skydd i en sån situation då det ju är de första dagarna/veckorna som är mest kritiska. Var övertygad om att det måste finnas något som missats. Jag såg hur knäckt hon var och ville kolla en extra gång om det fanns något hon kunde göra.

Tack för alla svar!
    Skönt att de inte e lika akut nu men har ni pratat med fk ts?
  • snusmumriken
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-06-25 21:32:47 följande:

Skönt att de inte e lika akut nu men har ni pratat med fk ts?

Jag vet inte, jag gav lite tips och hon skulle ringa och kolla, har inte varit på henne något mer efter det. Nu ska hon snart börja jobba igen så antar att det går att lösa med semesterdagar för att inte förlora SGI'n. Ska prata mer med henne när vi ses i veckan.
  • Alexi
    snusmumriken skrev 2015-06-30 09:37:55 följande:
    Jag vet inte, jag gav lite tips och hon skulle ringa och kolla, har inte varit på henne något mer efter det. Nu ska hon snart börja jobba igen så antar att det går att lösa med semesterdagar för att inte förlora SGI'n. Ska prata mer med henne när vi ses i veckan.
    Om hon har arbetat heltid sedan länge (minst sex månader tillbaka) så är inte SGIn ett problem vid kortare frånvaro. Upp till tre månader kan man avbryta arbetet och har ändå kvar sin SGI.
Svar på tråden 16- åring plötsligt förlamad, får man inte vabba?