• Tvivlare

    Hur är det med 5år mellan syskon

    Hur är det att ha 5 år mellan barnen. På vad sätt har de glädje av varandra? Leker de ihop? Det ser säker olika ut allteftersom de blir större.

  • Svar på tråden Hur är det med 5år mellan syskon
  • AnLiErKi

    Jag känner 3 stycken bröder som är födda med 5 års mellanrum 1970 1975 och 1980 . De säger att det var först när den yngsta var i övre tonåren som de var på samma ställe i livet. Nu är de bästa vänner men när den yngsta var två år så var ju de andra 7 och 12 och hade inte då mycket gemensamt . Detta är vad de har sagt själva, själv har jag inga syskon. Tänk på att detta är En familj , familje sammanhållningen kan ju självklart vara olika i olika familjer !!!:)

  • Noran

    Mina barn är 3 och 10 nu. Dom har riktigt kul ihop. Båda två uppskattar att leka, busa och skratta tillsammans. Lillen är mycket mer tålmodig när stora ska lära ut nåt än när jag gör det. Stora killen gläds åt att se lillen uppleva nåt nytt som att åka karusell, titta på höns eller liknande som storebror egentligen är för stor för.

    Det som oroar mig mest är att stora killen inte bor här på heltid och därav oroar jag mig att lillen ska känna sig ensam emellanåt.

  • lövet2

    Nej, de har aldrig lekt i hop. Storebror har varit idol och dumskalle om vartannat. Bra att ha om man behöver hjälp med något, men annars tycker hon mest att han är en retsticka.

  • jenny99

    Våra är 13 år och 8 år.Dom har lekt alltid sen lillasyster var bebis.Idag tar 13 åringen gärna med henne till badet eller annat.Dom umgås fortfarande.Och hennes vänner gillar lillasystern så det fungerar bra.

  • Blgebo

    Jag är 5 år äldre än min bror, vi har aldrig gjort ngt ihop någonsin. 
    Har fem år mellan mina två äldsta, den största tyckte livet blev förstört när han kom, hon var väldigt hårdhänt mot honom som liten, sedan har de slagits fram till alldeles nyligen, nu är äldsta 13. 

  • Smulu

    Jag har en tjej på 7 år och en pojke på två månader. Den stora tjejen älskar verkligen sin bror och att mysa med honom. Pratar ofta om hur hon ska lära honom olika grejor.

    Så än så länge fungerar det jättebra.

  • mariaheterjag

    Jag har en på 5 år och en på 5 månader. Än så länge funkar det superbra! Inte så mycket svartsjuka och man kan förklara för storebror varför bebisen tar mycket tid t ex. Storebror busar med bebisen och tycker det är roligt när han skrattar åt honom. Känns just nu som den ultimata åldern att ha mellan barnen. Men allt har ju sina för- och nackdelar såklart.

  • Tvivlare

    Tack för alla fina svar. själv har jag barn på 13 och 5år. Det är alltså 8,5 år mellan. För oss har det varit jättebra. Storebror som hade varit ensambarn så länge har verkligen älskat lillasyster både som ansvarstagande storebror/barnvakt och lekkompis. Han få ju lov att vara lite barnslig. Däremellan kan de dock båda vara världsbra retstickor. Jag har också tänkt på att lillasyster kommer bli ensam och visst det är hon ju rätt som det är när brorsan är ute med kompisarna men det kan vi tycka är lite skönt då vi får vår egen tid och de hittar på saker när de ses igen. Min fråga kom egentligen utav att jag nu kan tänka mig ett barn till. Trodde nog att de tre åren skulle göra större känsla av jämlikhet men det är klart att ålderskillnaden fortfarande är stor så det låter inte som så stor skillnad på 5 eller 8 år. Jag har aldrig kännt mig mogen för barn tätare även om jag önskat 3-4 år mellan. Jag är inte gjord för flera småbarn samtidigt.

Svar på tråden Hur är det med 5år mellan syskon